اینجا تنها 13میلی‌متر از بارش 120میلی‌متری از تبخیر در امان می‌ماند!

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان تنها 13 میلی‌متر از بارش 120 میلی‌متری سالانه در این استان از گرما و تبخیر بالا در این استان پهناور در امان می‌ماند و مابقی آن پیش از مصرف تبخیر و از دسترس خارج می‌شود.

ایرج حیدریان، از کاهش 42درصدی بارش‌های این استان خبر داد و اظهار کرد: موضوع تغییر اقلیم وخشکسالی ادامه دار است، لذا بحث مدیریت بهره‌وری استفاده از آب باید مورد توجه قرار گیرد.

دبیر شورای سازگاری با کم آبی استان ادامه داد: از ۱۲۰ میلیمتر بارندگی در استان، ۱۰۷میلیمتر تبخیر می‌شود و به طور کلی می‌توان گفت در اقلیم فلات مرکزی از جمله سمنان، ۹۳ درصد بارش‌ها تبخیر می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان افزود: ۹۲ درصد آب موجود در ایران در بخش کشاورزی استفاده می شود که نیاز است تا مدیریت و اصلاح در این حوزه صورت‌گیرد.

وی با اشاره به تعدد چاه‌ها در این استان خاطرنشان کرد: ۸۶ درصد چاه های آب استان در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حیدریان اضافه کرد: از یک هزار و ۱۸۲ میلیون‌متر مکعب مجموع آب زیر زمینی و سطحی استان، تنها ۸۳ میلیون متر مکعب در بخش شُرب استفاده می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان گفت: از ‌محل نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه ها، ۴۹میلیون متر مکعب و از انسداد ۵۲۶ حلقه چاه غیرمجاز، ۱۹ میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شد.

وی تصریح کرد: میانگین پایین بارندگی و عدم پراکنش مناسب زمانی و مکانی، محدودیت‌های کمی و کیفی و...، ازجمله چالش‌ها و محدودیت‌های استان در حوزه آبی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان از تلاش برای بهینه سازی و مدیذیت مصرف آب در استان خبر داد و گفت:  برنامه ها و راهکارهای مختلفی در حوزه تامین آب برای استان در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۵ مهر ۱۴۰۰ / ۰۰:۰۶
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1400072517170
  • خبرنگار :