• سه‌شنبه / ۲۵ مهر ۱۳۹۶ / ۱۱:۳۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96072514105
  • خبرنگار : 71402

هشدار مک‌کین به عراق نسبت به استفاده از تسلیحات آمریکایی علیه کردها

هشدار مک‌کین به عراق نسبت به استفاده از تسلیحات آمریکایی علیه کردها

در بحبوحه تنش و درگیری میان نیروهای دولتی و پیشمرگ‌های کرد در شمال عراق، سناتور جان مک‌کین از بغداد خواست تا از هرگونه اقدام تحریک‌آمیز خودداری شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از واشنگتن اگزماینر، سناتور جان مک‌کین، رئیس کمیته سرویس‌های مسلح سنای آمریکا گفت، حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق و دولت اقلیم کردستان عراق باید مذاکره درباره توقف خصومت‌ها و اعطای خودمختاری بیشتر به کردها را آغاز کنند. مردم اقلیم کردستان اخیر به اتفاق آراء به جدایی از بغداد و تشکیل کشور مستقل رای داده‌اند.

این جمهوری‌خواه آمریکایی همچنین هشدار داد اگر جناح‌های رقیب اقدام به تخریب تجهیزات نظامی‌ تامین شده از سوی آمریکا برای آنها کنند، با "تبعات وخیمی" مواجه خواهند شد. دوشنبه گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه نیروهای پیشمرگ کردستان عراق دست‌کم پنج خودروی هاموی آمریکایی را که توسط نیروهای شیعه تحت حمایت ایران استفاده می‌شد، منهدم کردند.  

مک‌کین در بیانیه‌ای گفت: ایالات متحده آمریکا این تجهیزات و آموزش را برای دولت عراق فراهم کرد تا در مبارزه با داعش از آن استفاده کند و در مقابل تهدیدات خارجی از خودش حفاظت کند، نه اینکه به عناصری از دولت محلی خود حمله کند که یک شریک دیرینه و ارزشمند برای آمریکا هستند.

او افزود: اشتباه نکنید،‌ اگر همچنان شاهد باشیم که تجهیزات آمریکایی به این نحو مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد، این اقدام تبعات وخیمی به دنبال خواهد داشت.

نیروهای عراقی در دو روز گذشته کنترل بر کرکوک را تکمیل کرده‌اند تا این شهر نفت‌خیز و اطراف آن را از کنترل نیروهای پیشمرگ کرد خارج کنند. نیروهای پیشمرگ سال ۲۰۱۴ به بهانه دفاع از کرکوک در مقابل داعش وارد این شهر شدند و از آن زمان تاکنون کنترل آن را در دست داشتند.

دولت مرکزی عراق و کردها همواره روابطی تنش‌آلود داشته‌اند اما ماه گذشته میلادی این اختلافات به اوج خود رسید و ۹۳ درصد از جمعیت حدودا چهار میلیونی کردستان عراق در جریان رفراندومی به جدایی از عراق و تشکیل کشور مستقل رای دادند و همین امر موجب شد تا تنش‌ها دوباره اوج بگیرد.

مک‌کین همچنین دوشنبه مدال آزادی مرکز ملی قانون اساسی آمریکا را دریافت کرد. بسیاری از سخنوران این مراسم آنچه را که رد نقش آمریکا به عنوان رهبر جهان توصیف می‌کردند، تقبیح کردند. سناتور مک‌کین هم از حامیان نامشخص سیاست انزواطلبی انتقاد کرده و گفت رها کردن نقش آمریکا به عنوان یک رهبر بین‌المللی "ضد میهن‌پرستی" است. سایر سخنگوهای این مراسم همچنین از آنچه به عنوان یک جو سیاسی متزلزل یاد می‌شد، انتقاد کردند.  

مک‌کین گفت: رها کردن ایده‌آل‌هایی که در سراسر جهان ساخته‌ایم، امتناع از وظایف رهبری بین‌المللی به دلیل برخی ناسیونالیسم‌های نیمه‌پخته و جعلی از سوی افرادی که به جای حل مشکلات به دنبال راه فرار می‌گردند، یک اقدام غیر میهن‌پرستانه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha