• دوشنبه / ۲۲ آبان ۱۳۹۶ / ۱۴:۲۰
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 96082212994
  • خبرنگار : 71431

یک مددکار اجتماعی خواستار شد

توجه رسانه‌ها به سلامت روان مخاطبان در انتشار اخبار زلزله

توجه رسانه‌ها به سلامت روان مخاطبان در انتشار اخبار زلزله

یک مددکار اجتماعی با تاکید بر ضرورت توجه به سلامت و بهداشت روان زلزله‌زدگان از رسانه‌ها خواست در انتشار خبرها و تصاویر مربوط به زلزله سلامت روان مخاطبان خود را نیز در نظر بگیرند زیرا انتشار تصویر اجساد و یا تصاویر هولناک دردی از مردم دوا نمی‌کند و تنها اضطراب را در جامعه افزایش می‌دهد.

دکتر امیرمحمود حریرچی، عضو هیات علمی دانشگاه در گفت‌وگو با ایسنا بااشاره به تاثیر انتشار برخی تصاویر زلزله بر بهداشت روان مخاطبان گفت:  متاسفانه برخی از رسانه‌ها و همچنین شبکه‌های مجازی با انتشار تصاویر دردناک از زمین لرزه باعث برهم خوردن آرامش و بهداشت روان مخاطبان خود می‌شوند .

وی با اشاره به اینکه خبرهایی که از زمین لرزه انتشار می‌یابد نباید مردم را نگران کند، گفت: اخبار باید آگاهی‌دهنده باشد توجه داشته باشد که انتشار تصویر اجساد یا تصاویر هولناک دردی از مردم دوا نمی‌کند و تنها اضطراب را در جامعه افزایش می‌دهد.

حریرچی با اشاره به مقوله «سواد عاطفی»، گفت: عواقب انتشار تصاویر و خبرهای دردناک از زمین لرزه هولناک است و در دراز مدت می‌تواند سلامت روان جامعه را خدشه‌دار کند. بنابراین باید رسانه‌ها توجه داشته باشند که چه خبر و چه تصویری را منتشر می‌کنند.

وی با بیان اینکه استانداردهایی در این زمینه وجود دارد که بسیاری از رسانه‌های مطرح در دنیا آن را رعایت می‌کنند، گفت: به عنوان مثال در سونامی که در ژاپن آمد، تصاویر چندانی از جانباختگان دیده نشد، بنابراین ما نیز باید چنین استانداردهایی را در خبرهایمان رعایت کنیم.

گروه‌های داوطلب بدون آموزش به مناطق زلزله‌زده نروند

این مددکار اجتماعی درباره حضور گروه‌های داوطلب و مردم در مناطق زلزله‌زده گفت: حضور شهروندان در چنین شرایطی مشکلی را حل نمی‌کند. باید گروه‌های داوطلب آموزش دیده که دوره‌های آموزشی را از قبل دیده‌اند وارد مناطق زلزله زده شوند بنابراین بهتر است شهروندان بدون مراجعه به مناطق زلزله زده همراهی و همدردی خود را با زلزله‌زدگان ابراز کنند.

حریرچی با بیان اینکه برابر گزارش‌های واصله حضور مشاوران در مناطق زلزله زده و توجه به سلامت روان زلزله‌زدگان از نیازهای مهم در این مناطق است، گفت: بهتر است دستگاه‌هایی که در این مناطق حضور یافته‌اند، مشاوران و روانشناسان را نیز با خود به این مناطق ببرند.

سازندگان جوک از زمین لرزه بیمارند

وی همچنین درباره آن دسته از افرادی که بعد از وقوع زلزله اقدام به ساختن جوک و شایعه از زلزله کرده‌اند گفت: این افراد شرایط روانی نرمالی نداشته و به نظرم بیمار هستند. نمی‌توان تصور کرد که چطور ممکن است فردی هم‌نوعش در زیر آوار مانده باشد اما او نه تنها با او همدردی نکند بلکه با لودگی برایشان جوک و لطیفه بسازد. خوشبختانه قاطبه جامعه نیز واکنشی به این افراد نشان داده و به آنان توجهی نکرده‌اند. من حتی شنیدم در فضای مجازی " #زلزله_شوخی_نیست" به راه انداختند و با این اقدام مقابله کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha