• یکشنبه / ۱۹ آذر ۱۳۹۶ / ۱۲:۲۳
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 96091910064
  • خبرنگار : 71219

ابراز نگرانی علی سرابی از سِیلی که تئاتری‌ها را می‌برد

ابراز نگرانی علی سرابی از سِیلی که تئاتری‌ها را می‌برد

 علی سرابی گفت: وقتی مدیران بودجه تئاتر را دو برابر می‌کنند، اما آخر سر اتفاقی نمی‌افتد شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که گروه‌های حرفه‌ای تئاتر هم مجبور به رفتن به سمت تئاتر تجاری می‌شوند.

این بازیگر و کارگردان تئاتر در گفت‌وگویی با ایسنا بیان کرد: در حال حاضر دولتی در کشور روی کار آمده که رأی اکثر هنرمندان و مردم را در اختیار دارد و آن چیزهایی که نسبت به آن‌ها  شعار داده و قرار بود برای انجام آن‌ها تلاش کند، دیده نمی‌شود و الان با یک وضعیت اقتصادی مواجه هستیم که روز به روز عرصه بر مردم تنگ‌تر می‌شود و نمونه بارز آن قیمت ارز است که در حوزه فرهنگ و هنر هم تاثیر می‌گذارد.

او افزود: وقتی مدیران بودجه تئاتر را دو برابر می‌کنند مشخص نیست این را از چه منبعی ذکر می‌کنند. هیچ سندیتی وجود ندارد و اصلا معلوم نیست چرا حتی سهم سال‌های قبل هم تعلق نمی‌گیرد؟ به طوری که به نظر  می‌رسد بودجه فعلی تئاتر از سال‌های قبل کمتر است.

 سرابی که مدتی قبل یک نمایشنامه‌خوانی در تئاتر شهر اجرا کرده بود، گفت: اطلاع دارم بسیاری از گروه‌های نمایشی بابت مطالبات باقی مانده خود از اداره کل هنرهای نمایشی مشکل دارند و این شرایط باعث می‌شود برای جبران و همچنین گذران زندگی به سمت اجرای نوع دیگری از تئاتر بروند.

وی با اشاره به این که مدیریت تئاتر در سال‌های گذشته پیش‌بینی و برنامه‌ریزی برای صدور مجوز تئاتر خصوصی داشته است، گفت: این برنامه از جنبه‌ای باعث رشد تئاتر ما شد و از جنبه دیگر  این برنامه لطمه‌ بسیار بزرگی را به بدنه تئاتر کشور می‌زند چرا که شرایط اجرای نمایش‌هایی را به همراه دارد که بیش از سه چهار نقش ندارند و در نهایت من هم در همین مسیر قرار می‌گیرم؛ مسیری که در آن کمتر شاهد شکوفایی و شلوغی صحنه خواهیم بود و سرازیر شدن چهره‌ها باعث می‌شود آن‌هایی که در تئاتر خوب کار می‌کردند حضور کمتری پیدا کنند و این سِیلی است که به تدریج همه ما را با خود خواهد برد.

کارگردان نمایش «خدای کشتار» ادامه داد: این وضعیت باعث از  بین رفتن خلاقیت و نوآوری می‌شود و گروه‌های جوان به سمت تئاتری می‌روند که شبیه همان تئاتر گلریز است و این یک فاجعه خواهد بود.

او که به عنوان یکی از 72 نفر انتخاب کننده آثار بخش مرور جشنواره تئاتر فجر است، یادآور شد: در همین بخش مرور جشنواره مشاهده کردیم گروه‌هایی بودند که بدون چهره آثار خود را در مجموعه‌هایی مثل تئاتر شهر اجرا کرده بودند و جای شکرش باقی است که این گروه‌ها هستند ولی چرا نمی‌توان همیشه حمایت خوبی از این‌ها داشت؟ چرا الان می‌بینیم حتی کسانی که مدیران تئاتری ما بودند خودشان به سمت استفاده از چهره‌ها در سالن‌های بزرگ روی می آورند؟

سرابی با تاکید براینکه اگر بودجه‌ای که قرار بود دو برابر شود، طبق برنامه ریزی عملی نشود فعالیت‌های اندک همین گروه‌ها هم به سمت تئاتر تجاری پیش می‌رود، گفت: من در این 17 سال هم در سالن‌های خصوصی و هم دولتی نمایش اجرا کرده‌ام ولی الان اگر پیشنهادی از سوی مراکز دولتی به من شود که با حمایت آن‌ها کاری اجرا کنم احتمالا سخت قبول کنم و به سراغ تئاتر خصوصی می‌روم تا نان شبم را در آوردم، چرا که در تئاتر دولتی دستمزدم را پس از گذشت یک سال و اندی باید در آورم پس عقل سلیم می‌گوید به تئاتر خصوصی بچسبم، هرچند می‌دانم آن سالن از من ِ تئاتری می‌خواهد کارم را با حضور یک چهره تلویزیونی یا سینمایی اجرا کنم و من هم باید این کار را انجام دهم تا اندیشه‌ام روی صحنه رود و در نهایت این روند گروه‌های حرفه‌ای را از تمایل به اجرا دارند دور می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha