• دوشنبه / ۱۵ آبان ۱۳۹۶ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 96081508968
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

تخریب یک بنای قاجاری در تربت حیدریه

تخریب یک بنای قاجاری در تربت حیدریه

ایسنا/خراسان رضوی رئیس هیات مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ خراسان از تخریب یکی از آثار تاریخی شهرستان تربت حیدریه خبرداد.

رضا سلیمان‌نوری در گفت‌وگو با ایسنا، در این خصوص اظهار کرد: یکی از  اعضای این انجمن هفته گذشته با ارسال عکسی برای هیات مدیره مجموعه از تخریب بخش قابل توجهی از خانه قاجاری اسدزاده تربت حیدریه خبر داد که متاسفانه با  حضور  تعدادی از اعضای هیات مدیره در تربت‌حیدریه صحت این موضوع تایید شد.

وی افزود: در این بازدید مشخص شد که متاسفانه قابنما و ستون‌های آجرکاری شده زیبای ایوان این خانه قاجاری به طور تقریبا کامل فرو ریخته است.

این پژوهشگر میراث‌فرهنگی ادامه داد: درد این تخریب آنگاه سوزناک‌تر می‌شود که بدانید سال گذشته با پیگیری‌های مردمی و همراهی شورای شهر وقت تربت حیدریه رایزنی‌های گسترده‌ای با مالک این  خانه تاریخی انجام شد و وی که قصد تخریب خانه را داشت حاضر به همراهی با مسئولان شهری و حفظ خانه به شرط دادن مجوزهای تبدیل آن به مرکز اقامتی شد اما در طی حدود 10ماه گذشته از این توافق نه تنها اقدامی صورت نگرفت بلکه شهردار وقت به بهانه اینکه مسئولیتی در قبال حفظ آثار تاریخی شهر ندارد، اقدامات انجام شده درباره حفاظت از تزئینات بنا را نیمه کاره رها کرد.

رئیس هیات مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ خراسان افزود: البته در این مدت متاسفانه مدیران میراث هم فعالیت لازم را برای ثبت این بنای قاجاری انجام ندادند که شاید دلیل آن  تغییرات گسترده و متوالی مدیریتی در میراث فرهنگی خراسان رضوی باشد.

 وی ادامه داد: متاسفانه مواردی چون بالا در کنار خواسته مالک بنا برای بهره برداری مادی از آن باعث شد تا این اثر تاریخی که بخشی از شناسنامه تربت حیدریه است به شدت تخریب شود به حدی که تنها با یک حرکت همه جانبه در سطح شهرستان و البته با همراهی کامل مدیران استانی بتوان بار دیگر این بخش از هویت شهر تربت حیدریه را زنده کرد.

گفتنی است خانه اسدزاده که اکنون در اختیار ورثه وی می باشد، بنا بر شواهد تاریخی در سال های پایانی دوره قاجار ساخته شده و در منطقه پش بازار گمرک شهرستان تربت حیدریه قرار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha