• دوشنبه / ۱ آبان ۱۳۹۶ / ۰۸:۴۵
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 96080100031
  • منبع : نمایندگی گیلان

بازی‌های بومی محلی گیلان؛ گنجینه ای از نشاط و امید ‌

بازی‌های بومی محلی گیلان؛ گنجینه ای از نشاط و امید ‌

ایسنا/گیلان ‌مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: بازی‌های بومی محلی استان گنجینه‌ای است که علاوه بر نشاط و امید، می‌توان آمادگی جسمانی و چابکی ناب گیلانی را در آن جستجو کرد.

‌به گزارش ایسنا، رضا علیزاده با گرامیداشت هفته تربیت بدنی گفت: پدیده نوین گردشگری که بر‌خاسته از افزایش اوقات فراغت است و به تدریج در باور تمامی اقشار و اقوام نفوذ کرده و آثار مثبت بسیاری را به بار آورده است، تا آنجا که بهترین بخش از اوقات فراغت افراد به گردشگری اختصاص یافته است‌.

وی با بیان اینکه عنصر گردشگری اقتصاد جهانی را کاملا تحت تاثیر قرار داده و توازن مالی در اقتصاد بین‌الملل کشورهای فقیر و غنی را به بار نشانده است،‌ اظهار کرد: صنعت گردشگری زندگی اجتماعی را با ایجاد مشاغل گوناگون و ارتقای سطح درآمد طبقات وسیعی از مردم را تغییر می‌دهد.

علیزاده، توسعه گردشگری را به منزله ابزاری راهبردی در توسعه اقتصادی قلمداد و بر لزوم سرمایه‌گذاری در مسیر توانمندی‌های طبیعی، فرهنگی و اجتماعی تاکید کرد.

این مسئول به جایگاه گیلان و توانمندی مختلف آن اشاره کرد و گفت: با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح می‌توان گیلان را بعنوان قطب اول گردشگری کشور تبدیل کرد‌.

وی، تنوع بخشی به جاذبه های طبیعی و تعریف الگوی جدید گردشگری برای آنها را یک ضرورت خواند و گفت: یکی از راه‌حل‌های ارائه‌شده برای هموار کردن این مسئله می‌تواند گردشگری ورزشی باشد که از تلفیق بخش‌هایی از دو صنعت ورزش و گردشگری شکل گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، ورزشهای سنتی و بازی‌های بومی و محلی را مملو از آداب، رسوم و خرده فرهنگ‌ها دانست و به بیان اهمیت بازی‌های بومی و محلی و نقش تاثیرگذار آن در حفظ و بقای خرده فرهنگ‌های هر منطقه پرداخت‌.

علیزاده، توسعه ورزش های بومی و محلی را دارای مزیت بالا از حیث فرهنگ، هنر و گرایشات مردم مناطق مختلف کشور خواند و خاطرنشان کرد: بازی‌های بومی محلی گیلان گنجینه‌ای است که علاوه بر نشاط و امید، می‌توان آمادگی جسمانی و چابکی ناب را در آن جست‌وجو کرد.

وی بیان کرد: قانون‌پذیری، مسئولیت‌پذیری، تمرین هم‌افزایی و کارگروهی، احترام به حقوق دیگران، مدیریت رفتار و نیل به برتری در قالب این بازی‌ها به چشم می‌خورد که به یقین پرداختن به ارکان آن صنعت گردشگری داخلی را متحول می‌کند.

این مسئول، بازی‌های بومی و محلی را بخشی از میراث ناملموس هر جامعه دانست و افزود: در سال‌های اخیر بحث ورزش و احیای بازی‌های بومی محلی در اولویت سازمان مرکزی قرار داشت و اجرای جشنواره‌های سنتی همراه با بازی‌های بومی محلی گامی در جهت تحقق تدابیر اندیشیده شده در این حوزه بود‌.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، رونق افزایی به ورزش‌های بومی محلی را کم هزینه‌ترین راه برای معرفی فرهنگ و آداب و رسوم هر منطقه عنوان کرد و خواستار تمرکز بیشتر تشکل‌های مردم نهاد و دوستداران ورزش گیلان برای رونق گردشگری ورزشی به ویژه احیای بازی‌های بومی محلی شد.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha