• دوشنبه / ۱۷ مهر ۱۳۹۶ / ۱۵:۰۱
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 96071709245
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی۱۷ مهر بخوانید؛

پاسخ آملی به انتقادات/ درخواست فیلتر دوباره waze/ تعیین وقت دادگاه فساد نفتی و پزشک کیارستمی

پاسخ آملی به انتقادات/ درخواست فیلتر دوباره waze/ تعیین وقت دادگاه فساد نفتی و پزشک کیارستمی

دفع حمله دزدان دریایی با حضور ناوشکن نیروی دریایی ارتش، درخواست فیلتر دوباره نرم‌افزار waze، رسیدگی به پرونده «مرتضوی» در بخش تامین اجتماعی، واکنش وزیر خارجه بحرین به سخنان سیدحسن نصرالله درباره برجام، تبرئه «حسین موسویان» از اتهام مطروحه در یک پرونده اقتصادی، بازتاب سخنان فرمانده سپاه ایران در رسانه‌های عربی، تعیین زمان پانزدهمین جلسه دادگاه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفت و رسیدگی به پرونده پزشک «عباس کیارستمی»، تشکر احمدی نژاد از رهبر انقلاب و... از جمله اخبار سیاسی ایسنا در روز دوشنبه، هفدهم مهر ماه ۱۳۹۶ است.

حمله دزدان دریایی با حضور ناوشکن نیروی دریایی دفع شد. دزدان دریایی خلیج عدن که بامداد امروز با هفت فروند قایق در حوالی تنگه باب المندب قصد تعرض به کشتی تجاری ایرانی را داشتند با حضور ناوشکن الوند نیروی دریایی راهبردی ارتش متواری شدند. دزدان دریایی خلیج عدن با استفاده از سلاح های سبک و نیمه سنگین قصد ربایش کشتی تجاری ایرانی که حامل کالاهایی با ارزش میلیاردها تومان بود را داشتند که ناوشکن الوند پس از دریافت پیام درخواست کمک این کشتی با حضور به موقع مانع از این اقدام دزدان دریایی شد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، امام خمینی(ره) را عامل احیای فرهنگ ایثارگری و شهادت در جامعه دانست. آیت الله هاشمی شاهرودی  در جلسه درس خارج با  شکرگزاری به درگاه خداوند متعال به جهت سلامتی و رفع کسالت‌ خود  گفت : این قبیل حوادث، دارای حکمت‌هایی است که انسان را امتحان می‌کند و اساسا صحت و سلامت، مسئله بسیار مهمی است و انسان باید قدر این صحت و سلامت را بداند. همان طور که پیامبر اکرم(ص) فرمودند دو نعمت «صحت» و «امنیت» قدرشان مجهول است.

حسام الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور با انتشار مطلبی در کانال تلگرامی خود با بیان اینکه پیام حضور وزیر خارجه در مراسم یادبود جلال طالبانی، عزت، حکمت و مصلحت در روابط با همسایگان بود، نوشت:پیام روشن حضور هیئت بلندپایه کشورمان به ریاست دکتر ظریف در مراسم یادبود سیاستمدار فقید کرد، مام جلال طالبانی، محوریت عزت، حکمت و مصلحت با همسایگان بود.

حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رییس جمهور در یادداشت توئیتری  به پیش بینی از نقض برجام توسط آمریکا پرداخت و برجام را تفاهمی دوجانبه برای آرامش صحنه بین‌الملل خواند که به بهانه‌ای جهت تشدیداختلاف تبدیل شد؛ گامی که آمریکا درحال برداشتن آن است.

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان سه یادداشت تفاهم در زمینه همکاری دامپزشکی، فرهنگی هنری و علمی و فناوری امضا کردند. اسحاق جهانگیری ظهر امروز در نشست مطبوعاتی خود به همراه نخست وزیر ارمنستان اظهار کرد: سقفی برای همکاری با ارمنستان قائل نیستیم. معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ایران به دنبال توسعه روابط خود با کشورهای همسایه است، ارمنستان را دارای جایگاهی بسیار مهم در سیاست خارجی کشورمان دانست.

سخنان روز گذشته سردار محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران  مبنی براینکه اگر آمریکا قانون کاتسا را اجرا کند با واکنش سخت ایران مواجه می‌شود، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های عربی داشت.

همچنین محمود احمدی نژاد در نامه‌ای خطاب به رهبر انقلاب، از ایشان برای ارسال پیام تسلیت به مناسبت در گذشت برادرش قدردانی کرد.

وزیر خارجه بحرین به سخنان سیدحسن نصرالله درباره برجام واکنش نشان داد و مدعی شد که جشن توافق هسته‌ای به پایان رسیده است.خالد بن احمد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین در صفحه توئیتر خود ضمن بی احترامی به سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان مدعی شد که نصرالله و همتایانش، می‌دانند که جشن توافق هسته‌ای به پایان رسیده است و روشنایی آن خاموش شده است و آن‌ها به دنبال راه فرار هستند.

نماینده ایران در سازمان ملل با بیان اینکه تایید مجدد پایبندی ایران به برجام یک موضوع داخلی آمریکا است، تاکید کرد: اگر آمریکا می خواهد در مذاکرات چند جانبه در آینده معتبر باقی بماند، نباید خلاف یک اجماع بین‌المللی اقدام کند. غلامعلی خوشرو نماینده ایران در سازمان ملل در یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز به بررسی رویکرد دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، در قبال برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پرداخت تاکید کرد: برجام به معنای دیکته کردن سیاست‌های ایران در مسائل غیرهسته‌ای نیست.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه امیدواریم آمریکا درمورد "کاتسا" دوراندیشی کندگفت:امیدواریم آمریکا  در ادامه خطاهای استراتژیک خود  این اقدام را انجام ندهد  و دوراندیشی داشته باشد و اگر چنین تصمیمی بگیرد با پاسخ قاطع و کوبنده و سخت  ایران مواجه می‌شود. بهرام قاسمی همچنین گفت :  فکر  می‌کنم دری اصفهانی عضو ستاد برجام نیست  و او از سوی ارگان دیگری به وزارت خارجه معرفی شده بود . اعضای ستاد برجام عموما از اعضای وزارت خارجه هستند و آقای دری اصفهانی عضو وزارت خارجه نبود ولی با توجه به معرفی‌اش از سوی ارگان دیگری به وزارت خارجه به عنوان متخصص امور بانکی  در مواقعی  در کنار  دوستان در مذاکرات اقتصادی  و کارشناسی فعالیت می‌کردند.

سخنگوی وزارت خارجه چین  با اعلام اینکه برجام نقش مهمی در حفظ صلح دارد، ابراز امیدواری کرد که  برجام بدون تغییر باقی بماند. یک مقام ارشد کاخ سفید هفته گذشته اعلام کرد که ترامپ قرار است پایبندی ایران به برجام را که ضرب الاجل آن تا ۱۵ اکتبر است، رد کند.

آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با انتقاد از برخی توهین ها به دستگاه قضایی از سوی بعضی از مسئولان، خاطر نشان کرد: اخیراً برادر بزرگواری گفته است که قوه قضاییه از سر بیکاری دائماً اقدام به احضار افراد می کند. این سخنان بسیار کم لطفی است. در پاسخ باید گفت که قوه قضاییه حسب وظیفه اصلی و ذاتی خود اقدام به رسیدگی قضایی و اجرای عدالت می کند، دستگاه قضایی با دریافت گزارش ها و یا دریافت شکایت، باید در صورت اقتضا افرادی را احضار کند و از آنان تحقیق به عمل آورد. بنابراین قوه قضاییه از سر بیکاری افراد را احضار نمی کند. وی افزود: اگر بیکاری وجود دارد این شما هستید که چهار سال کشور را رها کردید و دور برجام سینه زدید، گویی کشور کار و مشکل دیگری ندارد. ما هم کار داریم و هم محکم در مسیر قانونی خود ایستاده ایم.

دادگاه تجدیدنظر برای رسیدگی به پرونده «مرتضوی» در بخش تامین اجتماعیدر شعبه ۲۲ دادگاه تجدیدنظر استان تهران برگزار شد.مجتبی نظری وکیل مدافع سازمان تامین اجتماعی ۱۵ مهر ماه در این خصوص گفت که سعید مرتضوی در رابطه با تحصیل مال نامشروع و تصدی غیرقانونی با حکم دادگاه بدوی، به حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم شده بود که سال گذشته با اعتراض ما و سعید مرتضوی، پرونده به دیوان عالی ارسال شد و در نهایت با نظر دیوان به شعبه ۲۲ دادگاه تجدیدنظر برای بررسی ارسال شد. وی پس از پایان جلسه رسیدگی در جمع خبرنگاران گفت: جلسه امروز غیرعلنی بود و سعید مرتضوی به دلیل بیماری در جلسه حضور نداشت و آقای جعفری وکیل مدافع‌اش به بیان دفاعیات خود پرداخت.

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه درباره نرم‌افزار «ویز» توضیح داد. عبدالصمد خرم‌آبادی گفت: نرم افزار ویز رفع فیلتر شد و از وزارت ارتباطات و شرکت زیرساخت خواستیم تا ترتیبی بدهد مجدد فیلتر شود، یک تیمی هم گذاشتند برای فیلتر کردن آن؛ زیرا ویز دارد از زیرساخت هایی استفاده می کند که متوقف کردنش زمان بر است. وی درباره شعب رسیدگی‌کننده به جرایم رایانه‌ای، گفت: در سراسر کشور اقدام به تشکیل شعبی برای رسیدگی به جرائم رایانه‌ای کرده‌ایم و قضاتی را نیز آموزش داده‌ایم. اکنون معاونین دادستان‌ها در امور فضای مجازی که در این همایش شرکت کرده‌اند وظیفه آموزش همکاران را در سراسر کشور به عهده دارند.

حسین موسویان - دیپلمات پیشین - از اتهام مطروحه در یک پرونده اقتصادی تبرئه شد.به نقل از یک مقام قضایی، پرونده مذکور در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران رسیدگی و حسین موسویان از اتهام مطروحه در این پرونده تبرئه شد و اکنون پرونده با اعتراض مرجع قضایی به دیوان عالی کشور ارسال شده است.

دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه در حوزه فضای مجازی باید اقدامات پیشگیرانه انجام شود گفت: فضای مجازی به یک واقعیت در زندگی انسان‌ها تبدیل شده و اگر مدیریت نشود، جامعه را به تباهی می‌کشاند.حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجواد منتظری در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی عملکرد دادستانی در حوزه پیشگیری از جرایم در حوزه فضای مجازی، گفت: ما به موجب قانون و مسئولیت‌هایی که به عهده داریم باید تعامل و هم افزایی داشته باشیم و بتواینم رسالتی که به عهده داریم را انجام دهیم. معتقدیم که امر پیشگیری لازم است و باید اقدامات مهمی در این حوزه انجام شود. فضای مجازی به یک واقعیت در زندگی انسان‌ها تبدیل شده و اگر مدیریت صورت نگیرد جامعه را به تباهی می‌کشاند.

پرونده پزشک «عباس کیارستمی» ۱۵ آبان ماه در شعبه ۱۰۴۴ مجتمع قضایی قدوسی رسیدگی می شود. پرونده مذکور پس از صدور کیفرخواست از سوی دادسرای رسیدگی به جرایم پزشکی به مجتمع قضایی شهید قدوسی ارسال شد.

همچنین وکیل مدافع شرکت نفت گفت: پانزدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتی، ۲۴ مهر ماه برگزار می‌شود. غلامرضا مهدوی افزود: این جلسه دادگاه نیز همانند جلسات گذشته، علنی برگزار می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha