• دوشنبه / ۳ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۹:۳۶
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 99060302094
  • خبرنگار : 71584

سردار مومنی با استناد بر اطلاعاتی موثق خبر داد

جا به جایی موادمخدر توسط هواپیماهای ناتو و آمریکایی ها در افغانستان

جا به جایی موادمخدر توسط هواپیماهای ناتو و آمریکایی ها در افغانستان

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در سال ۲۰۰۰ کل تولیدات مواد مخدر در افغانستان حدود ۲۰۰ تن بود که در سال ۲۰۱۷ میلادی به بیش از ۹ هزار تن رسید، یعنی نزدیک به ۵۰ برابر افزایش یافت.

به گزارش ایسنا، سردار اسکندر مومنی در نشست تخصصی ویدئو کنفرانسی معاونان، دبیران کل و دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استانها که امروز سوم شهریور ماه در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد گفت: یکی از رویکردها و اولویت اصلی ما در حوزه پیشگیری و اقدامات فرهنگی و اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر است. در ۴ دهه گذشته اقدامات خوبی در حوزه مقابله صورت گرفت، ولی به نظر می رسد که در حوزه پیشگیری جای فعالیتهای بیشتری داریم و به همین دلیل در عین حال که حوزه های مقابله، درمان و کاهش آسیب با قدرت پیگیری می شوند، اما اولویت اول ستاد مبارزه با مواد مخدر حوزه پیشگیری از شیوع و اعتیاد است و این راهبرد اصلی ماست و برهمین اساس طرح بازیگران زندگی در سال گذشته در جلسه ستاد مطرح شد و به تصویب رسید که با حضور رییس جمهوری برگزار شد و ایشان تاکید خاصی بر اجرای طرح یاریگران زندگی داشتند. 

مومنی در ادامه گفت: در سال ۲۰۰۰ کل تولیدات مواد مخدر در افغانستان حدود ۲۰۰ تن بود و در سال ۲۰۱۷ میلادی به بیش از ۹ هزار تن رسید، یعنی نزدیک به ۵۰ برابر افزایش یافت. براساس اطلاعات موثق، هواپیمای ناتو و آمریکا جابه جایی مواد را در کشور همسایه انجام می دهند، بنابراین ما در عین حال که به موضوع مقابله ادامه می دهیم، اما گریزی نیست که رویکرد پیشگیری را در اولویت اول قرار دهیم.

مومنی در بخش دیگری از این نشست یادآور شد: موضوع مقابله سرجای خودش است و جمهوری اسلامی به طور حتم صادقانه با انواع مواد مخدر مقابله می کند و این ضرورتی است که طی چهار دهه گذشته انجام شده است، اما باتوجه به آسیب شناسی های صورت گرفته و بررسیها از اقدامات در ۴ دهه گذشته نشان می دهد که ما در حوزه پیشگیری کمی غفلت کردیم و ظرفیت برای این کار وجود دارد.

وی تصریح کرد: اولویت و راهبرد ستاد مبارزه با مواد مخدر این است که در کنار درمان و مقابله به امر پیشگیری و اجتماعی شدن موضوع مواد مخدر توجه ویژه را اختصاص دهد.

مومنی در ادامه با اشاره به طرح یاریگران زندگی گفت: این طرح در مرداد سال گذشته با حضور رییس جمهوری به تصویب رسید. این طرح با استفاده از همه ظرفیتهای کشور برای پیشگیری از اعتیاد دارد. 

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: ما در این حوزه هرچقدر تلاش کنیم تا یک نفر هم معتاد نشود، دستاورد بزرگی است. 

به گفته مومنی، ۵۵ درصد طلاقها ناشی از مواد مخدر است.

وی در ادامه با بیان اینکه بهترین راه پیشگیری است، یادآور شد: اولویت اصلی ما در این حوزه پیشگیری است. خوشبختانه همکاری های خوبی رسانه های جمعی و نهادهای فرهنگساز داشتند. اولویت اصلی در حوزه طرح یاریگران زندگی با وزارت آموزش و پرورش، ارشاد اسلامی، وزارت ورزش و همچنین استفاده از ظرفیتهای مردمی است.  

مومنی همچنین گفت: پیش بینی شده بود که ۲۰ هزار مدرسه در طرح یاریگران زندگی قرار بگیرند که تاکنون، ۱۲ هزار مدرسه، آموزش‌های لازم را دیده‌اند البته به دلیل شرایط کرونا هنوز نتوانسته‌ایم باقی آموزش‌ها را در مدارس اجرا کنیم که می‌توان از آموزش‌های مجازی و فضای مجازی کمک بگیریم.

مومنی همچنین بیان کرد: رشد شیوع مصرف مواد مخدر در جمعیت دانش‌آموزی متوقف شده است که طرح یاریگران زندگی و دیگر طرح ها نقش بی بدیلی در این مهم داشته اند که امیدواریم با همراهی دستگاه‌های فرهنگ‌ساز شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه باشیم.

وی در پایان بر اجرای طرح یاریگران زندگی، اجرای مستمر طرح جمع آوری معتادان متجاهر و ضربه به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان مواد مخدر تاکید کرد و گفت: حدود ۵۰۰ تن مواد مخدر در پنج ماهه نخست امسال کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایسنا، در این نشست، به صورت ویدئو کنفرانسی، مرکز ماده ۱۶ سپاه استان خوزستان افتتاح و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شرق استان تهران راه‌اندازی و همچنین ساختمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان زنجان افتتاح شد.

به گزارش ایسنا، سردار محمدحسین سپهر جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفان نیز در این نشست گفت: ۸ اردوگاه درمانی از سوی بسیج برای درمان معتادان اختصاص داده شده است.

وی یادآور شد: سازمان بسیج به وظایف خود برای کنترل مواد مخدر عمل می‌کند و بسیج در رابطه با خدمت رسانی به مردم ظرفیت های گسترده ای دارد.

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha