• یکشنبه / ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۱:۲۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 99112618990
  • منبع : فضای مجازی

/یادداشت/

گام اول؛ لغو ممنوعیت یا سیاست به صفر رساندن صادرات نفت ایران

گام اول؛ لغو ممنوعیت یا سیاست به صفر رساندن صادرات نفت ایران

یک کارشناس روابط بین‌الملل گفت: در شرایط کنونی و پس از صبر استراتژیک در برابر فشارهای ظالمانه واشنگتن و شرکا و اثبات این نکته که ستون اقتصاد ایران کج شد، اما نشکست می توان شرط لغو "محاصره ی نفتی به قصد به صفر رساندن" را گام اول طرف مقابل برای تزریق خون به شریان برنامه جامع اقدام مشترک قرار داد.

به گزارش ایسنا، مجید خورشیدی، کارشناس روابط بین الملل در یادداشتی با عنوان " گام اول، لغو ممنوعیت یا سیاست به صفر رساندن صادرات نفت ایران" نوشت: حکایت گام اول برای برپاداشتن برجام انتظارات و عبارات مختلفی را باعث شده است. این که ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ به صورت یکجانبه یک توافق چند جانبه را ترک کرد و موجبات تضییع در حقوق ملت ایران و خدشه به یک میثاق چند جانبه را فراهم آورد، لاجرم باید با گامی از سوی طرف مقابل همراه باشد که به عوض آن ترک عهد، یک دستاورد و حلاوت ملموس برای ملت ایران داشته باشد.

بدعهدی واشنگتن با راهنمایی مرشدانی در رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای به خطارفته منطقه موجب در پیش گرفتن سیاست به صفر رساندن صادرات نفت ایران در فردای خروج ترامپ از برجام شد. به صفر رسانیدن صادرات نفت ایران سیاستی بود که با جدیت تام و تمام از سوی لابی های پرنفوذ محور رژیم صهیونیستی و دوستان نویافته اش در خاورمیانه دنبال می شد. طرف مقابل با اشراف از میزان وابستگی اقتصاد ایران به صادرات نفت و ارز بازگشتی حاصل از آن، دست بر این نقطه گذاشت که یک محاصره نفتی صورت بگیرد و صادرات و در نتیجه منافع ارزی ایران از فروش انرژی خود به صفر برسد.
ملت ایران تجربه انواع تحریم های ناعادلانه را در چهار دهه اخیر پشت سر نهاده است، لیکن تحریم هایی که از سال 1397 خورشیدی، کاهش تدریجی و صفر کردن نهایی صادرات نفت ایران را هدف گرفته بودند از جنس و رویکردی دیگر بودند که تجربه ی یگانه و متفاوتی را هم رقم زدند.

از یک سو بلیه اقتصاد تک محصولی و وابسته به خام فروشی بیش از هر زمان دیگر بر تصمیم سازان و جمهور ملت عیان گردید تا بدانند و عیان ببینند که کشوری که به گونه ای دیگر از بود و نمود در عرصه بین الملل را برگزیده است، باید اقتصادی متنوع و خود ترمیم داشته باشد تا دشمنان ریز و درشتش نتوانند با هدف گرفتن شریان مهم اقتصادی این گونه پا را بر گردن کشور نهاده و عرصه را تنگ کنند. 
فلسفه سخنان رهبر معظم انقلاب درباره قدرتمند شدن کشور را نیز می توان در این نکته مهم یافت که اگر اقتصاد کشور متنوع و بزرگ تر بود، یقینا درصد آسیب پذیری پایین تری در برابر این گونه اقدامات طرف مقابل داشت. اما در شرایط کنونی و پس از صبر استراتژیک در برابر فشارهای ظالمانه ی واشنگتن و شرکا و اثبات این نکته که ستون اقتصاد ایران کج شد، اما نشکست می توان شرط لغو "محاصره ی نفتی به قصد به صفر رساندن" را گام اول طرف مقابل برای تزریق خون به شریان برنامه جامع اقدام مشترک قرار داد تا یک آورده مشخص در کوتاه مدت به اقتصاد ایران تزریق شود و مردمی که اساس صبر و مقاومت استراتژیک بودند، اول فروکش کردن تلاطم و بهبود ثبات را تجربه کنند و میوه ی احیای برجام را بچشند.

این اتفاق می تواند در قالب یک توافق برای فروش حداقل یک و نیم میلیون بشکه از نفت ایران برای مدت مشخص و با تعیین کانال تضمین شده ی بازگشت ارز حاصل از آن باشد. این گام اول ایالات متحده برای جبران خسارت ناشی از نقض توافق و ترک عهد از جانب رئیس جمهور سابق این کشور است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha