• یکشنبه / ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ / ۰۸:۵۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99031105956
  • منبع : نمایندگی همدان

گرمای همدان خطر زنگ گندم را از بین برد

گرمای همدان خطر زنگ گندم را از بین برد

ایسنا/همدان معاون مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: گرم شدن هوا در استان از شیوع بیماری زنگ گندم جلوگیری کرده است.

علی بایگانه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به سطح زیرکشت گندم در استان همدان خاطرنشان کرد: از ۴۰۱ هزار هکتار سطح زیرکشت گندم استان تاکنون در ۹۲ هزار هکتار با بیماری سن زدگی مبارزه شده است.

وی با بیان اینکه کشت جو نیز در ۱۲۶ هزار هکتار از اراضی استان درحال انجام است که ۳۵ هزار هکتار از آن برای مبارزه با سن زدگی سمپاشی شده است، خاطرنشان کرد: تا پایان اردیبهشت ماه امسال حدود ۱۲۷ هزار هکتار از اراضی زیرکشت گندم و جو در استان برای مبارزه با بیماری سن سمپاشی شده اند.

بایگانه با بیان اینکه روند مبارزه همچنان در استان ادامه خواهد داشت، اعلام کرد: در حال حاضر با توجه به بارش های خوب اخیر در استان و نامناسب بودن اراضی کشاورزی برای تردد ماشین آلات کشاورزی و ادوات سمپاشی از یک سو و تکمیل نشدن ریزش های سن مادر در مناطق مختلف استان از سوی دیگر، مبارزه به صورت مقطعی در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی تولید گندم امسال در استان همدان حدود ۷۵۰ هزار تن خواهد بود، تصریح کرد: در خرید تضمینی نیز احتمال خرید حدوداً ۵۲۰ تا ۵۵۰ هزار تن داده شده اما اگر با استقبال خوب کشاورزان روبرو شویم این خرید تا ۶۰۰ هزار تن هم خواهد رسید اما برای پیش بینی میانگین چندساله را درنظر می گیریم.

معاون مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به خطر بیماری زنگ گندم گفت: بیماری زنگ گندم در استان همدان به صورت موردی بوده و تاکنون با اپیدمی این بیماری مواجه نشده ایم و موارد مشاهده شده را سم زدایی کرده ایم.

وی ادامه داد: بیماری زنگ گندم از جمله بیماری هایی است که به رطوبت زیاد و خنکی احتیاج دارد که گرم شدم هوا در استان از شیوع این افت جلوگیری کرده است.

بایگانه در پایان یادآور شد: خوشبختانه هیچ موردی از ورود ملخ ها به مزارع استان گزارش نشده و همدان استانی عاری از هجوم ملخ ها است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha