• چهارشنبه / ۱ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۱:۴۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 99050100344
  • خبرنگار : 71234

اسدالهی: دادستانی دیوان محاسبات اجازه ایجاد حقوق‌های نجومی را ندهد

اسدالهی: دادستانی دیوان محاسبات اجازه ایجاد حقوق‌های نجومی را ندهد

یک کاندیدای دادستانی دیوان محاسبات کشور با تاکید بر اینکه دیوان محاسبات یکی از مهمترین نهادهای نظارتی است، گفت: نباید دادستانی دیوان محاسبات اجازه ایجاد حقوق نجومی را بدهد نه اینکه صبر کند این اتفاق رخ داده و بعد وارد شود.

به گزارش ایسنا، غلامرضا اسدالهی در جلسه علنی امروز در توضیح برنامه هایش برای دادستانی دیوان محاسبات گفت: مجلس طبق فرمایش امام در راس امور است و طبق تعبیر مقام معظم رهبری چارچوب حرکتی دستگاه های اجرایی و قضایی را مشخص می کند. لذا باید تلاش کنیم مجلس در جایگاه واقعی خود قرار بگیرد که این منوط به عملکرد نمایندگان و ارکان مجلس همچون دیوان محاسبات است.

وی با اشاره به فعالیت هایش در حوزه های قضایی، نظارتی و تقنینی گفت: حتی اگر مجلس بهترین قوانین را هم تصویب کند، تا زمانیکه مسئله نظارت در مجلس حل نشود مشکلات کماکان باقی خواهند بود. دیوان محاسبات مهمترین نهاد نظارتی کشور است چه اینکه در اصول ۵۴ و ۵۵ قانون اساسی به آن اشاره شده است. همچنین نتایج نظارت ها و بررسی های دیوان در خود دیوان تصمیم گیری می شود.

کاندیدای دادستانی دیوان محاسبات با تاکید بر اینکه پشتوانه دیوان محاسبات مجلس و نمایندگان است، افزود: حال سوال این است که چقدر دیوان محاسبات با این داشته ها توانسته از بیت المال صیانت کند. رکن دیوان محاسبات، دادستانی است. نهاد دادستانی در ادبیات حقوقی یعنی مدعی العموم. اما آیا در وضعیت فعلی دادستانی دیوان مدعی العموم بوده یا صبر کرده تا گزارش ها از هیات های حسابرسی برسد و بعد رسیدگی کند. حال اینکه طبق ماده ۲۱ قانون دیوان محاسبات، دادستانی مکلف به صیانت از حقوق بیت المال است. باید دادستان طبق قانون به موارد مندرج در صلاحیت دیوان رسیدگی کند که از جمله موارد سوء استفاده، غفلت و تسامح در وجوه دولتی است اما چقدر تا کنون دادستان به تصمیمات نادرست ورود کرده و جلوی تسامح ها را گرفته است؟

اسدالهی تاکید کرد: نباید دادستان شاهد باشد که حقوق های نجومی به وجود آید و بعد دادستان وارد شود. اصلا دادستان نباید اجازه دهد که حقوق های نجومی ایجاد شود.

وی با اشاره به کارنامه کاری اش گفت: توانسته ام در پرونده های کلانی مثل پرونده کیش در دهه ۸۰ بیش از ۲۵ میلیارد تومان را به نفع بیت المال برگردانم که در نهایت معاونت ارتباطات دفتر رهبری تماس گرفتند و از قول ایشان گفتند که از کسانی که این گزارش را تهیه کردند تشکر شود. ما این پرونده را در بازرسی ویژه انجام دادیم. در مجلس هم در پرونده ۳۰۰۰ میلیاردی اقداماتی انجام دادیم. گزارش دیگر هم مربوط به ابعاد خسارات ملی درباره فتنه است. در بسیاری از پرونده ها با روحیه انقلابی کار کردم.

اسدالهی در پایان با بیان اینکه باید نگاه به دیوان تغییر کند، بر لزوم استفاده از فناوری های نوین و هدفمند تاکید کرد و گفت: بنده از سیستم قضایی برای حضور در مجلس ماموریت داشتم که تا پایان دوره مجلس دهم بودم و بعد به دیوان عالی کشور به عنوان قاضی به ادامه فعالیتم مشغول شدم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha