• سه‌شنبه / ۲۵ مهر ۱۳۹۶ / ۱۲:۰۶
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 96072514132
  • خبرنگار : 71577

قائم مقام شرکت مخابرات:

در برنامه ششم مشکلی برای ارائه خدمات زیرساختی نداریم

در برنامه ششم مشکلی برای ارائه خدمات زیرساختی نداریم

قائم مقام شرکت مخابرات با اشاره به جایگاه حوزه فناوری اطلاعات در برنامه ششم اظهار کرد: ICT در این برنامه دیگر پیوست امنیتی ندارد، بلکه اتفاقا خودش عامل ایجاد امنیت است، همچنین در برنامه ششم نباید مشکلی برای ارائه خدمات به لحاظ زیرساختی داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، برات قنبری - قائم مقام شرکت مخابرات - با شرکت در کارگاهی تخصصی با موضوع افزایش ۲.۵ برابری بازار ICT در برنامه ششم اظهار کرد: در این برنامه بحث اقتصاد را هم خواهیم داشت. همچنین باید یک شبکه پوششی قدرتمند را داشته باشیم تا نوسازی و گذر به شبکه‌های جدید اتفاق بیافتد.

عضو هیئت مدیره شرکت مخابرات با بیان اینکه در برنامه ششم نباید مشکلی برای ارائه خدمات به لحاظ زیرساختی داشته باشیم، گفت: در این برنامه حجم بازار به بیش از ۲ برابر افزایش خواهد داشت، چرا که در برنامه پنجم به این نتیجه رسیدیم که این حوزه قابلیت رشد ۲.۵ برابری را در برنامه بعد خواهد داشت. در حوزه فناوری اطلاعات و پست هم ظرفیت رشد ۵ و ۶ برابری وجود دارد.

قنبری ادامه داد: ایجاد ترانزیت ارتباطات بین‌الملل نیز یکی از برنامه‌های مهم این حوزه است. ما در سال‌های آتی بحث آزادی مکالمات بین‌الملل را خواهیم داشت به طوریکه در ابتدای برنامه ششم توسعه دیگر بحث کمیت‌ها و سرعت را نخواهیم داشت و نگاه جدید ما به بازارهای بین‌المللی خواهد بود.

رییس سابق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به سرمایه‌گذاری کلان در حوزه آی‌سی‌تی در برنامه پنجم، اظهار کرد: در برنامه ششم سرمایه‌گذاری معادل ۱۱۰ هزار میلیارد تومان را خواهیم داشت که این عدد در برنامه پنجم ۲۵ هزار میلیارد تومان، در برنامه چهارم ۱۴ هزار میلیارد تومان و در برنامه سوم تنها پنج میلیارد تومان بود که این نشان دهنده توجه ویژه به حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در برنامه ششم است.

در ادامه این نشست رسول سراییان مدیرعامل شرکت مخابرات با اشاره به سخنان قنبری، اظهار کرد: باید مشخص شود دقیقا چه چیزی را قرار است ۲.۵ برابر کنیم. از زمانیکه اینترنت‌های پرسرعت وارد کشور شده است مرز بین IT و ICT تقریبا کمرنگ شده است که در اینجا حتی در مورد قرارگیری درآمدهای شرکت‌های بزرگ اینترنتی در هر کدام از این حوزه‌ها ابهام وجود دارد.

وی اضافه کرد: بعد از این اتفاقات تحول در حوزه کار و اشتغال بدون یک شبکه بزرگ دسترسی مخابراتی ممکن نیست. ما اگر بتوانیم زیرساخت‌های مخابراتی را در اختیار شهروندان قرار بدهیم آنگاه شاهد افزایش ۲.۵ برابر بازار ICT در برنامه ششم خواهیم بود.

همچنین در این نشست وحید صدوقی مدیرعامل همراه اول با بیان اینکه در انتهای برنامه پنج ساله چهارم سهم همراه اول در سال ۹۵، ۲۶ هزار میلیارد تومان بود، گفت: در انتهای برنامه پنجم رشد سهم همراه اول شش درصد بود که این رشد باید تا حد سه برابر در بازار بیشتر شود. همچنین سود اپراتورها از محل این منافع در سال ۹۵ حدود پنج هزار میلیارد تومان و در سال ۹۴ حتی چهار شرکت با سود منفی در این حوزه روبرو شدند که این نشان دهنده این است که سود بازار اپراتورها بسیار کم بوده و این حوزه بازده خوبی ندارد.

وی همچنین اظهار کرد: در ماه‌های آینده برای کل کشور برنامه‌ریزی ارائه خدمات ۳G و ۴G را فراهم می‌کنیم. این شرکت در هشت سالی که از خصوصی سازی آن گذشته است حدود ۲۹ هزار میلیارد تومان به حساب خزانه واریز کرده است که از این محل توافق شده است که در روستاها نیز سرمایه‌گذاری بیشتری شود تا از مهاجرت‌های غیرضروری به شهرها جلوگیری شود.

در ادامه این نشست همچنین نماینده رایتل با اشاره به خدمات این شرکت از زمان راه‌اندازی، اظهار کرد: در مورد تعرفه‌ها باید تغییر رویکردی اتفاق بیفتد. باید هزینه‌های IOT یا اینترنت اشیاء در کسب و کارها مشخص باشد و بانک مرکزی نسبت به انتشار آمار اقدام کند تا بتوان برنامه‌ریزی‌ها را بهتر انجام داد تا بتوان به اهداف برنامه‌ای که تدوین شده است برسیم.

در ادامه این پنل علمی حسین فلاح رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه مکالمه ثابت از ۱۷ درصد به ۱۲ درصد رسیده است، بیان کرد: در داده‌های ثابت مبتنی بر فناوری‌های سیمی و ABSL در سال ۹۰، چهار درصد و در پایان سال گذشته ۱۱ درصد بوده است. با اینکه حجم افزایش بازار را شاهد بوده‌ایم اما در سایر بخش‌های این حوزه درآمدها کاهش یافته است.

وی در ادامه به برخی آمار مقایسه‌ای نیز اشاره کرد و گفت: در داده‌های مبتنی بر حوزه ثابت در ایران ۹، ترکیه ۷ و در انگلیس ۱۱ درصد در سال‌های گذشته رشد داشته‌ایم. در حوزه مصرف اینترنت ثابت در انگلیس به طور متوسط ۱۳۲ گیگ، ترکیه ۶۶ گیگ و در ایران شش گیگ است. همین‌طور در حوزه صوت سیار در ایران ۱۰۴، ترکیه ۲۴۰ و در انگلیس ۱۵۱ میلیارد دقیقه مکالمه صورت گرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha