• پنجشنبه / ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۵
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 99021107907
  • خبرنگار : 71523

در راستای آزادسازی سهام عدالت بررسی شد

مشمولان سهام عدالت چه باید بکنند؟

مشمولان سهام عدالت چه باید بکنند؟

آزادسازی سهام عدالت شش ماه زودتر از موعدی که وعده آن داده شده بود صورت گرفت و به زودی بازار سرمایه میزبان حضور تعداد قابل توجهی سهام دار که مشمول سهام عدالت بودند میشود. در این راستا به این افراد حدود یک ماه فرصت داده شده است تا درمورد نحوه مدیریت سهام خود تصمیم بگیرند.

به گزارش ایسنا، ماجرای لایحه ساماندهی سهام عدالت با موضوع اصلاح مواد ۳۴ تا ۳۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی پس از تصویب هیات وزیران جهت طی تشریفات قانونی در ۱۸ دی‌ ۱۳۹۶ به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

اما با گذشت حدود دو سال از ارسال لایحه ساماندهی سهام عدالت به مجلس شورای اسلامی، این لایحه همچنان در انتظار بررسی در صحن علنی مجلس و تصویب مجلس‌نشینان بود تا نحوه آزادسازی و چگونگی انتقال آن مشخص شود. در نهایت اوایل زمستان سال ۱۳۹۸ بود که خبری به نقل از علیرضا صالح - رئیس سازمان خصوصی‌سازی - مطرح شد مبنی بر اینکه "سهام عدالت حداکثر تا آبان سال ۹۹ آزادسازی می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد".

در نهایت و در تاریخ ۱۳ بهمن سال گذشته علیرضا صالح، رییس سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به سوال ایسنا درمورد آزادسازی سهام عدالت توضیح داد:رییس جمهور و وزیر اقتصاد به مقام معظم رهبری برای کسب اجازه ایشان نامه نوشته‌اند و ما منتظر پاسخ این نامه هستیم؛ یعنی ممکن است اصلا به مجلس شورای اسلامی نرسد و از طریق اجازه‌ مقام معظم رهبری این کار را انجام دهیم. سازوکار در قالب شرکت‌های سرمایه‌ گذار استانی یا صندوق‌های سرمایه‌ گذاری معامله‌پذیر و منطقه‌ای انجام خواهد شد. اگر تا پایان امسال (۱۳۹۸) اجازه رهبری را کسب کنیم تا پایان آبان‌ماه سال آینده (۱۳۹۹) سهام عدالت را آزاد خواهیم کرد.

اما آزادسازی سهام عدالت به آبان ماه نرسید و سه شنبه هفته جاری مقام معظم رهبری با صدور ابلاغیه‌ای ضمن  با درخواست رییس‌جمهور برای آزادسازی سهام عدالت موافقت کردند.

تشریح دو راه پیش روی سهام داران

پس از آن و از صبح روز چهارشنبه در سامانه سهام عدالت به نشانی SMANSE.IR گزینه ای تحت عنوان "آزادسازی سهام عدالت" اضافه شد تا مشمولین با ورود به آن بتوانند طرح آزادسازی خود را انتخاب کنند.

به طور کلی دو راه پیش روی این افراد قرار دارد. راه نخست این است که فرد مدیریت و مالکیت سهام را به دست گرفته و نسبت به فروش سهام خود اقدام کند. البته به نظر می رسد در این راه محدودیت هایی برای فرد وجود دارد. برای مثال ممکن است فقط اجازه فروش ۳۰ درصد از سهام خود را در هر دوره داشته باشد.

در راه دوم مشمولان می توانند به صورت غیرمستقیم و از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذار استانی اقدام کنند. در این راستا درصورتی که مشمولان سهام عدالت خود را نفروشند و اختیار اداره و مدیریت آنها را به شرکتهای سرمایه گذاری استانی سهام عدالت بدهند، سازوکاری فراهم می شود که در آینده مشمولان مالک واحدهای صندوقهای قابل معامله این شرکتها شوند.

البته مشمولین می توانند برای تصمیم گیری تا زمانی که شورای عالی بورس درخصوص جزییات هرکدام از روش ها تصمیم گیری کند(که بازه زمانی ۱۰ روزه برای آن مشخص شده است) منتظر بمانند. همچنین باید توجه داشته باشند عدم مراجعه آن ها به سامانه تا مهلت تعیین شده به این معنی است که نمی خواهند مدیریت سهام خود را به صورت مستقیم انجام دهند.

در این میان، یکی دیگر از اتفاقاتی که برای مشمولین سهام عدالت رخ خواهد داد، صدور کد بورسی برای ان دسته از مشمولینی است که کد ندارند. موضوعی که وزارت امور اقتصادی و دارایی در اولین جلسه کمیته اجرایی آزادسازی سهام عدالت به آن اشاره و اعلام کرد که طبق آن، مقرر شد تا با سرعت لازم نسبت به صدور کد بورسی برای همه دارندگان سهام عدالت اقدام شود.

بر اساس این گزارش، طبق آخرین آمار ۴۹ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۷۴۱ نفر مشمول سهام عدالت هستند که از این تعداد ۴۶ میلیون و ۵۶۷ هزار و ۳۴۹ نفر در قید حیات هستند. بر این اساس وراث مشمولینی که در قید حیات نیستند در صورتی می‌توانند از این طرح استفاده کنند که فرایند انتقال را انجام داده باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۲-۱۱ ۱۱:۲۶

خبرگزاری محترم ایسنا نیازبه مشاوره داریم لطفا بایکی ازکارشناسان مربوطه مصاحبه ای صورت دهید ببینیم کدام روش بهتراست ....باتشکر.

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۱۱ ۱۱:۴۵

با درود مایه تآسف است قانون یه کشوری ثروتمند مانند ایران قانونش به این شکل باشه من یه گارگر روز مزد بی سواد هستم ولی سهام عدالت ندارم ...

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۱۱ ۱۲:۲۴

سلام سایت رو درست نوشتید؟

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۱۱ ۱۳:۳۶

آدرس درست اینه samanese.ir

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۱۱ ۱۶:۲۲

به جزء دو دهک مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی بیش از نصف سهام مشمولین را از داراییهایشان تحت عنوان مشارکت نکردن در اقساط کسر کرده است.!! جا دارد از محل همان سهام باقی مانده به افراد جامانده سهام رایگان پرداخت نمائید چرا که در غیر اینصورت به افراد نیازمند با کمال تاءسف خیانت شده است ...

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۱۲ ۰۰:۲۹

برای شبا ویرایش داره برای روش ازاد سازی ویرایش نداره واقعا چرا سازمان خصوصی سازی غیر شفاف روش غیر مستقیم مبهم ونا معلوم وغیر شفاف

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۱۲ ۱۷:۱۳

سلام علیک آقا سایت رو درست بنویسید منو با پدرم دعوام شده که اون میگه درسته من میگم اشتباه هست .موجب اش شما هستید

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۱۴ ۰۹:۲۶

سلام ببخشید میشه توضیح بیشتر بدین آیا بین تمامی مشمولین اجباری است آزادسازی سهام عدالت یا اختیاری و اگه امجام ندهند مشکلی نیست ؟؟؟

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۱۵ ۱۴:۲۴

اینجانب مستمری بگیر تامین اجتماعی چرا مشمول دریافت سهام عدالت نیستم

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۱۶ ۱۴:۴۳

سلام من بچه ام تحت پوشش بهزیستی است ولی من سهام عدالت ندارم باید چیکار کنم

avatar

سلام مادرم فوت کرده سهام وی چه میشود

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۱۵ ۲۱:۲۸

سلام یه بدبخت بیچاره ای که اصلا سهام نداره نه بیمه نچیزی کارگر با جوانی که کار نداره چیکار کنن

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۱۶ ۱۸:۳۹

ایا سهام بنده واریزشد

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۲۱ ۰۸:۵۹

با سلام وعرض ادب.کشوری که بیش از 7درصد معادن و مخازن و منابع درآمدی دنیا را دارد و 1درصد جمعیت دنیا را .حداقل باید رفاه زندگی هر ایرانی 7برابر رفاه زندگی یک کانادایی.یک نروژی یک ....باشد.من 18 سال است که کارمند قراردادی هستم و همیشه شرمنده خانواده ام هستم.این سهام عدالت و.... همه اش در مقابل درآمد کشور کشکه.چرا ما با وجود بیش از 7درصد معادن و مخازن و منابع درآمدی دنیا بای مشکل اقتصادی داشته باشیم.

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۲۸ ۱۹:۰۵

سهامم چند هست

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۱۲ ۱۳:۰۸

باسلام من تمام کارهای آزاد سازی را انجام دادم احراز هویت هم شدم ولی کد بورسی را نگرفتم برای فروش 30درصد از سهامم بصورت غیر حضوری اقدام کردم.سایت بانک می گوید کدملی شما فاقد سهام عدالت می باشد.توروخدا راهنمایی کنید.ممنون

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۰۳ ۲۳:۵۷

سلام ما سهام عدالتمون رو ازاد کردیم ولی بعدن پشیشیمون شدیم میشه دوباره غیرمستیم بشه چون نه احراز هویت کردیم نه سجام