به گزارش ایسنا، یکی از شتابدهندههای دارویی با همکاری چالشهای فناوری و نوآوری (اینوتن) چالش ساخت داروهای ضد گلوکوم بر پایه فناوریهای نوین دارورسانی را برگزار میکند و شرکتکنندگان در این رویداد تا ۲۰ آذرماه جاری مهلت دارند تا طرح مفهومی خود را مدون و سپس از طریق سامانه بهصورت آنلاین ثبت کنند.
در پایان مرحله اول طرحهای دریافتی در کمیته داوران ارزیابی شده و در نهایت، شرکتکنندگان برتر (اعم از فرد یا گروه) جهت ساخت نمونه آزمایشگاهی از طرح خود وارد مرحله دوم چالش خواهند شد. برگزیدگان مرحله نخست، پنج ماه فرصت خواهند داشت تا ضمن تکمیل مستندات فنی و اقتصادی طرح خود، یک «نمونه آزمایشگاهی» مطابق با طرح اولیه خود را طی مرحله دوم ارائه کنند. در پایان مرحله دوم جهت انتخاب طرح برتر، مستندات فنی و اقتصادی و نیز نمونه آزمایشگاهی ارائه شده از سوی هر شرکتکننده توسط هیات داوران ارزیابی و برنده نهایی معرفی میشود.
گلوکوم یا آب سیاه بیماری است که میتواند سبب آسیب عصب بینایی و در نتیجه کوری شود. این بیماری دومین علت شایع نابینایی است و برای رفع این عارضه داروهای ضدگلوکوم زیادی وجود دارند که از شناخته شدهترین این داروها، "دورزولامید هیدروکلراید" است که به تنهایی یا به همراه سایر داروهای مرتبط برای کاهش فشار داخل چشم به کار میرود.
برای کنترل فشار داخلی چشم رژیمهای چند دارویی توصیه میشود، این دارو به صورت ترکیبی با تیمولول به شکل قطره عرضه میشود. علاوه بر این داروهای موثر در درمان گلوکوم با رده درمانی مهارکنندهی Rho kinase عرضه و تاییدیههای لازم را اخذ کردهاند. علاوه بر درمانهای سنتی، داروهای بیماتوپروست ایمپلنت و تراوپروست (Insert) هم دو فرم جدید دارویی هستند که در سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ تاییدیه FDA را اخذ کردهاند.
سیستمهای تحویل دارو چه به شکل قطره ژل (Gel Drop) یا ایمپلنت (Implant)، درجی (Insert) و … رویکردهای مطرح در این زمینه هستند. در این فراخوان، از طرحهای مشابه این فناوریها در بحث فناوریهای نوین دارورسانی دعوت به عمل میآید.
به نقل از ستاد نانو، مهمترین هدف برگزاری این رویداد، ایجاد فرصتهای رشد و موفقیت برای استارتاپها است. ایدهها یا طرحهایی که از لحاظ فنی و اقتصادی مناسب هستند را میتوان با ایجاد بستری از اساتید، فعالان بنام و زیرساختهای مهمی از قبیل آزمایشگاه، خطوط تولیدی، فضای اداری، آموزش و…. به همراه تیم مارکتینگ به مرحله تولید انبوه و در نهایت فروش رساند.
طرحهای ارسالی به این رویداد باید رویکرد علمی داشته و همزمان از نظر کسب و کار و بازار توجیه داشته باشند. دارا بودن تیم با انگیزه و متخصص و توانمند و وجود بازار هدف و مشتریان از دیگر شرایط پذیرش طرحها است.
انتهای پیام