• چهارشنبه / ۹ بهمن ۱۳۹۸ / ۰۹:۰۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 98110906321
  • منبع : فضای مجازی

/یادداشت/

یوم‌الله ظریف

یوم‌الله ظریف

"ظریف تمام عمر و زندگی‌اش را برای یک نظام انقلابی، با مذاکره و دیپلماسی سپری کرده است. او زبان پرشور و پرحرارت انقلاب نوپای اسلامی در سال‌های اول حیاتش بود و هنوز هم با همان حرارت و پرشوری به آنچه به او محول کرده‌اند، پایبند است."

به گزارش ایسنا، حمید احمدی، کارشناس مسائل سیاسی، در یادداشتی با این مقدمه می‌نویسد: "ظریف با جوانی انقلاب، جوانی خود را گذراند و بعد، ترجمان مظلومیت‌های ایران در جنگ ۸ ساله تحمیلی در عرصه‌های بین المللی و عصای دستی برای پایان جنگ شد. او جز دیپلماسی نخوانده، نه آموخته و نه اندوخته و صد البته، نه از او چیزی غیر از دیپلماسی نخواسته‌اند.

ظریف مدال سرداری‌اش را از جبهه‌های دیپلماسی گرفته است. او امروز، همانی است که چهل سال بار دیپلماسی و مذاکره جمهوری اسلامی را گاه در جوانی و گمنامی و گاه در اوج پختگی و شهرت، به دوش کشیده است. او پرورش یافته دپیلماسی انقلابی جمهوری اسلامی ایران است.
آنچه که در بیش از ۴ دهه تجربه زندگی آموخته ام این است که برخلاف عرف معمول و رایج جهان سیاست و فرهنگ سیاسی، «نقد شدن» حق «نقد شونده» است و «نقد کننده» هم وظیفه ی خود را دارد. نقد شونده و تمامی انسان ها (جز معصومین)، برای تعالی روحشان، محتاج، مدیون و وامدار نقد کننده هستند. البته نقد، متفاوت از عقده گشایی و بی تقوایی است. وزیر امور خارجه و یا هر فرد و مقام دیگری هم نه معصوم اند که از خطا و اشتباه بری باشند و نه خود، چنین ادعایی دارند. معتقدم مورد نقد واقع شدن هم لیاقت و هم نظر لطف نقاد را می خواهد که اگر هر دو از ضمیر پاک انسانی برخیزد، رستگاری فرد و خشنودی خالق را به دنبال خواهد داشت. افسوس آنچه این روزها بر محمدجواد ظریف می رود چیزی غیر از نقد است و اگر بگویم تسویه حساب است و گرفتن #انتقام سخت از خودی‌ها، گزافه نگفته‌ام.
سراغ ندارم که جایی خوانده باشم که وزیر امور خارجه، وظیفه‌ای جز دیپلماسی و مذاکره داشته باشد، بنابراین، آنچه ماموریت ذاتی دیپلمات است، باید از زبان دیپلمات گفته شود. برخلاف مروجان قرائت های سیاست زده از اسلام و قرآن، ندیدم در جایی مذاکره با دشمن و یا طرح مذاکره با دشمن نهی و منع شده باشد که اگر هست، در نفی سلطه و پیروی مسلمان از کفار و مستکبران است. قدر مسلم، هر مذاکره‌ای که بخواهد به سلطه غیرمسلمان بر مسلمان منجر شود، مردود است و مذاکره نام ندارد و دیکته کردن فرمان و خواسته طرف مقابل است و لاغیر، والا، اصل مذاکره نه نفی شده است و نه سرزنش. مذاکره ای که به سلطه یک طرف ختم شود از لحاظ آموزه های اسلامی و شیعی مقبول نیست و این در هر مکتب فکری و ارزشی ناپسند است. برای زیستن بهتر، مذاکره یکی از ابزارها و روش های مرسوم در جهان است.
یقین دارم آدم‌ها هم مثل ملت‌ها «یوم الله» دارند. یوم الله آدم‌ها روزی است که خدمت می کنند و صداقت نشان می دهند، ولی در بازار سیاست، بی صداقتی و بی‌تقوایی می‌بینند. چه روزهایی بهتر از این روزها برای نام نهادن «یوم الله» برای محمدجواد ظریف که وزیر امور خارجه نظام اسلامی و بزرگترین کشور شیعی جهان باشد و از یک سو در لیست تحریمی آمریکا قرار بگیرد و برای اولین بار بعد از بیش از پنجاه سال رفت و آمد و زندگی مستمر، نزدیک و مداوم در سازمان ملل متحد در آمریکا، ویزای سفر برای انجام ماموریت محوله‌اش، که چیزی جز نمایندگی منافع و آرزوهای یک ملت نیست، به او ندهند. از سوی دیگر، گروهی به نام اسلام و انقلاب، که تمام جوانی اش را به پایش نهاده‌، او را به صرف گفتن جمله‌ای، که چیزی جز وظیفه اش نیست و ناحق نبوده، آماج کینه ها و عقده گشایی ها قرار بدهند.

یوم الله وزیر امور خارجه آنجاست که بعد از تحریم شدنش توسط آمریکا، سپهبد شهید سلیمانی به دیدارش بیایید و بگوید: «دفاع از منافع ملی و صداقت در بیان از خصوصیات ویژه آقای ظریف است» و «به شما تبریک می گویم که بدلیل انتساب به رهبر معظم، حکیم و فرزانه عالم اسلام و جهان، مورد غضب و دشمنی آمریکا قرار گرفته‌اید. اقدام آمریکا در تحریم شما ثابت کرد که جنابعالی بعنوان مسئول سیاست خارجی کشور، تاثیری عمیق بر افکار عمومی و بویژه مردم آمریکا نسبت به جهالت رهبران این کشور دارید.» و حالا، گروهی چشم بر روش و منش همان سردار می بندند و نام او را بر نیزه می زنند و حکمیت می طلبند. یوم الله محمدجواد ظریف همین روزهاست که او را مصداق «صبورا شکورا » می کند. همین روزها...

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۹ ۰۹:۱۸

سپاس از ایسنا

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۹ ۱۸:۰۷

حیف ازنام مالک اشتربرای جواد...

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۹ ۱۹:۰۰

از مذاکره با گرگها تا الان چی درو کردن که میخواهند ادامه بدهند... متاسفم برای این تحلیل!!!

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۹ ۰۹:۲۲

استعفا

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۹ ۰۹:۴۵

آفرین، دفاع جانانه ای بود از مردی که جوانی خود را به پای ایران گذاشت

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۹ ۱۹:۳۲

جوانی ایشان در نیویورک گذشت ! آن موقع که جوانان ایران برای ایران جان می دادند

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۹ ۰۹:۵۱

آقا اسلام به کنار، عقل دارید؟ چطور با یک قاتل می خواهید مذاکره کنید؟

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۹ ۱۰:۲۹

اگر عقل داشتیم . که عمرمان در جنگ و خشنونت و ویرانی ونابودی نمی گذشت.

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۹ ۰۹:۵۵

من آقای ظریف را دوست داشتم ولی بنظر خودم اگر تابع رهبرباشند محبوب ملت میشوند،شک نکنید

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۹ ۱۰:۰۷

ظریف یکدونه است و نظیر هم ندارد. خدا پشت و پناهش و آرزو میکنم سکان سیاست کشور به این زودی ها از او گرفته نشود.

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۹ ۱۰:۱۸

یکم حق یکم باطل باهم قاطی کردی شده یه متن پر اشکال که اگر فارغ از جناحی بودن بخونی متوجه میشی..

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۹ ۱۰:۲۵

با تشکر ار ایسنا ظریف نور چشم ملت است . اما کاسبان تحریم مخالف این مرد بزرگ هستند.

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۹ ۱۰:۲۵

نه هر که سر تراشد قلندری داند نه هر که چهره برافروخت دلبری داند

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۹ ۱۰:۲۸

واقعیت این هست که قدرت یک وزیر خارجه یا یک وزیر دفاع یا یک وزیر اقتصاد به وزن سیاسی اقتصادی نظامی و فرهنگی یک کشور هست اگر همین ظریف یا حاجی زاده در امریکا یک مقام سیاسی یا نظامی بودن الآن خود ما تعریف دیگری از اونها داشتیم...

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۹ ۱۰:۳۴

مگر از قبیل شماها خود فروختگان مجیز گوی این افراد باشید و آنها را بالا ببرید و گرنه ملت که هنری از این آقایان ندید و در عوض در مدت این شیش هفت سال تمام بدبختی نصیب ملت شد

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۹ ۱۲:۲۱

به جاس سه نقطه بنویسید دولت کارآمد و راستگو

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۹ ۱۹:۵۴

شرم کن . دهه غارت یادت رفت ؟

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۹ ۱۰:۳۷

بنظرم توی این دولت...آقای ظریف از همه صادق تر باشه ، واین تعاریف نگارنده متن درسته ، ولی جناب دکتر ظریف انگاره های ذهنی اشتباهی داره که کار رو سخت میکنه ، از جمله باور نداشتن توان و قدرت داخلی، و مرعوب قدرت غرب بودن

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۹ ۱۰:۴۲

ظریف برای نظام خوب بوده ولی برای ملت و کشور...!

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۹ ۱۱:۵۷

ظریف برای انقلاب اسلامی نعمت است

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۹ ۱۱:۲۷

اگر افراد درست و صادقی مانند آقای ظریف نبودند، الان جنابعالی و خانواده محترم درگیر مسائل ناشی از جنگ بودید و خدا میداند به دنبال جنگ چه بدبختی هایی..... برادر خود نفروخته، شما ، احتمالا، در جنگ نبوده ای و ندیده ای و صدات از جای گرم درمیاد. ما با شروع جنگ از طرف خودمان مخالفیم ولی برای دفاع در مقابل هر متجاوزی ایستاده ایم، همانطوریکه در مقابل صدام مزدور ایستادیم و شهید هم دادیم. لطفا ادبیاتتان در مواجه با هموطنتان را اصلاح کنید.

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۹ ۱۱:۵۶

احسنت

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۹ ۱۲:۱۸

بدبخت ترسو

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۹ ۱۲:۳۲

همین جنگ الکی رو کردن تو موختون و شما ها را فریب دادن تا رای بیارن. نکته تلخ ماجرا اینه که امثال شماها هنوز این مزخرفاتو تکرار میکنید. بابا ما کی طالب و شروع کننده جنگ بودیم؟ که الان یه سری نادان هی انگ جنگ طلبی را به انقلابی‌ها میزنن. در ضمن مسئول را با کارنامش میسنجن نه با یه متن آبدوغیه ایسنا. دقیقا دستاورد این دولت و این آقا چی بوده؟ جز تحریم بیشتر و سوء مدیریت؟ تورم و ...

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۹ ۱۱:۵۴

آقای ظریف متشکریم که هستید خار به چشم دشمنانتان

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۹ ۱۲:۳۲

جناب رسولی ، هزار سال پیش سرود : زندگی جنگ است جانا بهر جنگ آماده شو. اینکه بروی یا نر وی ، ببینی یا نبینی و هر یک از هزاران تصمیم که روزانه اتخاذ می شود یک جنگ این بین بد یا خوب و خوب یا بهتر. لذا :گر بزرگی به کام شیر در است ، رو خطر کن و کام شیر بجوی. از جنگ نترسیم و از ترس مرگ خود کشی نکنیم. خیلی ها ترجیح می دهند نباشند تا اسیر و برده باشند.

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۹ ۱۲:۴۵

جواد ظریف مالک است نه ابوموسی. تنها وزیر خارجه ای است که وقتی نماینده ایران در سازمان ملل بود سخنرانی اش را در دانشکده حقوق انگلیس درس می دادند که یک دیپلمات اینطوری از منافع کشورش دفاع می کند. یاد بگیرید.

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۹ ۱۵:۱۵

شیر مادر حلالت

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۹ ۱۳:۲۴

اين نویسنده هم یک طرفه تیشه زده. ظریف کار اشتباهی کرد. دشمن دنبال مذاکره نیست.

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۹ ۱۳:۳۰

ظريف تنها مرد ديپلماسي ايران و يار ديرين مردم دوستت داريم كه موضع درستي گرفتي

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۹ ۱۳:۴۴

حالا می خواهید صحبت آقای ظریف را توجیه کنید بکنید ولی نسبت "بوم الله" دادن دیگه چی بود!

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۹ ۱۴:۱۳

باسلام: اگر آقای ظریف بتواند باز با همان شور و حرارت جوانی سکاندار کشتی دیپلماسی در دفاع از ایران سرفراز باشد . بی تردید ناخدای خوبی دراین عرصه سخت خواهد بود.

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۹ ۱۵:۰۴

مالک اشتر یا نمیدونم ذولفقار علی بیشتر میاد به ایشون ، چون وقتی غضب میکنه دشمن فقط تا مرز سکته میره در قضیه ترور سردار سلیمانی ندیدید چه مصاحبه طوفانى با نشريه اشپيگل داشتن؟ ترامپ لعنتى در جواب گفت No Tanks !!!!!!!! متاسفم ....

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۹ ۱۵:۱۱

ایسنا جان، چقدر شما رسانه اید! چقدر بی طرفید!

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۹ ۱۵:۳۰

درود بر ظریف امیدوارم از حرف های همین بظاهر دلسوزان ناراحت و ناامید نشوند این افراد هیچ چیزی از دیپلماسی نمیدانند و دانسته و ندانسته در زمین دشمن بازی میکنند و اتفاقا بیشتر فرزندان و بستگانشان در همین امریکا زندگی میکنند و همین افراد بیشتر از دشمن به کشور صربه میزنند .

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۹ ۱۶:۳۱

وطن فروش‌های آفتاب پرست به بهشت نمی‌روند....

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۹ ۱۷:۲۰

عالی ایسنا

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۹ ۱۹:۱۵

احسنت

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۹ ۱۹:۱۹

درود بر مرد بزرگ دکتر ظریف و ایسنا

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۹ ۱۹:۲۰

زنده باد دکتر ظریف

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۹ ۱۹:۲۱

آفرین بر شما و شرم بر دوستان نادان !

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۹ ۱۹:۳۶

فقط و فقط اینرا بدانید که این چیرها به ظریف نمیچسبد والسلام

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۹ ۲۰:۱۹

خطاب به ایسنا: اگر خدایی نکرده دفعه بعد بخواهی یوم الله را به همچین انسان هایی نسبت بدی و ارزش یوم الله های دیگر را زیر سوال ببری با انقلابی هایی طرف هستی که مثل قشر شما فقط حرف نمی زنند. اهل عمل هستند.

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۹ ۲۰:۵۶

ظریف وزیر خارجه هست نه وزیر جنگ یا اقتصاد. این را اگر بفهمیم مشکل حل میشه. مگر اینکه کلا اعتقادی به وزارت خارجه نداشته باشیم

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۹ ۲۱:۰۱

گمان می کنم اقای ظریف را خداوند محبوب کرده است وهرکس که بخواهد اورا تخریب کند خودش بی اعتبار خواهد شد اما نقد به عملکرد چیز دیگری است که حق طبیعی افراداست اما بگویم که اقای ظریف( ادم خوبی است)

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۱۰ ۰۷:۵۸

درست است كه كار وزرات خارجه و اساساً کار آقای ظریف مذاکره و بن‌بست شکنی است ، اما اين كار بايد عزت مندانه و قدرتمندانه و با تدبير تمام باشد ، نه مانند برجام ، تمامي تعهدات يكطرفه توسط ايران اجرا شود ، و بعد نوبت طرف ديگر هيچ ....

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۱۰ ۱۱:۴۹

دلواپس ها تمام تلاش های ایشون رو نادیده میگیرن

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۱۱ ۰۷:۳۷

شعور و درک بالایی لازمه که بدونی چه حرفی رو کی کجا و توی چه موقعیتی باید زد.

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۱۱ ۲۱:۲۷

مذاكره با قاتلين چه مبنا و توجيح عقلاني دارد؟؟؟؟ همين بي خردي عموم مردم شش سال ايران را نابود كرده؟؟يوم الشيطان بود روزي ك گفت مذاكره مي كنيم با قاتل؟؟؟كمي عقل و فكر هم خوب است،ديپلماسي ذلت و حقارت و نكبت

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۱۴ ۲۱:۲۳

ظریف شهید زنده است. یکی جان و هستی خود را می دهد و دیگری آبروی خود را می گذارد و مگر آبرو ارزشش از جان بیشتر نیست؟ اگر سردار سلیمانی ذوالفقار آخته ی علی بود، دکتر ظریف هم زبان سعدی در دفاع از مردم ایران بوده و هست. و چه دردناک که اینک ذوالفقار علی در نیام و زبان سعدی در کام! * پی نوشت، سردار سلیمانی تنها دارنده مهم ترین مدال نظامی کشور با نام ذوالفقار بودند.

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۱۵ ۱۵:۵۹

عالی