تشریح نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در ژاپن از زبان سفیر کشورمان

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن اعلام کرد: همه شرایط برای برگزاری این انتخابات در روز جمعه ۲۸ خرداد (۱۸ ژوئن) فراهم است.

به گزارش ایسنا، مرتضی رحمانی موحد سفیر کشورمان در  ژاپن، در مورد آمادگی ها و برنامه های سفارت در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در روز جمعه 28 خرداد درباره وضعیت آمادگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ژاپن برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری گفت: سفارت جمهوری اسلامی ایران در  ژاپن از مدتها قبل در حال انجام تدارکات لازم برای انجام این انتخابات است و همه شرایط برای برگزاری آن در روز جمعه 28 خرداد ( 18 ژوئن ) فراهم شده است.  
در گذشته و شرایط عادی برگزاری انتخابات، علاوه بر توکیو، دو صندوق هم در شهرهای پرجمعیت ایرانی اوساکا و ناگویا، ایجاد می شد و سفارت هم به طور جدی به دنبال ایجاد شرایط برای تشکیل صندوق در سه حوزه بود که به دلیل شیوع کرونا و دستورالعملهای سخت گیرانه بهداشتی مقامات محلی، مجوز مربوطه از سوی مقامات ذیربط صادر نشد با این حال از همراهی و همکاری دولت و پلیس ژاپن در ارایه تسهیلات لازم برای برگزاری این انتخابات در محل سفارت قدردانی می کنیم.

رحمانی موحد درباره تمهیدات در نظرگرفته شده در شرایط شیوع کرونا و دستورالعملهای بهداشتی در برگزاری انتخابات توضیح داد: مطابق دستورالعملهای ارسالی از ستاد انتخابات خارج از کشور و همچنین پروتکلهای اعلامی توسط مقامات مربوطه در ژاپن، رعایت نکات بهداشتی از جمله داشتن ماسک، فاصله گذاری اجتماعی ، همراه داشتن خودکار شخصی رای دهندگان طی اطلاعیه های متعدد به هموطنان ایرانی مقیم اطلاع رسانی شده و تکریم رای دهندگان گرامی در زمان حضور در شعبه اخذ رای بصورت کامل پیش بینی شده است .

این دیپلمات کشورمان در خصوص نحوه فعالیت صندوق اخذ رای توکیو، شرایط رای دهندگان و مدارک لازم برای حضور در شعبه نیز سفیر کشورمان گفت: برابر با دستورالعمل های ابلاغی، حضور شخص رای دهنده الزامی بوده  و هیچ کس نمی تواند رای غیابی یا پستی بدهد و مدارک شناسایی لازم کارت ملی، شناسنامه و یا گذرنامه معتبر است. سلامت برگزاری انتخابات و حفاظت از رای واجدین شرایط جزو اصول و قوانین فرایند برگزاری  انتخابات بوده و سفارت نیز خود را ملزم به اجرای کامل دستورالعملها می داند.
محل برگزاری انتخابات در بخش کنسولی سفارت پیش بینی و از ساعت 8  الی 18 روز جمعه 28 خرداد خواهد بود که تلاش خواهد شد با توجه باینکه روز جمعه در ژاپن ، روز کاری بوده و اغلب هموطنان مایل به مشارکت پس از فراغت از فعالیتهای روزانه می باشند ، شرایط و تسهیلات لازم برای اخذ رای همه علاقمندان به مشارکت در این رویداد ملی در چارچوب مقررات اعلامی فراهم گردد.
رحمانی موحد در ژاپن اظهار داشت: ٢٨ خرداد، فصلی دیگر از تعیین سرنوشت ایرانیان سرفراز از طریق انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در ایران عزیز خواهد بود.  
در همه انتخابات گذشته شاهد حضور گرم و صمیمی جامعه ایرانی مقیم ژاپن بوده ایم و بطور قطع مشارکت فعال تک تک هموطنان عزیز می تواند مسیر سعادت و تعیین سرنوشت اجرایی کشور برای دستیابی به آرمان های بلند ایران اسلامی را هموار و با گزینش اصلح ، برگ زرین دیگری بر افتخارات ایرانیان در هر کجای این عالم افزوده و همت و اراده ایرانیان مقیم ژاپن را نشان دهند.

لازم به ذکر است سفارت ایران در ژاپن از مدتها قبل تمهیدات لازم را برای برگزاری انتخاباتی پر شور فراهم کرده است. و جلسات متعددی با اعضا هئیت اجرایی و تعدادی از ایرانیان مقیم داشته و مقدمات انتخاباتی پرشور را فراهم نموده است .
توکیو یکی از کلان شهرهای مهم دنیا است جمعیت ایرانیان مقیم توکیو در مقایسه با چینی ها و کره ای ها تقریبا کم است اما به هر حال در توکیو و استانهای اطراف آن مانند سایتاما ، چیبا و یوکوهاما ایرانیان بسیاری سکونت نموده و به فعالیتهای دانشگاهی، تجاری و خدماتی مشغول هستند. شهر توکیو به‌طور کلی به سه منطقه بزرگ تقسیم شده و شامل ۲۳ منطقه است. 
 

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۶:۳۶
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1400032619629
  • خبرنگار : 71290