• سه‌شنبه / ۵ دی ۱۳۹۶ / ۱۱:۱۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 96100502449
  • خبرنگار : 71234

علیجانی: چرا در دو سال اخیر تعداد شرکت‌های تجهیزات پزشکی کاهش محسوس داشته است

علیجانی: چرا در دو سال اخیر تعداد شرکت‌های تجهیزات پزشکی کاهش محسوس داشته است

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه گردش مالی حوزه درمان بالغ بر ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است، گفت که چرا در طول دو سال اخیر هفت هزار شرکت دارویی و تجهیزات پزشکی فعال به دو هزار شرکت رسیده است؟ آیا به خاطر این نیست که فقط هیئت امنای ارزی هزار میلیارد تومان واردات دارد و رونق اقتصادی را از فعالان این بخش گرفته است؟

به گزارش ایسنا، محسن علیجانی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) در نطق میان‌دستور با تبریک میلاد حضرت مسیح درباره طرح تحول سلامت گفت: طرح تحول سلامت برنامه اجتماعی در دولت است که به عنوان حقوق اساسی ملت مورد تاکید نظام و اهتمام مجلس است. چون سلامت زیربنای توسعه پایدار در ابعاد انسانی و اقتصادی محسوب می شود.

وی با اشاره به اجرایی شدن طرح تحول سلامت از سال ۹۳ تاکنون گفت: اکنون زمان آسیب شناسی طرح تحول فرارسیده است تا بتوان آن را به طور کامل پیاده کرد.

علیجانی امنیت، سلامت و فرهنگ را به عنوان سه عنصر اصلی جامعه دانست که دولت‌ها باید از منابع عمومی و مالیات برای آنها هزینه کنند.

وی با بیان اینکه سلامت دارای ابعاد جسمی، روانی اجتماعی و معنوی است، گفت: باید بررسی کرد که چقدر طرح تحول در این‌باره دستاورد داشته و چقدر با اسناد بالادستی، سند چشم انداز، نقشه جامع علمی کشور، سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، سیاستهای کلی سلامت و برنامه توسعه ششم مطابقت داشته است.

علیجانی ادامه داد: پیشنهاد می کنم که این طرح با همه ابعاد آن و با در نظر گرفتن منابع پایدار و هزینه هایش و با بهره گیری از نظرات کارشناسان مستقل در قالب یک مطالعه عمیق بازنگری شده و راهکارهای برون رفت از بحرانهای پیش روی آن در مجلس بررسی و تصویب شود تا سرنوشتی همچون مسکن مهر را پیدا نکند. همچنین در آینده این فرصت به تهدید تبدیل نشود.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان با بیان اینکه گردش مالی تنها در حوزه درمان بالغ بر ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: با این وجود می بینیم که مشکل درمان در کشور به خوبی مدیریت نشده است چون این رقم بدون بودجه‌هایی است که در رفاه اجتماعی، بهزیستی، کمیته امداد و ورزش هزینه می شود پس باید بررسی شود که این طرح در سایر ابعاد سلامت به ویژه مقوله مهم و بنیادی پیشگیری و بهداشت چه کرده است.

علیجانی ادامه داد: همچنین باید بررسی شود که طرح تحول سلامت، وضع توسعه آموزش و پرورش، ترویج شیوه های زندگی سالم و اسلامی، عوامل اجتماعی موثر بر سلامت و بهداشت، حوزه تغذیه و پیشگیری به منظور بهره مندی از مواد غذایی سالم و حفظ سلامت جامعه و توسعه و بومی سازی علوم و فناوری‌های سلامت به کجا رسیده است. آیا طبق راهبردهای چرخه علم و فناوری در نقشه جامع علمی کشور پیش می رویم، آیا راهبرد ساماندهی بازار محصولات و تجهیزات سلامت در کشور به منظور حمایت از تولید علم و فناوری‌های بومی انجام شده است؟

به گفته وی چرا در طول دو سال اخیر هفت هزار شرکت دارویی و تجهیزات پزشکی فعال به دو هزار شرکت رسیده است؟ آیا به خاطر این نیست که فقط هیئت امنای ارزی هزار میلیارد تومان واردات دارد و رونق اقتصادی را از فعالان این بخش گرفته است؟

نماینده تهران خاطرنشان کرد: آیا نسخه‌های ساختاری -مدیریتی و برنامه‌ای برنامه ششم از قبیل اولویت پیشگیری و بهداشت و درمان، پرونده سلامت الکترونیک، نظام یکپارچه اطلاعات، پزشکی خانواده، جایگزینی خرید راهبردی خدمت با نظام پرداخت درصدی که باعث گرانی و درمان القایی می شود، راهنماهای بالینی، تجمیع منابع صندوق‌ها و غیره محقق در طرح تحول سلامت شده است؟

علیجانی با بیان اینکه با مدیریت هزینه‌ها  و اجرای برنامه ششم می توان سلامت و گردش مالی حوزه سلامت را  در همه ابعاد ‌آن پیاده کرد، افزود: از دولت می خواهم که لایحه جامع نظام سلامت و رفاه اجتماعی را به مجلس تقدیم کند.

وی در پایان از دولت خواستار رسیدگی فوری به وضع سلامت به خصوص درمان در شهرستانهای استان تهران، احیای بافت فرسوده و مقاوم سازی ساختمان‌ها، رسیدگی به معضل آلودگی هوا و اجرای قانون هوای پاک شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha