• یکشنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۱:۳۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99022114851
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

پاسداری از هویتِ محلی

پاسداری از هویتِ محلی

ایسنا/اصفهان شهرداری منطقه چهار اصفهان از سال گذشته، به جای برگزاری رویدادهای کلیشه‌ای ترجیح داده پروژۀ تاریخ شفاهی محلات این منطقه را دنبال کند و حاصل آن را در قالب نوشته و تصویر و فیلم در اختیار همگان قرار بدهد؛ تلاشی ستودنی که در صورت تسری به تمام مناطق شهری، منجر به شناخت شهروندان نسبت به محیط پیرامونشان می‌شود و اطلاعات لازم را برای مشارکت احتمالی در رویدادهای مهمی چون تدوین برنامه جامع شهری در اختیار آنان قرار می‌دهد.

رضا اخوان، شهردار منطقه چهار اصفهان در رابطه با این پروژه به ایسنا گفت: اعتقاد به اینکه هویت هر شهر و محل، در امتداد شناختی است که ما از تاریخ و گذشتۀ آن داریم، باعث شد ما به فعالیت‌های گستردۀ اجتماعی فرهنگی‌ای که در شرح خدمات شهرداری هر منطقه وجود داشت، با رویکردی جدید بپردازیم و تاریخ شفاهی محلات را در قالب شناسنامه‌ای برای شهروندان تهیه کنیم.

وی ادامه داد: قدم اول ما مصاحبه با معتمدان، سالمندان، نخبگان محلات و افرادی بود که اشراف کاملی نسبت به تاریخ محدودۀ مورد نظر داشتند و تلاش کردیم در این مسیر، هم  آداب‌ورسوم هر محله و هم روند توسعۀ شهری و شاخص‌های دیگر را مدنظر قرار بدهیم.

شهردار منطقه چهار اصفهان خاطرنشان کرد: مجموعۀ این تلاش‌ها در قالب پنج فیلم مستند به کارگردانی الهام باطنی و سه کتاب به کوشش نفیسه واعظ شهرستانی، سلیمه خانی و محمدرضا مؤمنی تهیه شد و به‌تازگی نیز این فیلم‌ها در سایت سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، فرهنگسرای مجازی اصفهان، اپلیکیشن شهرداری منطقه چهار و فضاهای مجازی مرتبط با شهرداری بارگذاری شده تا عموم شهروندان بتوانند از آن بهره ببرند.

اخوان با اشاره به شیوۀ دسترسی شهروندان به کتاب‌های تدوین‌شده گفت: در تلاشیم که این کتاب‌ها را در کتابخانه‌های محله منطقه چهار، باغ غدیر، خانه نوجوان، خانه فرهنگ احسان در محله کردآباد و مراکز فرهنگی‌ای که در اختیار شهرداری منطقه چهار قرار دارد توزیع کنیم و گسترده‌تر شدن این دایره نیز بستگی به تقاضای مخاطبان دارد.

وی با اشاره به اینکه طی این مدت تاریخ شفاهی پنج محله را جمع‌آوری کرده‌ایم، تصریح کرد: منطقه چهار ۱۷ محله دارد و امیدواریم بتوانیم پس از بهبود شرایط در اقدامی مشابه، تاریخ شفاهی ۱۲ محلۀ باقیمانده را نیز گردآوری کنیم.

شهردار منطقه چهار اصفهان در پاسخ به سؤال ایسنا مبنی بر هزینۀ انجام این پروژه گفت: در این خصوص هنوز جمع‌بندی مدونی صورت نگرفته چراکه بخشی از کار را نیروهای ما در شهرداری انجام داده‌اند و بخشی دیگر را به اهالی فن مختص آن رشته سپرده‌ایم اما در مجموع این مبلغ هر چقدر که باشد در مقابل خروجی کار و تأثیرات و فراگیری آن ناچیز است.

اخوان تأکید کرد: ما بین اجرای برنامه‌های مناسبتیِ کلیشه‌ای و اقدامی که می‌توانست پل انتقالی بین نسل گذشته و امروز باشد دومی را انتخاب کردیم؛ چراکه باور داریم اگر نوجوانان و جوانان گذشتۀ شهر و محل خود را بدانند حس تعلق بیشتری به آن پیدا می‌کنند و این مسئله از جمیع جهات در رشد سطح کیفی و کمی شهر و شهروندان اثر دارد.

شهردار منطقه چهار اصفهان با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری برای شهر باید از دل مردم و محلات آغاز شود، گفت: وقتی مردم در طراحی شهر سهیم باشند قطعاً در اجرای آن نیز مشارکت بیشتری خواهند داشت.

وی شهر را دارای روح و کالبد دانست و افزود: توجه به این دو عنصر در توسعه شهری، اهمیت پرداختن به تاریخ شفاهی و احیای رسوم و آداب را بیش‌ازپیش عیان خواهد کرد و ما نیز تلاش کردیم در این مجموعه کتاب و مستندها، آداب و رسوم مربوط به ازدواج، رفتن به گرمابه، پخت نان و...مردم محلات منطقه چهار را که نسل جدید تنها خاطره‌ای از آن شنیده، باز زنده سازی کنیم. 

الهام باطنی که ساخت مستندهای این پروژه را بر عهده داشته نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سال ۱۳۹۵ روزنامه «اصفهان امروز» با سردبیری احمدرضا جلوه نژاد، ویژه‌نامه‌ای را به نام «شهر امروز» منتشر می‌کرد که من نیز با آن همکاری داشتم و سعی می‌کردیم طی مصاحبه با مردم تاریخ شفاهی پل خواجو، سی‌وسه‌پل و محلات و بناهای تاریخی اصفهان را جمع‌آوری و منتشر کنیم.

وی ادامه داد: متأسفانه این ویژه‌نامه به خاطر مشکلات کاغذ دیگر منتشر نشد و عشق به ثبت تاریخ شفاهی همچنان در من وجود داشت تا اینکه محمدرضا رهبری، معاون فرهنگی شهرداری منطقه چهار اصفهان اطلاع داد قرار است پروژه‌ای برای ثبت تاریخ شفاهی شرق اصفهان آغاز شود و دعوت کرد که ساخت مستندهای آن را بر عهده بگیرم.

این مستندساز با اشاره به موضوع مستندهایی که طی این پروژه ساخته، گفت: یکی از مستندها به معرفی تفصیلی تپه اشرف اختصاص دارد و دکتر علیرضا جعفری زند، کاوشگر این محوطه، همۀ اطلاعات لازم را برای شناخت این اثر تاریخی با ارزش در اختیار ما قرار داد.

باطنی افزود: همان‌طور که می‌دانید اصفهان تاریخی از دو بخش جی و یهودیه تشکیل می‌شده و بخش جی یا شهرستان، موضوع دومین مستند ما بود. برای ساخت این مستند مقالات بسیاری را مطالعه و مصاحبه‌های مردمی زیادی انجام دادم تا به تغییراتی که این محلۀ قدیمی در طول زمان داشته پی ببرم و دیروز و امروز آن را در کنار هم قرار بدهم.

وی خاطرنشان کرد: دو مستند دیگر به محلۀ کردآباد و کلمان اختصاص داشت که هر دو در گذشته جزو روستاهای اصفهان بوده‌اند و تلاش کردم به آداب‌ورسوم و بناهای تاریخی آن‌ها نیز بپردازم. مستندی نیز دربارۀ خیابان رکن‌الدوله ساختم که سابقاً یک صحرا بوده و در دهه چهل خیابانی در آن ساخته می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha