• چهارشنبه / ۲۴ آبان ۱۳۹۶ / ۰۹:۴۹
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 96082414296
  • خبرنگار : 71132

اخطار نمایندگان درباره ایرادات شورای نگهبان به طرح تقویت بسیج مستضعفین

اخطار نمایندگان درباره ایرادات شورای نگهبان به طرح تقویت بسیج مستضعفین

برخی نمایندگان در جریان بررسی طرح تقویت بسیج مستضعفین نسبت به احتمال ارجاع این طرح به مجمع تشخیص مصلحت و طولانی شدن روند آن اخطار دادند.

به گزارش ایسنا، در جریان بررسی طرح تقویت بسیج مستضعفین در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس ، مهرداد لاهوتی در اخطاری مستند به اصل 110 و 176 قانون اساسی گفت: شورای نگهبان به این دو اصل ایراد وارد کرده. بسیج تحت نظر فرماندهی کل قوا و تابع سیاستهای معظم له است و این موضوع واضح و شفافی است. اصل 176 قانون اساسی هم می گوید مصوبات شورا پس از تایید رهبری قابل اجرا است. شورای نگهبان هم گفته این موارد باید به تایید شورای عالی امنیت ملی برسد بنابراین وقتی می شود اینکار را در مدت زمان کمی انجام داد به مجمع ارجاع دهیم که دو سال به طول بینجامد.

رئیس مجلس در این باره گفت: این اخطار وارد است. شورای نگهبان علاوه بر بار مالی تبصره 2ماده 4 این طرح گفته مطابق قانون اساسی این احکام باید براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی و تدابیر رهبری باشد.

مصطفی کواکبیان در اخطاری مستند به اصل 176قانون اساسی گفت: کلیه سیاست های دفاعی و امنیتی کشور در محدوده سیاستهای کلی از سوی رهبری تعیین شده  حالا که یکبار شورای نگهبان خواسته به نفع مجلس عمل کند آقایان نمی گذارند و این پیچ و خم اداری عجیبی ایجاد می کند.

حسینعلی حاجی دلیگانی نیز در اخطار اصل 110 قانون اساسی یادآور شد: می شود در این طرح گنجاند که احکام مربوطه با اذن رهبری انجام شود و کمیسیون امنیت ملی می تواند این مصوبه را به این شکل اصلاح کند.

نادر قاضی پور نماینده ارومیه نیز در اخطار مشابهی اظهار کرد: در جلسات غیرعلنی اوضاع سیاسی منطقه به خوبی تشریح شده و حمایت از بسیج موضوعی بدیهی است و اگر این طرح به مجمع تشخیص برود دو سال به طول می انجامد. اما ما برای حمایت از بسیج نیازمند طرح فوریتی هستیم . بنابراین به نظر کمیسیون رای ندهید تا بتوانیم در عرض یک هفته از نیروهای بسیج در مقابل کشورهای متخاصم دفاع کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha