• سه‌شنبه / ۹ آبان ۱۳۹۶ / ۱۲:۱۷
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 96080905312
  • خبرنگار : 30057

هشدار فعال حوزه تجدیدپذیر به مسئولان:

علاوه بر خرید فناوری به انتقال تکنولوژی حوزه تجدیدپذیرها توجه شود

علاوه بر خرید فناوری به انتقال تکنولوژی حوزه تجدیدپذیرها توجه شود

رییس هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر با اشاره به سرمایه‌گذاری 4 میلیارد یورویی خارجی در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر، گفت: باید توجه داشت در بازار کشور تنها خریدار نباشیم، بلکه انتقال فناوری نیز صورت گیرد.

به گزارش ایسنا حمیدرضا امیری‌نیا روز سه‌شنبه، 9 آبان ماه جاری در دومین کنفرانس انرژی‌های تجدیدپذیر با بیان اینکه ما با سابقه بیش از صد سال از کشف نفت توانمندی‌های لازم را نداشته و در زنجیره تولید صنعت نفت جایگاه خوبی نداریم، افزود: ایران در فروش منابع نفتی رتبه‌های بالایی دارد، اما از نظر توانمندی‌های صنعت نفت جایگاه قابل توجهی ندارد واین در حالی است که کشورهایی که منابع نفتی زیادی ندارند، دراین حوزه از ایران جلوتر هستند.

 وی با اشاره به برخی از رویکردها در زمینه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، خاطرنشان کرد: برخی‌ها معتقد هستند با توجه به وجود منابع گاز در کشور، حرکت به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر اولویت ما نیست، این در حالی است که انرژی‌های تجدیدپذیر منبع خوبی برای تولید انرژی در کشور است.

امیری‌نیا با اشاره به تجربیات کشورهای اروپایی در ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی، اضافه کرد: این کشورها علاوه بر  ظرفیت‌های خورشیدی از پتانسیل مزرعه بادی و ژئوترمال نیز بهره‌مند شده‌اند، به گونه‌ای که در ایسلند به طور صد در صد از انرژی ژئو ترمال بهره‌مند می‌شوند.

 رییس هیات مدیره انجمن انرژی‌تجدید با بیان اینکه در کشور  سیاست‌های خوبی در زمینه بهره‌برداری از منابع تجدیدپذیر تدوین شده و به تصویب رسیده است، اظهار کرد:‌ بر این اساس این انجمن در تلاش است تا نسبت به شفاف‌سازی اهمیت انرژی‌های تجدیدپذیر اقدام کند، چرا که امروز نباید اشتباه صد سال قبل خود را در زمینه منابع نفتی تکرار کنیم. 

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد اکوسیستم در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر، گفت: یکی از زمینه‌های دستیابی به این هدف ایجاد اقتصاد پویا است و باید توجه داشت که با توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توان مشکل اشتغال کشور را مرتفع کرد.

امیری‌نیا با بیان اینکه در کارگاه‌های تخصصی این کنفرانس چالش‌های این حوزه مورد بررسی قرار می‌گیرد، ادامه داد: قانون‌ها و آیین‌نامه‌های مختلفی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر تدوین شده است؛ ولی چالش و مشکل اصلی ما در اجرا است که امیدواریم با برگزاری این کنفرانس هماهنگی‌های لازم میان دستگاه‌های مرتبط ایجاد شود.

امیری‌نیا با بیان اینکه تا کنون 4 میلیارد یورو در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری خارجی شده است، گفت: ولی باید توجه داشت که نباید از این بازار تنها به عنوان خریدار فناوری‌های مورد نیاز انرژی‌های تجدیدپذیر بهره‌برداری شود، بلکه باید در انتقال تکنولوژی نیز توجه شود.

امیری‌نیا خاطرنشان کرد: امیدواریم روزی فرا برسد که نوآوری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر ایجاد شود؛ چرا که در سایه اقتصاد پویا و با ایجاد این اکوسیستم می‌توان حدود یک میلیون شغل تا 5 سال آینده ایجاد کرد.

به گفته وی، دستیابی به این هدف در سایه همفکری نهادهای مردم نهاد و دستگاه‌های مرتبط میسر می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha