• پایگاه‌های اطلاع‌رسانی

  • پرتال امام خمینی (ره)
  • سایت مقام معظم رهبری
  • سایت ریاست جمهوری
  • سایت مجلس شورای اسلامی
  • سایت قوه قضاییه
  • سایت شورای نگهبان
  • سایت جهاد دانشگاهی
  • خبرگزاری‌ها

  • آنا
  • ایلنا
  • ایکنا
  • ایرنا
  • تسنیم
  • تابناک
  • دفاع مقدس
  • سینا پرس
  • شانا
  • قرآنی
  • موج
  • واحد مرکزی خبر
  • هنر آنلاین
  • دانشگاه‌ها

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه علامه طباطبایی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • دانشگاه شهید بهشتی
  • دانشگاه آزاد اسلامی
  • دانشگاه خوارزمی
  • دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
  • دانشگاه شهید چمران اهواز
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه تبریز
  • دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی
  • دانشگاه پیام نور
  • دانشگاه علم و فرهنگ
  • دانشگاه جامع علمی کاربردی
  • روزنامه‌ها

  • آفرینش
  • اطلاعات
  • جمهوری اسلامی
  • خراسان
  • رسالت
  • مردم‌سالاری

isna header

  • صفحه اصلی
  • علمی‌ و دانشگاهی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • جهان
  • ورزشی
  • استان ها
  • عکس
  • ویدئو
  • گرافیک
  • صوت
  • بازار
  • ایسنا+
  • چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۴ - ۰۲:۵۶
  • GMT 23:26

سرویس عکس

  • مستند
  • خبری
  • ایران
  • استان‌ها
  • فتوبلاگ
  • English

  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
  • پیوندها
  • شبکه‌های اجتماعی
  • ایسنا ۲۴
  • صفحه اصلی
  • علمی‌ و دانشگاهی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • جهان
  • ورزشی
  • استان ها
  • عکس
  • ویدئو
  • گرافیک
  • صوت
  • بازار
  • ایسنا+
  • چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۴ - ۰۲:۵۶
  • GMT 23:26

سرویس عکس

  • مستند
  • خبری
  • ایران
  • استان‌ها
  • فتوبلاگ
  • English

خاطرات متروک

برنا قاسمی
۲۸ تیر ۱۳۹۶ / ۰۰:۰۷

یک فیات سبز مدل دهه ۷۰ میلادی با همه نوستالژی‌هایش، یک استیشن قدیمی با همه سفرهای طولانی‌ای که رفته، شاید هم یک فولکس قورباغه‌ای کوچک.  هر کدام این‌ها را کنار خیابان ببینیم، اولین چیزی که به ذهن می‌آید حال و هوای متفاوتی است از سال‌های دور  و خاطراتی که فراموش شده‌اند. خاطره سال‌هایی که خیابان‌ها مثل امروز پر از ماشین‌های یک شکل و یک رنگ نشده بودند، خاطره سفر دو نفره شمال، مسافرت فامیلی به مشهد، یا خاطره خیابان‌های دوطرفه تهران پنجاه سال پیش، که ماشین داشتن به آسانی امروز نبود. امروز اما، همه آن خاطره‌های رنگی فراموش شده، زیر باران و باد و آفتاب، گوشه و کنار خیابان‌های خلوت شهر پارک شده‌اند و دیگر استارت نمی‌خورند.

  • تهران - شهرک اکباتان - سال ۱۳۹۱
شورولت ون (Chevrolet Van) ساخت آمریکا، خودرویی است که در سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۹۶تولید شده‌ است.
  • تهران - خیابان ۳۰ تیر - سال ۱۳۹۳
شورلت ایمپالا ( Chevrolet Impala) ساخت آمریکا در سال ۱۹۵۸ معرفی شد.تولید این نسل از شورولت در مدل‌های توسعه یافته تا کنون ادامه دارد.
  • تهران - بام تهران - سال ۱۳۹۲ - جیپ واگنیر (Jeep Wagoneer) ساخت آمریکا، که در ایران آن را به جیپ آهو بیابان شناخته می‌شود، اولین اتومبیل شاسی بلند لوکس جهان محسوب می‌شود، تعداد زیادی از این خودرو طی سالهای ۱۹۶۳الی ۱۹۹۱ ساخته و فروخته شد.
  • تهران - شهرک آپادانا - سال ۱۳۹۳ 
فولکس‌ بیتل که در ایران به فولکس قورباغه‌ای معروف است، در سال ۱۹۳۸ به دستور هیتلر تولید شد . تولید این مدل تا سال ۲۰۰۳ ادامه داشت.
  • تهران - خیابان اندیشه - سال ۱۳۹۳
فولکس‌واگن تیپ ۳ ، (Volkswagen Type 3 ) ساخت آلمان، خودرویی است که در سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۲در  آلمان و آفریقای جنوبی تولید شده‌ است.
  • تهران - خیابان جلفا - سال ۱۳۹۲
بیوک اسکای‌لارک(Buick Skylark ) ساخت آمریکا . این خودرو بین سال‌های 1976 تا 1987 میلادی در ایران توسط شرکت پارس خودرو عرضه میشد.
  • تهران - میدان بهار شیراز - سال ۱۳۹۲
فورد ون سری E ، ساخت آمریکا که از سال ۱۹۶۱ تا کنون تولید می‌شود.
  • تهران - خیابان شیخ هادی - سال ۱۳۹۳
سیتروئن 2CV ساخت فرانسه که در ایران به ژیان مشهور است ، از سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۸۳ تولید می‌شد. این خودرو در رقابت با فولکس بیتل ساخته شد . گفته می شود که در آن زمان مجموعاً ۵ میلیون دستگاه از مدل های مختلف ژیان در جهان تولید شده است.
  • تهران - خیابان فجر - سال ۱۳۹۴
تویوتا های‌آس (Toyota HiAce) خودرویی است که از سال ۱۹۶۷ تا کنون توسط شرکت تویوتا در ژاپن تولید شده‌است.
  • تهران - ازگل - سال ۱۳۹۴
اتوبوس مدرسه آمریکایی lion bus - تولید این نوع از اتوبوس از سال ۱۹۱۱در آمریکا آغاز شد و تا کنون ادامه دارد.
  • تهران - خیابان بهار - سال ۱۳۹۶
شورولت کی۵ بلیزر (Chevrolet K5 Blazer) خودرویی است که در سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۹۴در ایالات متحده آمریکا تولید شده‌است.
  • تهران - خیابان قائم مقام - سال ۱۳۹۲
فولکس‌واگن تیپ ۲ ، (Volkswagen Type 2 ) ساخت آلمان، که به نام فولکس کومبی معروف است ، دومین تولید شرکت فولکس پس از بیتل است. این خودرو از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۹ در آلمان تولید شده است . پس از آن تولید این خودرو تا چند سال پیش در برزیل نیز ادامه پیدا کرد . در حال حاضر تولید این خودرو متوقف شده است.
  • تهران - یوسف آباد - سال ۱۳۹۲ 
مرسدس بنز e230 که در ایران به نام بنز دانشجویی معروف است . این مدل از مرسدس بنز در اوایل دهه ۸۰ میلادی معرفی شد .
  • تهران - خیابان بیمه - سال ۱۳۹۵
شورولت کی۵ بلیزر (Chevrolet K5 Blazer) خودرویی است که در سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۹۴در ایالات متحده آمریکا تولید شده‌است.
  • تهران - یوسف آباد - سال ۱۳۹۲
تولید پیکان از سال ۱۳۴۶ به عنوان اولین ماشین ایرانی آغاز شد. پیکان اتوماتیک نیز در سال ۱۳۴۹ تولید شد. در سال ۱۳۵۰ و ۱۳۵۱ شش مدل پیکان تولید می‌شد که عبارت بود از دولوکس، وانت، کار، جوانان، تاکسی و اتوماتیک، تولید این خودرو در سال ۱۳۸۳ به اتمام رسید.
  • تهران - خیابان مفتح - سال ۱۳۹۵
شورولت وانت ، یکی از محصولات جنرال موتورز که از سال ۱۹۱۱ به تولید خوردو مشغول است . شورولت وانت در حال حاضر در مدل‌ها جدید نیز تولید می‌شود.
  • تهران - خیابان بهشتی - سال ۱۳۹۴ 
فیات ۱۳۱ که در سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۴ توسط شرکت ایتالیایی فیات در تورین، بارسلون اسپانیا، بوگوتا کلمبیا و کازابلانکا مراکش تولید شده‌است.
  • تهران - خیابان قائم مقام - سال ۱۳۹۲
سامبار از تولیدات شرکت ژاپنی سوبارو که در سال ۱۹۶۱ تولید شده است .به دلیل استفاده کلیدسازهای سیار از سامبار ، این ماشین در ایران با نام سوبارو کلیدساز معروف است.
  • تهران - خیابان بیستون - سال ۱۳۹۲
تولید پیکان از سال ۱۳۴۶ به عنوان اولین ماشین ایرانی آغاز شد. پیکان اتوماتیک نیز در سال ۱۳۴۹ تولید شد. در سال ۱۳۵۰ و ۱۳۵۱ شش مدل پیکان تولید می‌شد که عبارت بود از دولوکس، وانت، کار، جوانان، تاکسی و اتوماتیک، تولید این خودرو در سال ۱۳۸۳ به اتمام رسید.
  • تهران - خیابان طالقانی - سال ۱۳۹۵
بیوک سنچوری که در ایران به بیوک رگال معروف شد. خودروی آمریکایی که بین سال‌های ۱۹۷۳  تا ۱۹۷۷ تولید شد.
  • تهران - خیابان جهان‌آرا - سال ۱۳۹۲
تولید پیکان از سال ۱۳۴۶ به عنوان اولین ماشین ایرانی آغاز شد. پیکان اتوماتیک نیز در سال ۱۳۴۹ تولید شد. در سال ۱۳۵۰ و ۱۳۵۱ شش مدل پیکان تولید می‌شد که عبارت بود از دولوکس، وانت، کار، جوانان، تاکسی و اتوماتیک، تولید این خودرو در سال ۱۳۸۳ به اتمام رسید.
  • تهران - خیابان کاج - سال ۱۳۹۳
رنو ۵ یکی از مدل‌های محبوب رنو است که در ایران محبوبیت زیادی داشت. این ماشین در سال‌های ۱۹۷۲ تا ۱۹۹۶ تولید می‌شد.
  • تهران - خیابان یوسف آباد - سال ۱۳۹۲
جیپ ویلیز که در ایران به نام جیپ ارتشی معروف است، از تولیدات اولیه شرکت آمریکایی جیپ در سال ۱۹۴۰ است.
  • تهران - خیابان جهان‌آرا - سال ۱۳۹۲
پژو ۵۰۴ تولید فرانسه . این خودرو از سال ۱۹۶۸ در اروپا تولید شد . آخرین سری پژو ۵۰۴ سال ۲۰۰۴ در کنیا تولید و پس از آن متوقف شد . از مکان های مونتاژ این خودرو میتوان فرانسه، گوانگ‌ژو، جمهوری خلق چین، شیلی، بوئنوس آیرس، آرژانتین، نیجریه، مومباسا، کنیا، رود تیمز، نیوزیلند، ملبورن و استرالیا را نام برد .
  • تهران - خیابان چهلستون - سال ۱۳۹۳ 
ب‌ام‌و ۳۲۰ ( bmw 320i ) خودرویی است که در سال‌های ۱۹۷۵ در آلمان تولید شده‌است.
  • تهران - شهرک آپادانا - سال ۱۳۹۳
مرسدس بنز sl450 خودرویی است که در سال‌های دهه هشتاد توسط مرسدس بنز در آلمان تولید شده است.
  • تهران - خیابان یوسف‌آباد - سال ۱۳۹۲ 
تویوتا کرونا مدل ۱۹۷۳ خودروی ساخت کشور ژاپن
  • تهران - خیابان پیروزی - سال ۱۳۹۳
مینی خودرویی است که توسط شرکت بریتیش موتور و شرکت‌های بعد از آن از سال ۱۹۵۹ تا ۲۰۰۰ ساخته می‌شد.و اولین خودرو به عنوان یک نماد بریتانیایی در دهه ۶۰ شناخته می‌شد.
  • دبیر
  • تهران قدیم
  • خودروهای قدیمی
  • ماشین‌های قدیمی
  • مخابرات
  • مدیران خودرو

لینکستان

    شارژر آیفون بلیط اتوبوس دانلود آهنگ خرید سرور مجازی پهنای باند اختصاصی بوکینگ تجهیزات پزشکی بهترین جراح بینی بلیط هواپیما ارزان‌ترین تورهای داخلی و خارجی بلیط استانبول به تهران رزرو هتل بلیط هواپیما خارجی ویزای دبی تور آهنگ جدید ایرانی خرید سی‌ پی کالاف دستگاه لیزر برش فلز سوالات آیین‌ نامه تور کیش با اقساط و شرایط ویژه شرکت‌های طراحی سایت در تهران خرید قسطی ساندویچ پانل پزشک 24 دانلود آهنگ جدید نرم‌افزار صورتحساب الکترونیکی
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
احسان
۱۳۹۶-۰۴-۲۸ ۱۰:۳۸

خوب بود، اما اسامی و مشخصات بعضی از اتوموبیل ها اشتباه ذکر شده، کاش قبل از انتشار با فرد متخصصی هماهنگ می کردید.

پاسخ
avatar
علی
۱۳۹۶-۰۴-۲۸ ۱۶:۰۱

گزارش جالبی بود. آفرین به خلاقیت آقای قاسمی

پاسخ
avatar
جاسم
۱۳۹۶-۰۵-۰۴ ۱۵:۵۵

خیلی هم زیبا، ولی به نظرم بیشترشون متروک نبودن، شرح‌ها عالی بودن

پاسخ
avatar
مجید
۱۳۹۶-۰۵-۲۶ ۰۰:۳۲

سلام واقعا فوق العاده و زیبا بود خیلی از افراد عاشق ماشین های کلاسیک هستند خواهش میکنم این قسمت رو بیشتر گسترش بدید

پاسخ
ISNA
  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
علمی و دانشگاهی
  • علم
  • پژوهش
  • فناوری
  • جهاد دانشگاهی
  • هوش مصنوعی
  • آموزش
  • صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • دانش‌بنیان‌ها
  • پیشرفت
  • rubika-icon
  • eitaa-icon
  • bale-icon
  • soroush-icon
  • telegram-icon
  • youtube-icon
  • x-icon
  • instagram-icon
  • rss-icon
  • aparat-icon
Nastooh Logoنرم‌افزار تحریریهٔ نستوه
© 2025 Iranian Students' News Agency. All rights reserved