• چهارشنبه / ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۲:۵۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99020302164
  • خبرنگار : 71592

مقابله مسئولان سعودی با افراد معترض به اجرای ساخت شهر "نیوم"

مقابله مسئولان سعودی با افراد معترض به اجرای ساخت شهر "نیوم"

دولت ریاض در مسیر ساخت پروژه اقتصادی شهر نیوم با مقاومت مردم روبرو است، چراکه آنها حاضر به تخلیه محل زندگی خود و تحویل آن به دولت نیستند و به همین دلیل مقامات سعودی اقدام به بازداشت این مخالفان می‌کنند.

به گزارش ایسنا، روزنامه وال‌استریت ژورنال نوشت، دولت عربستان در خصوص طرح اقتصادی محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی برای ساخت شهر مدرن نیوم با مقاومت بی‌سابقه‌ مردم روبرست، چراکه اعضای قبیله الحویطان حاضر نیستند برای ساخت این شهر خانه و کاشانه خود را ترک کرده و آن را در اختیار دولت بگذارند.

ولیعهد عربستان در سال ۲۰۱۷ از ساخت شهر مدرن نیوم به عنوان بخشی از طرح بازسازی کشور و تبدیل عربستان از کشوری وابسته به نفت به کشوری با اقتصاد متنوع رونمایی کرد و آن را چشم‌انداز ۲۰۳۰ خواند.

پیش‌بینی می‌شود این شهر جدید که با وجود کسری بودجه عربستان و کاهش قیمت نفت از اولویت‌های ولیعهد است، مساحتی معادل مساحت بلژیک داشته و در امتداد دریای سرخ ساخته شود اما مکانی که ولیعهد برای ساخت نیوم در نظر گرفته ۲۰ هزار سکنه دارد که اکثر آنها اعضای قبیله الحویطات هستند و نمی‌خواهند محل زندگی خود را ترک کنند.

در پی وقوع این اختلاف، فعالان حقوق بشری و ساکنان منطقه اعلام کردند، پلیس هر فردی را که با امضای تعهد تخلیه منطقه مذکور مخالف است، بازداشت کرده است.

دولت ریاض وعده کرده که خسارت کسانی که از خانه و محل زندگی خود آواره می‌شوند خواهند پرداخت و به آنها کمک خواهد کرد اما ساکنان از عدم شفافیت این مسأله شکایت دارند.

هفته گذشته این اختلاف شدت گرفت؛ چراکه پلیس عبدالرحیم احمد الحویطی، یکی از ساکنان قبیله الحویطات در روستای الخریبه واقع در شمال غرب عربستان را به قتل رساند. این فرد از طریق اینترنت به دولت ریاض انتقاد کرده و قسم خورده بود که مقاومت کرده و خانه‌اش را در شهرک الخریبه ترک نکند. او در یک فایل تصویری گفته بود: "این خانه من است و از آن حفاظت خواهم کرد. تعجب نمی‌کنم اگر بیاید و مرا بکشید".

سازمان امنیتی عربستان پس از دو روز سکوت ۱۵ آوریل از کشته شدن الحویطی در الخریبه واقع در استان تبوک خبر داد و اعلام کرد، او از سوی نیروهای امنیتی تحت تعقیب بود و به سمت آنها تیراندازی کرد. همچنین در خانه‌اش مقادیر زیادی سلاح و تجهیزات پیدا شد. این اظهارات سازمان امنیتی عربستان در حالی بود که خبر قتل الحویطی از ۱۳ آوریل در شبکه‌های مجازی عربستان پیچیده بود.

به نقل از شبکه خبری الجزیره، صفحه بازداشتی‌های عقیدتی عربستان در توییتر که به نقض آزادی عقیده در عربستان می‌پردازد، گزارش داد، دولت ریاض هشت تن از اعضای قبیله الحویطات را بازداشت کرد؛ همان جایی که عبدالرحیم الحویطی چند روز پیش به دلیل مخالفت با کوچاندن ساکنان این روستا برای پیشبرد پروژه سرمایه‌گذاری "نیوم" به دست نیروهای امنیتی کشته شد.

صفحه توییتری مذکور به نقل از شاهدان نوشت، نیروهای امنیتی هشت تن مذکور را هم به دلیل مخالفتشان با کوچ روستانشینان بازداشت کردند.

در همین راستا، فعالان سعودی در توییتر هشتگ "جسد عبدالرحیم الحویطی کجاست" را راه‌اندازی و از مقامات سعودی خواستند، سرنوشت جسد وی را معلوم ‌و آن را برای تدفین به خانواده‌اش تحویل دهند. این فعالان مقامات سعودی را به سهل‌انگاری در تحویل جسد الحویطی متهم کردند.

برخی از مردم قبیله الحویطات که بسیاری از آنها سلاح دارند از طریق فضای مجازی اعلام کردند، در صورتی که تصمیم به مقاومت در برابر تخلیه خانه‌ها و ترک اراضی خود بگیرند می‌توانند طرح‌های دولت را تخریب کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha