• چهارشنبه / ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ / ۰۴:۰۰
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 98012007423
  • خبرنگار : 71571

یک وکیل دادگستری:

تحریم‌ در روند امدادرسانی به سیل زده‌ها تاثیر مستقیم داشته است

تحریم‌ در روند امدادرسانی به سیل زده‌ها تاثیر مستقیم داشته است

یک وکیل دادگستری با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا در روند امداد رسانی کشورهای دیگر به ایران در حادثه سیل اخیر تاثیر مستقیم داشته است، گفت: عملاً کشورها به لحاظ محدودیت‌هایی که دارند، به جز تعداد معدودی از کشورها قادر نبودند که کمک‌های خود را برای ما بفرستند.

حسین عسگری‌راد در گفت‌و گو با ایسنا در رابطه با تأثیر تحریم‌ها در جلوگیری از وصول کمک‌های بین المللی به ایران در حوادثی مانند سیل‌های اخیر و عدم انطباق ادعای آمریکا برای رعایت حقوق بشر با واقعیت، اظهارکرد: به عقیده من می‌توان گفت مفهومی که از حقوق بشر توسط آمریکا ارائه می‌شود، برداشتی است که آمریکا در جهت تثبیت خواسته‌های نظام سرمایه داری و سیاست‌های یکجانبه و برتری جویانه خود دارد.

این وکیل دادگستری عنوان کرد: این برداشت آمریکا در رابطه با رعایت حقوق بشر هیچ گاه مفهوم واقعی حقوق بشر که به معنای رعایت حقوق انسان‌ها در هر کجای کره زمین، تلقی نمی‌شود. ما به طور مشخص رفتار آمریکا را می‌بینیم. حتی در رابطه با تحریم‌های آمریکا علیه هلال احمر کشورمان که اصولاً وظیفه کمک و امدادرسانی دارند شاهد هستیم که عملاً امکان اعمال کمک‌های بین المللی محدود شده است.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا صرفاً ادعای حقوق بشر دارد و به عقیده من هر جایی که بتواند، حتی در جاهایی مانند مواد غذایی و داروها که استثنا قائل می‌شود به نحوی تفسیر مضیق و محدود می‌کند که عملاً امکان امداد رسانی و کمک رسانی و رعایت حداقل‌های حقوق انسانی را برای کشورها به ویژه کشور ایران فراهم نمی‌کند و فقط هرجایی که مربوط به خود اوست و اقتضا می‌کند دیگر حقوق بشر هیچ جایگاهی ندارد و کاملاً ادعاها و رفتارهایش را با حقوق بشر هماهنگ می‌کنند.

عسگری‌راد تصریح کرد: اقدامات آمریکا در جهت محدود سازی کمک‌های انسانی برای کشور ما و برای مردمی که خانمان خود را از دست دادند کاملاً محسوس است. این اقدامات هیچگاه مورد تأیید مجامع واقعی حقوق بشر نیست و اساساً هیچ نزدیکی‌ با حقوق انسانی ندارد. حقوق بشر از طرف آمریکا یک شعار تو خالی بیشتر نیست و در حقیقت یک ابزاری است که هر جایی که بخواهد اقدامات تجاوز طلبانه خود را اعمال کند در کنار سایر ادعاهای خود حقوق بشر را هم مطرح می‌کند.

این وکیل دادگستری گفت: ما ایرانی‌ها با پوست و گوشت و استخوان خود این را لمس می‌کنیم که واقعاً با توجه به فشارهای ظالمانه‌ای که به مردم وارد می‌شود مشخص می‌شود که این ادعاها فقط در حد حرف است و در عمل می‌بینیم کمک‌های بین المللی نمی‌تواند به راحتی به ایران انجام شود.

وی افزود: در نتیجه، تحریم‌ها در روند امداد رسانی به ایران هم تأثیر مستقیم و هم تأثیر غیرمستقیم داشته است به نحوی که هم در زمانی که بحران‌های ویرانگری نبود آثار تحریم‌ها را می‌دیدیم و هم در شرایط فعلی شاهد آن هستیم. عملاً کشورها به لحاظ محدودیت‌هایی که دارند به جز تعداد معدودی از کشورها قادر نبودند که کمک‌های خود را برای ما بفرستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha