• یکشنبه / ۲۱ آبان ۱۳۹۶ / ۱۰:۱۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 96082111812
  • خبرنگار : 71415

رهبران اپک خواهان مقابله با "تجارت ناعادلانه" در جهان شدند

رهبران اپک خواهان مقابله با "تجارت ناعادلانه" در جهان شدند

رهبران کشورهای عضو اپک توافق کردند تا به آنچه که "اقدامات تجاری ناعادلانه" و "یارانه‌های منحرف کننده بازار" خواندند، رسیدگی کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، بیانیه پایانی اجلاس سران کشورهای سازمان همکاری اقتصادی آسیا اقیانوسیه (اَپک) لحنی مشابه حرف‌هایی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درخصوص شکل‌دهی مجدد به دورنمای تجاری جهانی مطرح می‌کند، داشت.

نشست اپک در ویتنام نشان دهنده تضاد میان سیاست "اول آمریکا" دولت ترامپ و اتفاق نظر سنتی حامی توافق‌های چند ملیتی که چین به دنبال آن است، بود. بیانیه مشترک امسال 21 کشور سازمان اپک در تضاد با بیانیه سال گذشته این گروه قرار داشت.

همچنین در حاشیه اجلاس اپک 11 کشور تلاش کردند تا توافق تجاری ترانس-پاسیفیک را که ترامپ اوایل سال جاری میلادی به اسم محافظت از مشاغل آمریکا از آن خارج شد و آینده‌اش زیرسوال رفته، زنده نگه دارد.

در بیانیه اجلاس اپک آمده است: ما با یکدیگر همکاری خواهیم کرد تا تجارت را فراگیرتر کنیم، از ارتقای فرصت‌های دسترسی به بازار حمایت کنیم و به اقدامات تجاری ناعادلانه رسیدگی کنیم. ما فورا خواهان حذف یارانه‌های منحرف کننده بازار و دیگر انواع تدابیر حمایتی دولت‌ها و سازمان‌های مربوطه هستیم.

این بیانیه مشابه موضوعاتی بود که ترامپ در سخنرانی‌اش در شهر دانانگ مطرح کرد و به اهمیت توافقات تجاری دوجانبه در کنار توافق‌های بزرگتر اشاره کرده و خواهان ارتقای سازمان تجارت جهانی شد.

در بیانیه مربوط به سال 2016 انتقادی از سازمان تجارت جهانی مطرح نشد.

ترامپ تاکید داشت که آمریکا در عرصه تجارت بین‌الملل دچار ضرر و زیان شده چون دیگر کشورها طبق قوانین بازی نمی‌کنند و از یارانه‌های دولتی و تدابیر منحرف کننده تجارت استفاده می‌کنند. به حدی که کشورهای آسیایی و درجه اول چین، توانسته‌اند مازادهای تجاری هنگفتی کسب کنند.

چند روز پیش وزرای خارجه و تجارت این کشورها بر سر ادبیات مورد استفاده در بیانیه اپک با یکدیگر اختلاف پیدا کردند. مقامات گفتند که 20 کشور دیگر در مقابل فشارهای آمریکا برای تغییر لحن سنتی این بیانیه مقاومت کردند.

این کشورها با این حال توانستند فشار وارد بیاورند تا مسائل تجارت آزاد و مقابله با حمایت گرایی داخلی در بیانیه‌ای نهایی وارد شود.

در عین حال کشورهای پیمان مشارکت ترانس پاسیفیک در تلاش برای برجسته کردن اصل توافقات تجاری چندجانبه بر این اصل که بدون آمریکا به حرکت به جلو ادامه دهند، تاکید کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha