• شنبه / ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۷:۰۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99031710181
  • خبرنگار : 71592

ابتکارعمل جدید قاهره برای بحران لیبی

ابتکارعمل جدید قاهره برای بحران لیبی

رئیس جمهوری مصر، رئیس پارلمان در شرق لیبی و فرمانده نیروهای شورشی موسوم به ارتش ملی این کشور امروز (شنبه) در کنفرانس خبری مشترک پس از نشست خود در قاهره، ابتکار عمل جدیدی را برای پایان دادن به بحران لیبی اعلام کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیاالیوم، عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر در نشست خبری مشترک با عقیله صالح، رئیس پارلمان طبرق وابسته به نیروهای شورشی موسوم به ارتش ملی تحت فرماندهی خلیفه حفتر و خود خلیفه حفتر گفت، ابتکارعمل جدید قاهره این پیام را به جهانیان می‌رساند که باید خواست و اراده ملت لیبی درباره ثبات، حفظ حاکمیت و اتحاد کشور و مقدم قرار گرفتن منافع لیبی اجرایی شود.

ابتکارعمل جدید قاهره درباره حل بحران لیبی شامل پیشنهادات برای اعلام آتش‌بس در سراسر لیبی از روز دوشنبه هشتم ژوئن و تجدید فراخوان برای از سرگیری مذاکرات صلح در ژنو تحت نظارت سازمان ملل در قالب ۵+۵ است.

براساس این ابتکارعمل باید شورای ریاستی منتخب با حضور نمایندگان همه مناطق لیبی برای حکومت و برگزاری انتخابات شفاف تشکیل و یک بیانیه قانون اساسی برای انجام روند سیاسی در کشور تصویب شود.

همچنین طبق ابتکارعمل قاهره همه طرف‌های خارجی ملزم هستند مزدوران خارجی را از لیبی بیرون کرده، شبه‌نظامیان را منحل و تسلیحات آنها را به ارتش ملی تحویل دهند تا ارتش بتواند وظایف امنیتی خود را انجام دهد.

رئیس جمهوری مصر در این کنفرانس خبری مخالفت کشورش را با گزینه نظامی برای حل بحران لیبی اعلام کرده و هشدار داد، تنش‌های اخیر در این کشور عواقب ناگواری را برای کل منطقه به همراه دارد و بدون حل و فصل مسالمت‌آمیز این بحران نمی‌تواند ثباتی وجود داشته باشد.

وی نگرانی خود را در خصوص اقدامات برخی از طرف‌ها در لیبی و مداخله خارجی ابراز کرده و با اشاره به ترکیه گفت، برخی مصرّانه به دنبال حل نظامی بحران لیبی هستند.

فرمانده نیروهای شورشی موسوم به ارتش ملی در این کنفرانس از مصر خواست تمامی تلاش خود را برای ملزم کردن ترکیه جهت توقف انتقال تسلیحات نظامی و مزدوران به لیبی و بازگرداندن این مزدوران به کشورشان به کار گیرد.

وی اعلام کرد، مداخله ترکیه در درگیری‌های لیبی وضعیت قطب‌بندی را در این کشور تقویت و ثبات آن را تهدید می‌کند. ترکیه با توافق‌نامه‌ای که اخیرا با دولت توافق ملی لیبی امضا کرده به دنبال محاصره مصر و لیبی است.

خلیفه حفتر  ادامه داد، خطر حضور نیروهای مسلح تنها به لیبی محدود نمی‌شود بلکه همه کشورهای همسایه و منطقه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی خواستار گفت‌وگوی داخلی با مشارکت همه طرف‌های لیبیایی به منظور تشکیل شورای ریاستی لیبی شد.

حفتر با بیان اینکه خواستار تشکیل دولت متحد ملی و اتحاد نهادهای جدا شده در لیبی است، گفت، به نتایج کنفرانس برلین پیرامون لیبی پایبند است.

عقیله صالح هم اعلام کرد، دولت شرق لیبی برای بیرون راندن شبه‌نظامیان عزم خود را جزم کرده‌ است. 

نیروهای دولت توافق ملی لیبی مورد حمایت ترکیه اخیرا توانستند کنترل منطقه طرابلس را به طور کامل به دست گرفته و به پیش‌روی خود به سمت شهر سرت در غرب این کشور ادامه دهند و نیروهای حفتر نیز در حال عقب‌نشینی به سمت شرق هستند.

لیبی از زمان برکناری معمر قذافی، دیکتاتور مخلوع شاهد دودستگی و جنگ و ناآرامی است و دو دولت یکی در غرب (دولت وفاق ملی به ریاست فائز السراج) و دیگری در شرق (به ریاست خلیفه حفتر) بر این کشور سلطه دارند که هر یک تلاش دارد با شکست دیگری، کنترل کل کشور را در دست بگیرد. دولت اول از سوی سازمان ملل و ترکیه به رسمیت شناخته شده و دولت شرق لیبی هم از سوی برخی کشورها از جمله روسیه و مصر حمایت می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha