• سه‌شنبه / ۱۶ آبان ۱۳۹۶ / ۰۴:۵۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 96081509339
  • خبرنگار : 71214

معاون وزیر کشاورزی:

موضوع افزایش تعرفه‌ صادرات لبنیات به عراق به وزارت خارجه سپرده شد

موضوع افزایش تعرفه‌ صادرات لبنیات به عراق به وزارت خارجه سپرده شد

در حالی که طی هفته گذشته عراق تعرفه صادرات محصولات لبنی ایران را بیش از ۲.۵ برابر افزایش داد، معاون وزیر کشاورزی اعلام کرد که این موضوع از طریق اداره بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی به وزارت امور خارجه منعکس شده تا هرچه سریع‌تر حل و فصل شود.

به گزارش ایسنا، عراق طی هفته گذشته تعرفه صادرات محصولات لبنی ایرانی به کشورش را بیش از ۲.۵ برابر افزایش داد  و به گفته دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی، تعرفه واردات ماست به این کشور از پنج به ۲۵ درصد و تعرفه واردات شیر و خامه هم از پنج به ۱۵ درصد برای تجار ایرانی افزایش یافت و اکنون این تعرفه به ۴۰ درصد رسیده است. البته این اقدام همسایه غربی در سال‌های گذشته یک بار دیگر تکرار شده بود که با ورود وزارت امور خارجه ایران و وساطت مسئولان سیاسی دو کشور موضوع حل شد.

در این باره حسن رکنی - معاون وزیر جهاد کشاورزی - به ایسنا گفت: در زمینه لبنیات و صادرات آن بازار بسیار مناسبی در کشورهای همسایه و منطقه به ویژه عراق داریم که حضور و استمرار آن در این بازارها ممکن است با منافع بسیاری از تاجران در تعارض باشد و اخیرا محدودیت‌های تعرفه‌ای از سوی عراق برای ایران ایجاد شده است که البته در گذشته نیز این اتفاق افتاده بود.

وی افزود: در گذشته به سرعت همکاران من در وزارت امور خارجه به این مساله ورود کردند و باعث شد این مشکل به سرعت حل شود هم اکنون نیز این مساله به عنوان یکی از چالش‌های پیش‌رو از طریق دفتر امور بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی به وزارت امور خارجه منعکس شده است و به صورت فعال پیگیری می‌شود تا بتوانیم این مشکل را به سرعت حل کنیم و استمرار حضور خود در بازار عراق را از دست ندهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تنوع محصولات لبنی موجود در سبد صادراتی ایران باعث می‌شود حضور در بازارهای جهانی استمرار داشته باشد، ادامه داد: وضع تعرفه‌های این چنینی خارج از اراده مخاطبان و مشتریان محصولات لبنی ایران در کشورهای مقصد است.

رکنی با اشاره به صادرات حدود ۷۰۰ میلیون دلاری محصولات و فرآورده‌های حوزه دام و طیور در هر سال و سهم حدود ۸۰ درصدی عراق در این میان، تاکید کرد: در تجارت جهانی آنچه اهمیت دارد ایجاد تنوع در مخاطبان صادراتی است و این اصل از اهمیت بالایی برخوردار بوده که به اصطلاح همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نچینیم و خوشبختانه بیش از ۳۰ کشور مشتری محصولات لبنی ایران هستند و روز به روز این بازار در حال گسترش است.

وی گفت: از آنجا که عراق نقش پررنگ و مهمی در تجارت خارجی محصولات لبنی دارد وضع تعرفه‌های جدید از اهمیت بالایی برای ایران برخوردار است بنابراین باید فعالیت و تلاش خود را برای حل این مشکل بیشتر کنیم تا بتوانیم در کنار رقبای منطقه‌ای خود، در این کشور به عنوان بزرگ‌ترین مشتری محصولات لبنی ایران حضور داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، طی شش ماهه نخست امسال ۲۲۱ هزار و ۳۱۰ تن انواع محصولات لبنی به ارزش ۳۸۴ میلیون و ۱۶۰ هزار دلار به کشورهای مختلف صادر شده است که از نظر وزنی ۳.۹۶ درصد و از نظر ارزشی ۲۴.۵۸ درصد نسبت به نیمه نخست سال گذشته افزایش داشته و در این میان عراق سهمی حدود ۸۰ درصد در بازار محصولات صادراتی لبنی ایران داشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha