• شنبه / ۱۵ مهر ۱۳۹۶ / ۱۴:۵۸
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 96071507795
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی ۱۵ مهر بخوانید؛

رای مجدد مجمع به شمخانی/توافق هسته‌ای روسیه وعربستان/ تسلیت رهبری و روحانی به احمدی‌نژاد

رای مجدد مجمع به شمخانی/توافق هسته‌ای روسیه وعربستان/ تسلیت رهبری و روحانی به احمدی‌نژاد

سخنرانی روحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی، انتقال محل جلسات مجمع تشخیص به مجلس سنا، رای مجدد مجمع تشخیص مصلحت نظام به شمخانی، بررسی رفتار سیاسی نزدیکترین چهره‌ها به روحانی، درخواست عراق از ایران و ترکیه، گزارش اولین سفر منطقه‌ای ظریف در دولت دوازدهم، ۱۷ مهرماه؛ زمان رسیدگی به پرونده مرتضوی در بخش تامین اجتماعی، امضای توافق همکاری هسته‌ای میان روسیه و عربستان سعودی و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز شنبه، ۱۵ مهر ماه ۱۳۹۶ است.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس دولت تدبیر و امید  در مراسم آغاز سال تحصیلی در دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه باید همواره میان دانشگاه‌ها، کلاس درس و گروه‌های دانشجویی رقابت وجود داشته باشد، گفت: ما در جامعه یک رقابت آن هم ناسالم تحت عنوان جناح‌های سیاسی ایجاد کرده‌ایم؛ در همه انتخابات‌ها این جناح‌ها مشارکت می کنند ما در آخر به جای آنکه همه به خاطر مشارکتشان تشویق شوند و جایزه بگیرند، یکی جایزه می گیرد و جناح دیگر تنبیه می شود. آیا نتیجه این روش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی ایجاد می‌کند؟ رییس جمهور تاکید کرد:نباید پس از انتخابات، جناحی را تشویق و جناحی را مجازات کرد. روحانی همچنین با بیان اینکه ممکن است برخی از دستگاه‌ها بیکار باشند و برای ایجاد شغل برای خود عده‌ای را احضار کنند، اظهار کرد: اگر در جناحی که از ابتدا ساختمان دیوارش کوتاه ساخته شده است، کسی خیلی هم تاثیرگذار باشد و مردم را برای مشارکت تشویق کند و تکرار کند که مردم پای صندوق بیایند، باز هم آنها نباید تشویق شوند.

 اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور طی سخنانی در چهارمین همایش روز ملی توسعه روستا و عشایر در سالن اجلاس سران با بیان اینکه فساد در کشور سازمان یافته شده، تصریح کرد: هیچ خط قرمزی برای مقابله با فساد نیست و هیچ کس در این زمینه مصونیت ندارد، اما هیچ کس هم حق ندارد به بهانه مبارزه با فساد تسویه حساب سیاسی کند و نهادهای حاکمیتی باید در چارچوب قانون حرکت کنند.

آیت‌الله هاشمی شاهرودی جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز تأسف شدید از تلاش برای ایجاد فتنه جدید دیگری در منطقه اقلیم کردستان عراق و توطئه تجزیه این کشور همسایه و مسلمان، گفت: کاملاً روشن است که آمریکا و اسرائیل صحنه‌گردانان این تحرّک و فتنه خطرناک در منطقه هستند و می‌خواهند اسرائیل جدیدی در منطقه ایجاد کنند. وی افزود: توطئه تجزیه عراق، خیانتی خطرناک برای کل منطقه است.

محسن رضایی در نشست خبری خود که بعد از دومین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام در دوره پنجم برگزار شد، از انتقال محل جلسات مجمع تشخیص به مجلس سنا خبر داد. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به هجمه‌های اخیر علیه رئیس قوه قضائیه، اظهار کرد: ممکن است در داخل کشور بسیاری از افراد، مخالف داشته باشند که همان مخالفان با در دست داشتن هر اطلاعاتی به این سرویس‌های جاسوسی کمک می‌کند که همین جمع‌آوری اطلاعات تبدیل به ایجاد شایعات می‌شود و قطعا این کار همچون گذشته برای سازمان‌های جاسوسی هزینه‌بر و سخت نیست. در همین راستا مسئولان کشور باید به پلیس بین المللی شکایت کنند و این که فقط تکذیب شود فایده‌ای ندارد. قوه قضائیه، دولت و سیستم‌های اطلاعاتی باید برای حفظ حریم شخصی افراد چه مسئول باشد چه نباشد سیستمی طراحی کنند. ما ۱۸ دستگاه لازم در کشور داریم و اگر کسی واقعا دلسوز باشد می‌تواند اطلاعات خود را به این دستگاه‌های ناظر ارائه دهد.

همچنین  در جلسه صبح امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام، دریابان علی شمخانی به اتفاق آرا مجددا به عنوان رییس کمیسیون سیاسی، دفاعی، امنیتی مجمع انتخاب شد. شمخانی در دوره قبلی مجمع نیز ریاست این کمیسیون را بر عهده داشته است.

بررسی رفتار سیاسی نزدیکترین چهره‌ها به روحانی

رییس‌جمهور مشهور به اعتدالگرایی در این مدت در اطراف خود یارانی را جمع کرده که بسیاری از آن‌ها در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام همراهش بوده‌اند و یا از دهه ۶۰ و ۷۰ با آن‌ها آشنایی و همکاری نزدیک داشته است. مردانی که این روزها به عنوان حلقه اول یاران رییس‌جمهور به حساب می‌آیند. حلقه اول انتهای خیابان پاستور این روزها نقش اصلی را در تصمیم‌گیری‌های رییس جمهور دارند. تعیین ترکیب کابینه دوازدهم یکی از موضوعاتی بود که بیشتر از هر فرد دیگری اسامی این حلقه در نقش‌آفرینیش شنیده می‌شد. یاران اصلی رییس‌جمهور حالا چهار سال پیش رو دارند. ۲۴ میلیون رایی که برای حسن روحانی در ۲۹ اردیبهشت ماه به صندوق ریخته شد اما تا اندازه زیادی از این حلقه دور بود. این‌که آیا حسن روحانی می‌خواهد چهار سال آینده را هم با همین حلقه، قوه مجریه را اداره کن

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش‌آفرینی شهدا در حفظ امنیت ملی گفت:ایران در مسئله امنیت ملی با کسی شوخی ندارد. علی لاریجانی در جریان سفر به استان فارس در یادواره شهدای منطقه بیضا شهرستان سپیدان گفت: برخی از کشورها که به تروریست ها کمک می کنند؛ این موضوع را بدانند که اگر بخواهند به ایران جسارت کنند، ملت ایران آنان را نقره‌داغ می کند به دلیل اینکه ما در مسئله امنیت ملی با هیچ کس شوخی نداریم.

شرکت هسته‌ای روس اتم و عربستان یک «برنامه همکاری» را در زمینه استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای امضا کرده‌اند. این سند میان خالد الفلیح وزیر انرژی و منابع طبیعی عربستان و الکسی لیخاچوف، مدیرکل و اوگنی پاکرمانوف رئیس بخش بین‌الملل شرکت روس اتم به امضا رسید. روس اتم اعلام کرده است که طرف‌ها قصد دارند در زمینه راکتورهای کوچک و متوسط که می تواند هم در تولید برق و هم در نمک‌زدایی آب دریا مورد استفاده قرار گیرند، همکاری کنند.

وزارت خارجه عراق از ایران وترکیه خواست تا تمام معاملات تجاری خود با اقلیم کردستان عراق را متوقف کنند. احمد محجوب، سخنگوی رسمی وزارت خارجه عراق اعلام کرد که وزارت خارجه در یادداشتی رسمی از سفارت ایران و ترکیه در بغداد خواست تا تمام گذرگاه‌های مرزی خود با اقلیم کردستان عراق را تا زمان تحویل این گذرگاه‌ها به دولت فدرال عراق ببندند. در این یادداشت آمده است که وزارت خارجه عراق از ایران و ترکیه می‌خواهد تا تمام معاملات تجاری و بخصوص معاملات مربوط به. صادرات و فروش نفت به منطقه کردستان عراق را متوقف کنند و تنها با دولت فدرال عراق در این رابطه همکاری داشته باشند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه آژانس به نظارت و راستی آزمایی تعهدات هسته‌ای ایران طبق برجام ادامه می دهد، گفت: هر زمان که لازم باشد برای دسترسی به سایت‌های نظامی ایران اقدام می‌کنیم. یوکیو آمانو در گفت‌وگو با روزنامه لس آنجلس تایمز، در پاسخ به این سوال که وقتی منتقدان توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ قابلیت آژانس در نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران را زیر سوال می برند آیا وی ناامید می شود، گفت: ما یک سازمان فنی هستیم و من مسئولیت‌های خود را بر اساس قوانین و بر اساس استانداردهای پادمانی آژانس می گیرم. ما به کار روی نظارت و راستی آزمایی تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران، طبق این توافق به گونه‌ای عادلانه، هدفمند و حرفه‌ای ادامه می‌دهیم. بنابراین هرچه اتفاق بیفتد  ما به کار خود ادامه می دهیم.

گزارش اولین سفر منطقه‌ای ظریف در دولت دوازدهم

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان طبق قولی که در ابتدای روی کار آمدن دولت دوازدهم داده بود، اولین سفر دیپلماتیک منطقه‌ای خود را از کشورهای عمان و قطر آغاز کرد. او اعلام کرد که روابط با همسایگان یکی از دو ابر اولویت سیاست خارجی‌ جمهوری اسلامی در کنار تسهیل همکاری‌های بین‌المللی در جهت اقتصاد مقاومتی خواهد بود. در همین راستا سه روز بعد از پایان سفر نیویورک که سفری دوره‌ای و هرساله است، با انجام رایزنی‌های متعدد در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با سران و مقامات بلندپایه کشورها در این شهر، مقصد اولین سفر رسمی ظریف به عنوان مسئول دستگاه دیپلماسی ایران در دولت دوازدهم، دو کشور عمان و قطر اعلام شد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در مصاحبه با نشریه نیوزویک تاکید کرد که ایران هم اکنون در حال بررسی چند سناریوی مختلف در رابطه با برجام و نیز واکنش‌های اتحادیه اروپا و کنگره به لغو احتمالی این توافق از سوی ترامپ است. وی افزود: در صورت نقض برجام از سوی آمریکا گزینه‌هایی را در اختیار داریم.

وکیل‌ مدافع سازمان تامین اجتماعی از رسیدگی به بخشی از پرونده سعید مرتضوی مربوط به تامین اجتماعی، در شعبه ۲۲ دادگاه تجدیدنظر استان تهران در تاریخ ۱۷ مهر ماه خبر داد. مجتبی نظری گفت: قاضی شعبه ۲۲ دادگاه تجدیدنظر که به بخشی از شکایت ما از سعید مرتضوی رسیدگی می کرد، بازنشسته شد که به همین دلیل، پرونده نزد قاضی جدیدی مورد بررسی قرار گرفت؛ بر اساس اعلام دادگاه، قرار است دوشنبه-  ۱۷ مهر ماه -  جلسه رسیدگی به این پرونده در شعبه ۲۲ دادگاه تجدیدنظر استان تهران برگزار شود.

همچنین حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب و حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهور در پیام هایی جداگانه درگذشت حاج داوود احمدی‌نژاد را به محمود احمدی نژاد، عضو محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام تسلیت گفتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha