• چهارشنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۰۹:۱۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 98021809531
  • خبرنگار : 71290

یک تحلیلگر مسائل بین الملل:

اجازه ندهیم ترامپ در اجرای سیاست‌هایش موفق شود

اجازه ندهیم ترامپ در اجرای سیاست‌هایش موفق شود

یک تحلیلگر مسائل بین الملل معتقد است که عکس‌العمل ایران در برابر اقدامات آمریکا باید به گونه‌ای باشد که اجازه ندهیم ترامپ در اجرای سیاست‌هایش موفق شود.

نصرت‌الله تاجیک در گفت‌وگو با ایسنا، در ارزیابی خود از واکنش متقابلی که قرار است ایران در برابر اقدامات آمریکا در راستای خروج از برجام و در طی یک سال گذشته انجام دهد، گفت: به نظر می‌رسد تا حدودی منفعلانه برخورد کردیم، اما برای عکس‌العمل‌مان هم باید چارچوبی تعریف کنیم، این چارچوب باید به گونه‌ای باشد که اجازه ندهیم ترامپ در اجرای سیاست‌هایش یا پیگیری راهبردش موفق شود.

وی افزود: همه تلاش ترامپ در برجام این بود که ما را به قبل از برجام ببرد و مجددا در انزوای بین‌المللی قرار بگیریم که موفقق نشده است؛ بنابراین نباید بگذاریم ترامپ در ایجاد انزوای ما در ‌آینده موفق شود.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل بیان کرد:‌ در چنین شرایطی راهش این است که عکس العمل ما طوری نباشد تا کسانی که پشت سر ما قرار دارند، حتی بی خاصیت‌ترین آن‌ها از ما دور شده و در جرگه ترامپ قرار گیرند؛ در واقع نباید اجازه دهیم ترامپ در یارگیری بین‌المللی علیه ما موفق باشد.

این دیپلمات کشورمان در ادامه اظهار کرد: بنابراین نوع برخورد ما باید به گونه‌ای باشد که هم پیمانان‌مان در برجام را از دست ندهیم که در غیر این صورت به یارگیری بین‌المللی ترامپ کمک کرده‌ایم، اگر این خط قرمز را قبول داشته باشیم، بعد از آن باید طراحی کنیم که چه اقداماتی را می‌توانیم انجام دهیم که هم پاسخی برای نیازهای این مقطع‌ ما باشد و هم در زمین ترامپ بازی نکنیم.

تاجیک خاطرنشان کرد: برجام به ما هو برجام، یکسری ظرفیت‌هایی دارد که می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم، اما نوع اجرای همان هم نباید به گونه‌ای باشد که نقض غرض تلقی شده و ما مجددا به طور غیر مستقیم یاران خود را از دست دهیم.

این کارشناس مسائل سیاسی درباره این‌که افکار عمومی جامعه نمی‌پذیرد که بدون اینکه ایران هیچ تقصیری داشته باشد مورد تحریم و مجازات توسط تندروهای آمریکا قرار گیرد و مسئولان نیز این اقدامات خصمانه را بدون پاسخ بگذارند، در این صورت ایران چه پاسخی می‌تواند داشته باشد، گفت:‌ معتقدم قسمت اعظم مشکلاتی که در جامعه وجود دارد به مدیریت منابع داخلی اعم از نیروی انسانی، مالی و ... مربوط می‌شود و در مجموع مدیریت منسجمی در مسائل داخل کشور نداریم.

وی تصریح کرد:‌ در واقع نیازهای واقعی جامعه را در نظر نداریم تا برای آن‌ها برنامه ریزی کنیم، از این رو تحریم‌های ترامپ مزید بر علت است، اما نباید همه مسائل را ناشی از تحریم‌ها بدانیم، نمی‌گویم تحریم‌ها بی‌تاثیر هستند، قطعا تاثیر دارند، اما معتقدم عدم آمادگی ما برای مقابله با این شرایط یا انفعالی برخورد کردن یا کارتخصصی و بین‌المللی نکردن باعث شده که نتوانیم از ظرفیت‌های داخل کشور استفاده کنیم.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ابراز عقیده کرد: شرایطی که ترامپ به وجود آورد می‌طلبید تا کمیته ملی مانند آنچه در شرایط اضطرار به‌عنوان کمیته بحران تشکیل می‌شود، ایجاد می شد تا به صورت فرادستگاهی شرایط مدیریت شود. این کمیته می‌توانست به شکل منسجم منابع مورد نیاز سازمان‌ها را تامین و این مقوله را پیگیری کند.

تاجیک با اشاره به بندهای 26 و 36 برجام اظهار کرد: باید در نظر بگیریم که در یک مقطع زمانی فقط اختیارات خودمان را بررسی می‌کنیم و در یک مقطعی دیگر اختیارات و ظرفیت‌هایی که وجود دارد و یا نحوه اجرای این اختیارات و تبعات آن را مورد توجه قرار می‌دهیم. بله ما در برجام ظرفیت‌هایی داریم که می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم، ولی آیا استفاده از این ظرفیت‌ها چقدر در این شرایط  می‌تواند به ما کمک کند که ما در زمین ترامپ بازی نکنیم و هم پیمانان خود را از دست ندهیم و همه این‌ها بستگی دارد به این‌که چه کاری می‌خواهیم انجام دهیم.

وی ادامه داد:‌ فرض کنیم در برجام به ما اختیار داده شده بود غنی سازی 20 درصدی داشته باشیم و یا این که در صورت نقض تعهد از برجام خارج شویم، لذا این ما هستیم که باید بدانیم استفاده از این اختیارات تا چه اندازه کارساز است و یا این که می‌تواند تبعاتی داشته باشد و اگر تبعاتی دارد عقل سیاسی حکم می‌کند از این اختیارات استفاده نکنیم. در حیطه اختیارات، توانمندی، فواید و تبعات آن را باید در یک ماتریس در نظر بگیریم و حالات و سناریوهای مختلف را بررسی کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha