• یکشنبه / ۲۵ تیر ۱۳۹۱ / ۰۹:۴۸
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 91042514729
  • منبع : نمایندگی مازندران

ماه مبارك رمضان، فرصت مناسبي براي برطرف كردن اشتهاي كاذب افراد چاق

تغذيه رمضان

کارشناس و مشاوره علوم تغذیه و رژیم درمانی گفت: اشتهای کاذب مشکل اغلب افراد چاق است که با روزه گرفتن مي‌توان این عادت را ترك كرد.

«سمیه صمدی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،منطقه مازندران، اظهار كرد:روزه‌داران با داشتن برنامه تغذیه‌اي مناسب برای ماه مبارک رمضان و پرهیز از پرخوری در زمان افطار و سحر می‌توانند بین دو تا چهار کیلوگرم کاهش وزن داشته باشند.

وی با بیان این‌که ماه مبارک رمضان تمرین خوبی برای کم‌خوری و دوری از پرخوری است، گفت: با رعایت میزان مصرف و در عين حال تامین نیازهای غذایی بدن می‌توان در حد قابل قبولي از زیان‌های ناشی از کمبود مواد غذایی در این ماه در امان بود.

به گفته کارشناس و مشاوره علوم تغذیه و رژیم درمانی،ماه مبارک رمضان تمرین خوبی برای کم‌خوری و پرهيز از پرخوری است.

صمدی با تاکید بر این‌که بیشترین علت افزایش وزن در ماه مبارک رمضان افزایش ولع غذا خوردن در زمان افطار است، افزود: سرعت غذاخوردن در زمان افطار باید در حد کنترل‌شده باشد و حداقل 15 تا 20 دقیقه زمان لازم است تا در این مدت مغز احساس سیری را به فرد اعلام کند بنابراین باید آرام و با حوصله افطاری را میل كرد.

وی تصریح کرد: با برنامه‌ریزی تغذیه‌ای مناسب باید بكوشيم تا کالری مورد نیاز روزانه بدن در دو وعده افطار و سحر میل شود و در فاصله بین افطار تا خواب نیز از میوه‌ها غافل نشویم.

کارشناس و مشاوره علوم تغذیه و رژیم درمانی یادآور شد: افطار می‌تواند یک ماده غذایی سبک از جمله فرنی، نان، پنیر، سبزی، سوپ رقیق یا مقداری شیرگرم با عسل باشد و یک ساعت پس از آن می‌توان شام را میل كرد.

صمدی خاطرنشان کرد: باید برنامه غذایی به گونه‌ای تنظیم شود که در ماه مبارک رمضان 15 تا 20 درصد انرژي کمتر از انرژی روزانه سایر روزهاي سال دريافت شود.

وی ادامه داد: روزه‌داران بهتر است روزه خود را با مصرف قندهای طبیعی چون خرما باز كنند تا با افزايش قند خون گرسنگی برطرف شود و ميزان غذاي خورده‌شده کنترل شود.

کارشناس و مشاوره علوم تغذیه و رژیم درمانی اظهار كرد: نوشیدن مقادير فراوان و ناگهانی انواع شربت سرد در هنگام افطار با دفع آن به صورت ادرار علاوه بر آن‌که تشنگی فرد را برطرف نمی‌کند بلكه سبب دریافت مقدار زیادی انرژی اضافی بدون ایجاد سیری برای بدن فرد می‌شود و به دستگاه گوارش نیز آسیب وارد می‌کند.

صمدی با بیان این‌که مصرف غذاهای متنوع اصل کلی براي پیروی از برنامه غذایی صحیح در ماه مبارك رمضان است، گفت: برخلاف تصور عموم مصرف حجم زیادی از غذا در وعده‌های افطار و سحر مفيد نيست و برنامه غذایی فرد در طول ماه مبارك رمضان باید همه گروه‌های غذایی به‌صورت مواد مغذی استفاده شود.

وی با اشاره به این‌که گروه نان و غلات منابع بسیار خوبی از انرژی، املاح و مواد معدنی هستند که بايد در ماه مبارک رمضان روزانه 6 تا 11 واحد از این گروه غذایی دریافت شود، افزود: خوردن غلات سبوس‌دار به‌ويژه در وعده سحري سبب می‌شود که فرد در طول روز دیرتر احساس گرسنگی کند.

کارشناس و مشاوره علوم تغذیه و رژیم درمانی با تاکید بر این‌که خوردن انواع میوه‌ و سبزیجات در فاصله افطار تا سحر سبب می‌شود که فرد در طول روز کمتر احساس تشنگی داشته باشد، اظهار كرد: باید بكوشيم از انواع میوه‌ و سبزیجات به صورت خام یا پخته در برنامه غذایی استفاده شود.

صمدی تصریح کرد: گروه گوشت شامل انواع گوشت قرمز و سفید، تخم‌مرغ و سویا سرشار از پروتئین و آهن است و به‌ويژه برای دختران نوجوانی که به تازگی به سن بلوغ رسیده‌اند و روزه می‌گیرند مصرف منابع سرشار از آهن در هنگام افطار و سحر اهمیت بسزایی دارد.

وی با اشاره به این‌که گروه شیر و لبنیات شامل ماست، شیر، کشک، پنیر و دوغ سرشار از پروتئین، کلسیم و سایر ویتامین‌ها و املاح هستند، گفت: مصرف روزانه دو تا سه واحد از گروه لبنیات به‌ويژه برای نوجوانانی که امسال نخستین سال روزه‌داری برای آنهاست و اهمیت فراوانی دارد.

کارشناس و مشاوره علوم تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد: نوجوانان در سنين رشد هستند از اين‌رو دریافت مقادير كافي لبنیات کافی در دوران روزه‌داري توصيه مي‌شود و سالمندان نيز باید منابع کم‌چرب، کم نمک و لبنیات را برای جلوگیری از تحلیل استخوان دريافت كنند.

انتهاي پیام