• سه‌شنبه / ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۱:۱۲
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 98021709026
  • خبرنگار : 71579

یک نماینده پارلمان عراق:

عراق پیشنهادات آمریکا برای معافیت از تحریم‌ها علیه ایران را نمی‌پذیرد

عراق پیشنهادات آمریکا برای معافیت از تحریم‌ها علیه ایران را نمی‌پذیرد

نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق در واکنش به گزارش یک روزنامه عربی چاپ لندن مبنی بر پیشنهاد واشنگتن به بغداد برای معافیت از تحریم‌های ایران گفت: این یک حیله آمریکایی است و عراق پیشنهادات وسوسه انگیز واشنگتن را نخواهد پذیرفت.

به گزارش ایسنا، کریم علیوی، نماینده ائتلاف فتح در پارلمان عراق در گفت‌وگو با پایگاه خبری بغداد الیوم گفت: عراق پیشنهادات وسوسه‌انگیز آمریکا به منظور معافیت از تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران را نخواهد پذیرفت.

وی گفت: آمریکا پیشنهادات وسوسه انگیز زیادی به عراق می‌دهد تا این کشور در کنار ایران نایستد، ایران اکنون در تحریم‌های اقتصادی قرار دارد و هدف این تحریم‌ها ضربه زدن به ایران است اما ایران هیچگاه ذلت را نخواهد پذیرفت زیرا این کشور کشور مسلمانان است و عراق در کنار آن خواهد ایستاد.

علیوی افزود: هدف آمریکا ایجاد شکاف میان ایران و عراق است بنابراین اگر به هنگام مشکلات در کنار ایران ایستادگی نکنیم مساله خطرناک خواهد شد اما اگر دو ملت همسایه متحد شوند آمریکا هیچگاه نمی‌تواند اراده و مطالبات خود را بر آنها تحمیل کند.

این نماینده عراقی گفت: عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق فردی معتدل است و اهمیت روابط عراق با جمهوری اسلامی ایران را می‌داند بنابراین دولت و پارلمان عراق پیشنهادات وسوسه انگیز واشنگتن که قراردادها و شراکت‌های اقتصادی بلند مدتی را شامل می‌شود را نخواهد پذیرفت زیرا این یک حیله آمریکایی است و عراق در آن ضرر می بیند.

نماینده ائتلاف فتح عراق در رابطه با تحریم‌های احتمالی آمریکا علیه عراق در صورت پایبند نبودن به تحریم‌ها گفت: آمریکا حق وضع هیچ‌گونه تحریم‌هایی را ندارد و کشورهای جهان که متحد ما هستند فشارهای آمریکا را نخواهند پذیرفت؛ نخست وزیر کشورمان شرکای بین المللی را از فشارهای آمریکا مطلع کرده است و هیچ کس از آنها این فشارها را نپذیرفته است.

به گزارش ایسنا، روزنامه العرب چاپ لندن دیروز (دوشنبه) در گزارشی مدعی شد که منابع نزدیک به دفتر عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق اعلام کردند که واشنگتن به بغداد پیشنهاد وسوسه انگیزی به منظور تعامل با تحریم‌های آمریکا علیه ایران داده است.

در این گزارش آمده است که آمریکا از تلاش عراق برای کاهش تکیه خود بر ایران حمایت می‌کند اما نمی‌خواهد که این کشور را در آغوش شرکت‌های اروپایی قرار دهد.

منابع نزدیک به نخست وزیرعراق اعلام کردند که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به عادل عبدالمهدی گفته است که برای دریافت معافیت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران باید "شرکت‌های آمریکایی تسهیلاتی به دست آورند تا در بخش انرژی وبرق قراردادهایی را با این کشوراجرایی کنند".
براساس گزارش این روزنامه عربی آمریکا گفته است که بغداد می‌تواند به خرید برق و گاز از ایران ادامه دهد تا زمانی که شرکت‌های آمریکایی بتوانند طرح‌های خود را در این کشور اجرایی کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha