یک مسئول سازمان جهادکشاورزی استان:

نیمی از آلبالوهای تولیدی آذربایجان‌غربی در صنایع تبدیلی مصرف می شود

سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه برداشت آلبالو از سطح تقریبی ۱۶۵۰هکتار از باغ‌های استان آغاز شده است، گفت: پیش بینی می شود امسال بیش از ۱۵ هزار و ۲۰۰ تن آلبالو از باغ‌های زیرکشت این محصول برداشت شود.

جلال بوتراب در گفت و گو با ایسنا افزود: درختان آلبالو اغلب به صورت حاشیه کاری و به صورت باغ‌های پراکنده در سطح استان قرار گرفته‌اند.
سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه ارقام مجاری و محلی تنها رقم های آلبالوی موجود در استان به شمار می‌روند، اضافه کرد: از مجموع ۱۶۵۰ هکتار از باغ‌های بارور استان که زیر کشت آلبالو قرار دارند، شهرستان خوی و ارومیه به ترتیب بیشترین سطح زیر کشت این محصول را به خود اختصاص داده اند و در سایر شهرستان های استان نیز در سطح کمتر کشت شده است.
وی اظهار کرد: بیش از ۵۰ درصد آلبالوی تولیدی در استان در صنایع تبدیلی مصرف می‌شود.
بوتراب ادامه داد: محصول آلبالو عمدتا در صنایع تبدیلی و در منازل نیز توسط بانوان به صورت خشک شده، در تهیه دمنوش، لواشک، فریز شده در یخچال و در مصارفی چون تهیه مربا و شربت کاربرد دارد.
وی اضافه کرد: باتوجه به کیفیت بالای آلبالوی منطقه، این محصول علاوه بر مصرف آن در داخل استان، به استان ها و کشورهای همجوار نیز صادر و در مصارف خانگی و صنایع تبدیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بوتراب خاطرنشان کرد: آذربایجان‌غربی حدوداً دارای ۱۲۰ هزار هکتار باغ است که میوه‌های سیب، هسته دارها و انواع انگور، گلابی، گیلاس و سایر میوه ها در آنها کشت می شود.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۷:۰۴
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1400032922267
  • خبرنگار :