• دوشنبه / ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ / ۰۹:۳۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99032616400
  • خبرنگار : 71402

گزارش سالانه سیپری؛ رشد مدرن‌سازی تسلیحات هسته‌ای در جهان

گزارش سالانه سیپری؛ رشد مدرن‌سازی تسلیحات هسته‌ای در جهان
تسلیحات هسته‌ای آمریکا

مؤسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم (سیپری) امروز دوشنبه گزارش داد، شمار کلی تسلیحات هسته‌ای در جهان با اقدامات روسیه و ایالات متحده رو به کاهش است اما سایر قدرت‌های هسته‌ای همچنان به مدرن‌سازی زرادخانه خودشان ادامه می‌دهند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سیپری با صدور بیانیه‌ای در رابطه با گزارش سالانه جدیدش درباره خلع سلاح اعلام کرد: کاهش در تعداد کل تسلیحات هسته‌ای در جهان در سال ۲۰۱۹ عمدتا به دلیل برچیدن تسلیحات هسته‌ای فرسوده از سوی روسیه و آمریکاست که روی هم همچنان بیش از ۹۰ درصد از تسلیحات هسته‌ای جهان را در اختیار دارند. به‌رغم کاهش کلی در تعداد کلاهک‌های هسته‌ای در سال ۲۰۱۹، تمام دولت‌های صاحب تسلیحات هسته‌ای به مدرن‌سازی زرادخانه هسته‌ای خودشان ادامه می‌دهند.

موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم همچنین اعلام کرد، با وجود اینکه زرادخانه‌های دیگر قدرت‌های هسته‌ای به طور چشمگیری از روسیه و آمریکا کوچکتر هستند، همگی آن‌ها تولید یا استقرار سامانه‌های انتقال تسلیحات هسته‌ای جدید را آغاز کرده یا تمایل خودشان به انجام این کار را اعلام کرده‌اند.

براساس این گزارش، چین به عنوان مثال در "میانه مدرن‌سازی چشمگیر زرادخانه هسته‌ای خود" قرار دارد که شامل تولید یک نوع به اصطلاح سه‌گانه هسته‌ای برای اولین بار می‌شود که از موشک‌های جدید مستقر در زمین و دریا و هواپیمای قادر به حمل کلاهک هسته‌ای تشکیل می‌شود.

در این بیانیه تاکید شد: هند و پاکستان به تدریج در حال افزایش میزان و تنوع نیروهای هسته‌ای خودشان هستند، در حالی که کره‌شمالی همچنان برنامه‌ هسته‌ای ارتش خودش را به عنوان عامل اصلی استراتژی امنیت ملی در اولویت قرار می‌دهد.

مؤسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم (سیپری) اعلام کرد، ۹ قدرت هسته‌ای تا اوایل ۲۰۲۰ شامل آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین، هند، پاکستان، کره‌شمالی و رژیم صهیونیستی روی هم حدود ۱۳ هزار و ۴۰۰ سلاح هسته‌ای در اختیار داشتند که نسبت به سال ماقبل با ۱۳ هزار و ۸۶۵ مورد سلاح هسته‌ای، کاهش نشان می‌دهد. این کاهش‌ها در وهله اول به دلیل کاهش تعداد کلاهک‌ها طبق توافق هسته‌ای "استارت جدید" میان روسیه و آمریکاست که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در آغاز سال جدید میلادی دوباره تمدید نشود.

طبق این گزارش سالانه، روسیه با داشتن ۶۷۳۵ کلاهک دارنده بزرگترین میزان از این نوع تسلیحات است که از آن تعداد، ۱۵۷۰ مورد، مستقر هستند. به دنبال آن، آمریکا با ۵۸۰۰ کلاهک و ۱۷۵۰ کلاهک مستقر شده قرار دارد. انگلیس (مجموعا ۲۵۰ کلاهک و ۱۲۰ کلاهک مستقر شده) و فرانسه (۲۹۰ کلاهک و ۲۸۰ کلاهک مستقر شده) گمان می‌رود دو قدرت دیگری باشند که کلاهک‌های هسته‌ای مستقر کرده‌اند.

چین (با مجموعا ۳۲۰ کلاهک)، هند (مجموعا ۱۵۰ کلاهک)، پاکستان (مجموعا ۱۶۰ کلاهک)، کره‌شمالی (۳۰-۴۰ کلاهک) و رژیم صهیونیستی (مجموعا ۹۰ کلاهک) هم در لیست سیپری قرار دارند.   

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha