• یکشنبه / ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۰۸:۴۴
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 98021507580
  • خبرنگار : 71049

قهرمان‌پور: لغو یا کاهش معافیت‌های هسته‌ای فرصت خوبی برای اقدام متقابل از سوی ایران است

قهرمان‌پور: لغو یا کاهش معافیت‌های هسته‌ای فرصت خوبی برای اقدام متقابل از سوی ایران است

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: لغو و کاهش برخی معافیت‌های هسته‌ای از سوی آمریکا فرصت خوبی است تا ایران نیز اقداماتی را ذیل برجام در حوزه هسته‌ای و بر اساس اصل اقدام متقابل انجام دهد.

به گزارش ایسنا، بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، از روز چهارم ماه مه (شنبه / ‏۱۴‬ اردیبهشت) کمک به گسترش تأسیسات هسته‌ای بوشهر ایران به بیش از راکتورهای موجود مورد تحریم قرار می‌گیرد. علاوه بر این، فعالیت برای انتقال اورانیوم غنی‌شده به بیرون از ایران برای تبادل آن با اورانیوم طبیعی مورد تحریم قرار می‌گیرد. ایران باید تمام فعالیت‌های دارای حساسیت اشاعه تسلیحات هسته‌ای از جمله غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند و ما اقداماتی را که ادامه یافتن این نوع غنی‌سازی را پشتیبانی کنند نخواهیم پذیرفت. ما همچنین دیگر اجازه نخواهیم داد تا ایران آب سنگین مازادی را که تولید کرده است، انبار کند؛ آب سنگین از این نوع نباید به هیچ طریق در ایران وجود داشته باشد.

هم‌چنین دوره‌های معافیت‌های فعلی نسبت به بازه‌های مندرج در برجام کوتاه‌تر شده و از ۱۸۰ روز به دوره‌های ۴۵ و ۹۰ روزه کاهش یافته است.

رحمان قهرمان‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایسنا درباره نقص برخی تعهدات برجامی تحت تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا که برخی از معافیت‌های هسته‌ای را کاهش داده است اظهار کرد: به نظرم الان فرصت خوبی است که ایران همان‌طور که آقای ظریف بر "اصل عمل متقابل" تاکید می‌کند در چارچوب برجام به اقدامات آمریکا از یک سو و سکوت و بی‌تفاوتی سه کشور اروپایی، روسیه و چین واکنش نشان داده و اقداماتی را ذیل برجام انجام دهد تا پیام جدی را به طرف‌های مقابل بدهد. ما می‌توانیم از این فرصت استفاده کنیم و بدون نقض صریح و کامل برجام اقداماتی را انجام دهیم، مثل همان دستوری که آقای روحانی درباره شروع تحقیقات بر روی پیشران‌های هسته‌ای مطرح کردند.

وی ادامه داد: ایران در بحث ذخیره مازاد آب سنگینش در عمان تعهدی در چارچوب برجام ندارد و نیز منعی برای تولید آب سنگین ندارد. این مساله آنهاست که اگر می‌خواهند بیایند و مازاد آب سنگین ایران را خریداری کنند یا برای ذخیره و سپس خرید آن فکری کنند. ما تعهدی به این مساله که آب سنگین‌مان را در خارج از ایران انبار کنیم، نداریم.

قهرمان‌پور در خصوص ممنوعیت انبار مازاد آب سنگین در عمان گفت: وقتی ترامپ سر کار آمد، دیوید آلبرایت مقاله‌ای نوشت که در آن گفته بود باراک اوباما برای امضای برجام تعهد داده است که آب سنگین اراک را بخرد که بر اساس توافق ایران با ۱+۵ و نیز عمان، در این کشور ذخیره می‌شود و برای این کار در قراردادی که با کانادایی‌ها برای خرید آب سنگین داشتند تغییراتی داد و از این‌که اوباما در قرارداد با شریک قدیمی‌اش به خاطر ایران دست برده است، انتقاداتی را مطرح کرد و همان موقع خواستار بازگشت آمریکا از این رویه بود. از این رو، این اقدامات ترامپ نشان می‌دهد که بدنه تندرو در کاخ سفید و وزارت خارجه نفوذ خود را به خوبی اعمال می‌کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره ضریب بالای نفوذ تندروها در بالاترین مراحل تصمیم‌گیری از یک طرف و از سویی آنچه به تازگی به نقل از سی ان ان مطرح شده مبنی بر این‌که ترامپ گفته است "اگر دست بولتون بود در چند جای دنیا الان مشغول جنگ بودیم" اظهار کرد: به هر حال باید در نظر بگیریم که آنچه به عنوان تصمیم از کاخ سفید خارج می‌شود با نظر مثبت ترامپ است. اینکه بگوییم بولتون بد است و ترامپ خوب است خیلی موضوعیت ندارد. افکار عمومی ترامپ را لیدر اقدامات مختلف از جمله درباره ایران می‌داند. اتفاقاً اگر آنچه سی ان ان منتشر کرده درست باشد یعنی تاکید بر این‌که ترامپ به جریانی که شاهد آن هستیم مسلط است و لزوماً به این معنا نیست که دعوای جدی بین بولتون و ترامپ در میان باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۲-۱۵ ۱۰:۱۲

...اگه شما کارشناسی حتمن بنده هم انیشتین هستم !!!