• شنبه / ۲۹ مهر ۱۳۹۶ / ۱۵:۱۷
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 96072916512
  • خبرنگار : 71542

کلانتری: "اردکانیان" دیگر وزیر سازه نیست

کلانتری: "اردکانیان" دیگر وزیر سازه نیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد انتخاب رضا اردکانیان برای تصدی وزارت نیرو و دغدغه‌هایی که فعالان محیط زیست در مورد عملکرد این وزیر پیشنهادی دارند، گفت: تفکرات آقای اردکانیان به طور کلی نسبت به ۲۰ سال گذشته تغییر کرده و ایشان دیگر یک وزیر سازه نیست، بلکه به شدت یک وزیر محیط زیستی به حساب می‌آید.

به گزارش ایسنا، عیسی کلانتری در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه محیط زیست با شورای عالی مناطق آزاد در جمع خبرنگاران در مورد معرفی رضا اردکانیان به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو اظهار کرد: به تازگی با آقای اردکانیان جلسات بلندمدتی داشتیم. ایشان بعد از اینکه ۱۲ سال به عنوان رئیس بخش آب سازمان ملل فعالیت کرده‌اند، کل تفکرات‌شان عوض شده است.

وی افزود: آقای اردکانیان در حال حاضر به شدت یک وزیر محیط زیستی است و وزیر سازه نیست.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست، گفت: در جلسات متعددی که با آقای اردکانیان داشتیم و صحبت‌هایی که کردیم متوجه شدم که دیدگاه ایشان به هیچ وجه دیدگاه ۲۰ سال گذشته نیست و نگاه من به انتخاب ایشان به عنوان وزیر نیرو، مثبت است.

کلانتری در ادامه در مورد تفاهم‌نامه محیط زیست با شورای عالی مناطق آزاد، گفت: یک سری طرح‌های اقتصادی در مناطق آزاد وجود داشت که تکلیف آنها روشن نبود که آیا سازمان محیط زیست باید آنها را مورد مطالعه قرار دهد یا مناطق آزاد. همچنین شرایط مجوز دهی این طرح‌ها مشخص نبود. خوشبختانه همه اینها تعیین تکلیف شده تا محیط زیست بهانه‌ای برای توقف طرح‌های اقتصادی نباشد و در مواردی طرح‌های اقتصادی محیط زیست را تعطیل نکند.

وی همچنین در مورد آشوراده و طرح‌های گردشگری در این منطقه اظهار کرد: جنوب شرقی آشوراده جزء مستثنیات است؛ یعنی مالکیت خصوصی دارد که حدود ۴۰ هکتار مساحت دارد. در این منطقه می‌توانند با رعایت ضوابط محیط زیستی، طرح‌های گردشگری را اجرا کنند؛ اما خارج از این منطقه خیر، طرح گردشگری اجرا نمی‌شود. چون در حال حاضر این ۴۰ هزار هکتار جزء مستثنیات است؛ یعنی دست مردم است و دست محیط زیست نیست.

پارک ملی گلستان، هیات امنایی می‌شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد اجرای طرح‌های مشارکتی در مدیریت و بهره‌برداری از پارک‌های ملی اظهار کرد: از همه پارک‌های ملی در دنیا، مردم استفاده می‌کنند ولی نمی‌توانند در این مناطق تغییری ایجاد کنند. شهروندان به عنوان گردشگر و بازدید کننده می‌توانند وارد پارک ملی شوند ولی نمی‌توانند در این مناطق سازه‌ای ایجاد کنند.

کلانتری ادامه داد: سعی داریم پارک‌های ملی را به صورت هیات امنایی مدیریت کنیم. برای مثال پارک ملی گلستان اولین پارکی خواهد بود که به صورت هیات امنایی مدیریت می‌شود. یعنی به جای اینکه یک مامور سازمان محیط زیست مدیر آن باشد، این مامور زیر نظر هیات امنایی کار کند که ۱۵ نفر عضو از منطقه دارد. به این صورت می‌توانیم از منطقه حفاظت کنیم. ولی تغییر کاربری به هیچ وجه در منطقه داده نمی‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: قرار است به جای اینکه یک نفر درباره پارک‌های ملی از جمله پارک گلستان تصمیم بگیرد، ۱۵ نفر درباره آن تصمیم بگیرند. در این صورت مردم با محیط زیست آشنا می‌شوند. در حال حاضر در پارک‌های ملی مستثنیات و روستاهایی وجود دارد که گاه مدیریت این مناطق در مقابل هم قرار می‌گیرند. با ایجاد هیات امناء این مشکلات حل خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha