• چهارشنبه / ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۲:۳۳
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 97111005593
  • خبرنگار : 71620

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب :

۸۱ حزب خود را با قانون جدید تطبیق دادند

۸۱ حزب خود را با قانون جدید تطبیق دادند

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب اعلام کرد که تاکنون ۸۱ حزب خود را با قانون جدید احزاب تطبیق داده‌اند.

به گزارش ایسنا، حمید ملانوری مدیر کل سیاسی و دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در نشستی در وزارت کشور با تسلیت درگذشت محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موئتلفه اسلامی گفت: وی از فعالان حوزه سیاسی کشور بود. درگذشت ایشان ضایعه‌ای در زمینه احزاب و تشکل‌های سیاسی کشور است.

وی با اشاره به مصوبات جدید جلسه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب گفت: تا امروز ۸۱ حزب از احزاب فعال کشور خود را با قانون تطبیق دادند تمامی احزابی که خودشان را با قانون جدید تطبیق می‌دهند می‌توانند از لحاظ قانونی از مزایا و خدماتی که برایشان در نظر گرفته می‌شود، بهره مند گردند. دریافت یارانه و شرکت در مجامع خانه احزاب از این گونه مزایا است.

ملانوری تصریح کرد: ما تلاش می‌کنیم تا سایر احزاب هرچه سریع‌تر بتوانند خود را با قانون تطبیق داده و هرچه سریع‌تر در زمینه احزاب و تشکلهای سیاسی قانونی ورود کنند. رویکرد ما توسعه سیاسی و حمایت از احزاب و تشکل‌ها است ما اعتقاد داریم حضور نخبگان و کمک آنها به مدیریت اجرایی و توسعه کشور فرصت مناسبی را برای مدیریت اجرایی کل کشور فراهم می‌کند.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب در مورد تخصیص یارانه‌ها به احزاب اظهار کرد: در طول سال‌های گذشته یارانه‌هایی به احزاب تخصیص پیدا می‌کرده است اما این یارانه از سال ۸۴ تا ۹۶ قطع شده بود که با پیگیری‌های ما از سال ۹۶ دوباره این اعتبار برقرار شده است. دو میلیارد تومان به عنوان یارانه سال ۹۶ در اختیار خانه احزاب قرار گرفته است. البته این اعتبار به احزابی که خود را با قانون تطبیق داده‌اند تعلق می‌گیرد. ۵ درصد از این اعتبار هزینه‌های جاری خانه احزاب را تشکیل می‌دهد و ۹۵ درصد با تصویب کمیسیون در اختیار خود احزاب قرار می‌گیرد. در جلسات قبل کمیسیون یکبار ۵۰ حزب و بار دیگر ۱۹ حزب و در جلسه امروز ۱۲ حزب از این یارانه بهره مند می‌شوند.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب در مورد تقاضای جدید خانه کارگر گفت: خانه کارگر به عنوان یک حزب سیاسی تاکنون فعالیت‌های انجام داده است. تقاضای خانه کارگر این بود که ماهیت‌شان از یک حزب سیاسی به یک تشکل صنفی تغییر کند در جلسه امروز کمیسیون با این تقاضا موافقت شد.

ملانوری در تشریح سایر مصوبات جدید کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب گفت: موضوع بعدی مورد بررسی تقاضای یک حزب به نام جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان بود. این تقاضا به دلیل بعضی از نواقصی که در پرونده خود داشت به جلسه بعد موکل شد البته با کلیات تأسیس این حزب موافقت شده است اما تصمیم نهایی به جلسه بعد موکل شده است.

وی خاطرنشان کرد: در جلسه امروز قرار بر این شد که ما یک جلسه فوق العاده در هفته بعد داشته باشیم.

دبیر کمیسیون ماده "۱۰" قانون احزاب همچنین، گفت‌: موضوع بعدی جلسه امروز ما گزارش مجامع عمومی دو حزب، سازمان معلمان ایران و جامعه مهندسان بود که کلیات هر دو گزارش به تصویب رسید، اما گزارش سازمان معلمان ایران نواقص جزئی داشت که ان‌شاء‌الله برطرف خواهد شد. تمدید پروانه دو انجمن، انجمن زرتشتیان تهران و اهرستان یزد بود که تمدید انجمن زرتشتیان تهران به تصویب کمیسیون رسید، اما تمدید پروانه اهرستان نواقص جزئی داشت که قرار شد در جلسه بعد تکمیل شود.

وی در پاسخ به این سوال که تکلیف یارانه ۹۷ احزاب چه شد، در این باره توضیح داد: بودجه یارانه سال ۹۷ را تقاضا کرده‌ایم. اعتبار آن دو و نیم برابر اعتبار بودجه یارانه سال ۹۶ است.

ملانوری در ادامه صحبت‌های خود در مورد تعیین تکلیف شکایت حزب اعتماد ملی، اظهار کرد: این حزب دو شکایت که یکی برای دیوان و دیگری برای کمیسیون بوده است را فرستاده‌اند. دوستان ما در کمیسیون گفته‌اند که حزب اعتماد ملی مدارکی را ارسال نکرده است. شکایت دیوان هم پاسخش را باید از خود دیوان گرفت. البته ما نزدیک به دو ماه است که تشکیل جلسه نداده‌ایم و به همین دلیل همه دستورکارهای ما در جلسه امروز بررسی نشد. به همین دلیل برای هفته بعد جلسه‌ای فوق‌العاده گذاشته ایم.

دبیر کمیسیون ماده "۱۰" قانون احزاب در پایان در مورد تشکیل جلسه مجمع عمومی خانه احزاب که چند وقت است به تعویق افتاده، توضیح داد: احتمالاً پس از بررسی‌هایی تشکیل جلسه مجمع عمومی به اواخر بهمن ماه یا اوایل اسفند ماه موکول می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha