• یکشنبه / ۱۲ آبان ۱۳۹۸ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98081206511

دانش‌آموزان نسل جدید و مدارسی که سقفشان کوتاه است

دانش‌آموزان نسل جدید و مدارسی که سقفشان کوتاه است

ایسنا/خراسان رضوی این موضوع دور از ذهن نیست که یک دانش‌آموز دوم ابتدایی دهه 90 به اندازه یک دانش‌آموز سوم راهنمایی دهه 60 اطلاعات داشته باشد.

دانش‌آموزان نسل قدیم و جدید تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند و افزایش سطح سواد عمومی و انقلاب اطلاعاتی تغییرات زیادی را در نظام آموزشی ایجاد کرده است. دسترسی به اینترنت و ابزارهای اطلاعاتی سبب ارتقاء اطلاعات افراد شده و این موضوع دور از ذهن نیست که یک دانش‌آموز دوم ابتدایی دهه 90 به اندازه یک دانش‌آموز سوم راهنمایی دهه 60  اطلاعات داشته باشد، زیرا در حال حاضر دانش‌آموزان قبل از ورود به مدرسه حجم زیادی از اطلاعات را از طریق رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و اینترنت فرا می‌گیرند. همچنین سطح آگاهی پدر و مادرهای امروزی نیز افزایش یافته است. همچنین حرکت و تحول شتاب‌زده تکنولوژی و اطلاعات سبب عقب‌ماندگی بخش‌های مختلف نظام آموزشی شده است. در ادامه با دو تن از معلمان پیشکسوت راجع به این موضوع به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

علی علی‌نژاد، یک معلم پیش‌کسوت در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص تفاوت دانش‌آموزان نسل جدید و قدیم اظهار کرد: دانش‌آموزان نسل جدید با وجود رویکردها و با فناوری‌های جدید همچنان پایبندی خاصی به نظام آموزش و پرورش دارند و تفاوت دانش‌آموزان نسل جدید و قدیم بیش از آنکه در نگرش و اعتقادات باشد، در روش‌هاست.

وی افزود: در گذشته دانش‌آموزان برای کسب اطلاعات باید پای صحبت بزرگان می‌نشستند و از آنان می‌آموختند، اما دانش‌آموزان جدید بر همه چیز واقف هستند. امروز نسبت‌به نظام آموزشی بی‌توجهی‌های بسیاری شده است و باید ارزش‌گذاری بیشتری نسبت‌به آن صورت می‌گرفت.

این معلم بازنشسته آموزش‌‎و پرورش بیان کرد: اگر برای نظام آموزشی سرمایه‌گذاری مادی و معنوی بیشتری شده بود، مشکلات کنونی آن کاهش پیدا می‌کرد. در حال حاضر نیروی انسانی تربیت یافته، اما برنامه‌ای برای آینده او در نظر گرفته نشده است به همین جهت شاهد صدمات نسل جدید هستیم.

علی‌نژاد خاطرنشان کرد: در واقع اخیراً آموزش را صرفاً به داشتن فرزند دکتر و مهندس می‌شناسیم و دید ما نسبت‌به آموزش بر مبنای داشتن یک شهروند خوب برای شهر، برادر خوب برای خواهر و همسر خوب برای شریک زندگی نیست و از این بُعد آموزش، غافل شده‌ایم.

وی اضافه کرد: فرزندان ما دیگر بچگی نمی‌کنند و تبدیل به اسباب بازی والدین خود شده‌اند؛ زیرا پدر و مادر برای فرزندان خود تکلیف می‌کنند که در چه رشته‌ای مطالعه کنند، چه بپوشند و چه بازی‌هایی انجام دهند و فرزندان به ابزاری برای چشم و هم‌چشمی والدین تبدیل شده‌اند.

این معلم بازنشسته آموزش‌‎و پرورش در رابطه با دانش‌آموزسالاری، تصریح کرد: دانش‌آموز سالاری ممکن است در مدارس دولتی رخ دهد، اما به ندرت شاهد آن هستیم؛ اما در مدارس غیردولتی بابت هزینه‌هایی که پرداخت می‌شود، طبیعتاً توجه بیشتری به دانش‌آموز می‌شود اما این حرف به معنای آموزش بر مبنای درخواست دانش‌آموزان نیست.

علی‌نژاد گفت: بعضی از مدارس خدمات بهتری را به دانش‌آموزان ارائه می‌دهند و مدارس غیردولتی به نوعی کمک‌دهنده آموزش‌وپرورش هستند و طبیعتاً تعداد کم دانش‌آموزان سبب توجه بیشتر به آنان می‌شود، اما آموزش بر اساس قوانین آموزش و پرورش است.

در ادامه، سیدجواد علوی، معاون پرورشی دبیرستانی در ناحیه 6 مشهد، اظهار کرد: دانش‌آموزان نسل جدید با داشتن سطح آگاهی بالا، دسترسی به فضای مجازی، اینترنت و به‌روزرسانی اطلاعات تفاوت زیادی نسبت‌به نسل گذشته خود دارند که قابل قیاس با یکدیگر نیست.

وی افزود: متاسفانه آموزش‌وپرورش با روند رشد دانش‌آموزان نسل جدید همگام نبوده و به این دلیل ما شاهد کمبودهایی در نظام آموزشی هستیم. دانش‌آموزان اطلاعات زیادی از اینترنت جمع‌آوری می‌کنند و بارها شاهد این موضوع بوده‌ایم که معلم‌ها از  وسایل ابداعی که دانش‌آموزان برای درس خود می‌سازند، اطلاع دقیقی ندارند.

معاون پرورشی دبیرستانی در ناحیه 6 مشهد، بیان کرد: متاسفانه مدارس ما هنوز پیشرفته  و به‌روز نیست و معلم‌های دارای سابقه همچنان به روش‌های سنتی تدریس می‌کنند و حاضر نیستند با تکنولوژی و علم پیش بروند و این امر سبب نارضایتی دانش‌آموزان شده است.

علوی خاطرنشان کرد: این مشکل در نواحی 6، سه و چهار بیش از دیگر نواحی به چشم می‌آید و معلمان حاضر به استفاده از دیتاپروژکتور برای تدریس نیستند. یکی دیگر از مشکلات دانش‌آموزان نسل امروز ، نداشتن آینده شغلی است و دانش‌آموزانی که در مدارس خوب برای قبولی در رشته‌های خوب درس می‌خوانند، انگشت‌شمارند.

وی ادامه داد: متاسفانه معلمان نیز به این موضوع دامان می‌زنند و به جای آنکه دانش‌آموزان بی‌انگیزه را نسبت‌به درس‌خواندن ترغیب کنند، با گفتن حرف‌های دل‌سردکننده، آنان را از درس‌خواندن بیزار می‌کنند؛ بنابراین ابتدا باید انگیزه در معلمان ایجاد شود، تا آنان این انگیزه را به دانش‌آموزان منتقل کنند.

معاون پرورشی دبیرستانی در ناحیه 6 مشهد در خصوص دانش‌آموز سالاری در مدارس غیردولتی، افزود: متاسفانه در مدارس غیردولتی اولیاء و دانش‌آموزان در امر آموزش دخالت می‌کنند و مدارس غیرانتفاعی خوب در مشهد بسیار انگشت‌شمار است و مابقی صرفاً شعار می‌دهند؛ حتی مدارس غیردولتی در مشهد وجود دارد که با 25 دانش‌آموز فعالیت خود را آغاز کرده و اکنون در هزینه و مخارج خود با مشکل مواجه شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha