سردار عراقی:عملیات ثامن‌الائمه سرآغاز عملیات‌های موفقیت‌آمیز ایران بود

نشست تخصصی واکاوی عملیات ثامن الائمه (ع) برگزار شد.

به گزارش ایسنا،سردار عبدالله عراقی رئیس پژوهشکده دفاع مقدس در این نشست، عملیات ثامن‌الائمه را سرآغاز عملیات‌های موفقیت‌آمیز ایران دانست و گفت: پس از این عملیات، شورای همکاری خلیج فارس به‌منظور نجات صدام راه‌اندازی شد و آمریکا نیز با ورود به دریای عمان، پروژه ایران‌هراسی را آغاز کرد.

وی یادآور شد: به واسطه وضعیتی که در ایران به دلیل وقوع انقلاب اسلامی به‌وجود آمده بود، ساختار و سازمان نیروهای مسلح کشورمان نیز تغییر کرده بود؛ لذا دشمن به همین دلیل پس از انجام محاسبات و مؤلفه‌های فیزیکی، وارد جنگ با ایران شد. این در حالی بود که به واسطه همین مؤلفه‌ها می‌بایست ما شکست می‌خوردیم؛ در صورتی که دشمنان، مؤلفه‌های غیرفیزیکی مانند ایمان، جهاد و شهادت را محاسبه نکرده بودند که اگر این مؤلفه‌ها را مد نظر قرار می‌دادند، وارد جنگ با ایران نمی‌شدند.

سردار عراقی ادامه داد: آن‌ها بر اساس همان مؤلفه‌های فیزیکی، حمله خود را انجام دادند و بخش‌هایی از خاک کشورمان را اشغال کردند، اما پس از فرار بنی‌صدر و پس از گذشت بیش از یک سال از شروع جنگ تحمیلی، عملیات «فرماندهی کل قوا» انجام شد و بعد از آن نیز عملیات‌های موفقیت‌آمیزی هم‌چون عملیات ثامن‌الائمه (ع) صورت گرفت و منجر به شکست ارتش دشمن شد.

وی گفت:بعد از تصویب طراحی عملیات ثامن‌الائمه (ع)، پنجم مهر ۱۳۶۰ عملیات آغاز شد و پس از سه روز ۱۵۰ کیلومتر از اراضی کشورمان آزاد و بدین‌وسیله آبادان از محاصره خارج شد.

سردار عراقی با بیان اینکه عملیات ثامن‌الائمه (ع) جهشی برای انجام سایر عملیات‌های موفقیت آمیز شد، گفت: پس از این عملیات بود که شورای همکاری خلیج فارس به‌منظور نجات صدام راه‌اندازی شد و حتی آمریکایی‌ها نیز وارد دریای عمان شدند و پروژه ایران‌هراسی را آغاز کردند؛ در واقع این عملیات بستری برای سایر عملیات‌های موفقیت‌آمیز شد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۷ مهر ۱۴۰۰ / ۱۱:۳۱
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1400070704406
  • خبرنگار :

برچسب‌ها