روایت سردار شریعتی از عملیات کربلای 4

در عملیات «فتح‌المبین» عراق چرا آمد به چزابه حمله کرد؟ فهمید که ما می‌خواهیم عملیات فتح‌المبین را انجام بدهیم. در عملیات‌های دیگر هم همین طور. در عملیات «والفجر۸» فرمانده یک تیپ که اسیر شد گفت: من رفتم به فرمانده لشکر گفتم، فرمانده لشکر به من گفت: تو احمق هستی، چه کسی می‌تواند از این رودخانه عبور بکند!

به گزارش ایسنا، سردار امین شریعتی فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا در دوران هشت سال دفاع مقدس پیرامون عملیات «کربلای۴» روایت می کند: به نظر من دو تا نکته خیلی مهم در عملیات «کربلای۴» هست. یکی جسارت فرماندهی است. اینجا از نظر شجاعت می‌گویم، جسور بودن فرماندهی ترمز عملیات را کشید. این خیلی مهم هست. یعنی یک فرمانده باید به‌جا تصمیم بگیرد که عملیات آفندی بشود، به­‌جا تصمیم بگیرد متوقف بشود. اینجا بهترین کاری که فرماندهی انجام داد این بود که عملیات را متوقف کرد، یعنی دید که آن قدر عراقی‌ها آماده هستند که ما اگر بیایم «ام‌الرصاص» را هم بگیریم، «بوارین» را هم بگیریم ، «کانال ماهی» را هم بگیریم، عبور هم بکنیم، عمق ندارد کار ما.

چون لایه به لایه اینها(عراقی‌ها) نیروهایشان آماده بودند. مستقر بودند و پیش‌بینی کرده بودند برای این کارها. این خیلی مهم بود که عملیات متوقف شد. این به نظر من از افتخارات جنگ ما است و نباید این را نادیده گرفت. نکته بعدی در کربلای۴ عقب‌نشینی است. شما ببینید اگر این عقب‌نشینی با سرعت اتفاق نمی‌افتاد تلفات خیلی سنگین می‌شد. این اقدامات صورت نمی‌گرفت نابود می‌شدیم. پس ببینید این دو تا نکته حائز اهمیت است که باید به آن توجه بشود. بعد هم باید به یک نکته دیگر هم باید توجه بکنیم.

در همه عملیات‌ها عراق فهمیده اما، درصد فهمیدنش بعضی جاها خیلی­‌خیلی خفیف بوده، بعضی جاها شدید بوده. در عملیات «فتح‌المبین» عراق چرا آمد به چزابه حمله کرد؟ فهمید که ما می‌خواهیم عملیات فتح‌المبین را انجام بدهیم. در عملیات‌های دیگر هم همین طور. در عملیات «والفجر۸» فرمانده یک تیپ که اسیر شد گفت: من رفتم به فرمانده لشکر گفتم، فرمانده لشکر به من گفت: تو احمق هستی، چه کسی می‌تواند از این رودخانه عبور بکند! مثلاً در عملیات «طریق‌القدس» که ما انجام دادیم سه شب عملیات عقب افتاد. شب سومی که ما عملیات انجام دادیم، موقعی که رفتیم همه عراقی‌ها خواب بودند، چون باران آمده بود. موقعی که اسیر از آن‌ها گرفتیم گفتند که آقا ما سه شب است منتظر شما هستیم. سه شب اصلاً خواب نداشتیم. امشب که شما عملیات انجام دادید که ما خوابیم، یک باران خیلی شدیدی آمد که تا زانو در گل بودیم!

*چرا طرح انهدام قطار حامل رزمندگان ایرانی اجرا نشد؟
*شکست در «فاو» به روایت یک فرمانده
*پشت پرده اطلاعاتی عملیات فریب
*قاسم سلیمانی:جنگ به اندازه کافی برای دفاع از خود استدلال دارد/ رضایی:دست منتقدین را می‌بوسم

 ما که عملیات انجام دادیم، باران که می‌آید آن‌ها خیال‌شان راحت می­‌شود و می‌روند می‌خوابند. می‌گویند که دیگر عملیات انجام نمی‌شود. پس ببینید در همه عملیات‌ها این طور نبوده که واقعاً دشمن غافلگیر شود. بله در بعضی عملیات­‌ها دشمن غافلگیر می‌­شد ولی در عملیات همان اندازه که ما تلاش می‌کنیم که دشمن نفهمد، مطلع نشود، استتار بکنیم، اختفاء بکنیم، حفاظت و اطلاعات را رعایت بکنیم و تمام مسائل را رعایت بکنیم ولی دشمن هم بالاخره احمق که نیست".

منبع:

بازخوانی گزارش و اسناد عملیات کربلای ۴؛پیچیده‌­ترین عملیات دوران دفاع مقدس؛ اولین نشست واکاوی اسنادی و پژوهشی عملیات کربلای چهار – قسمت اول، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۶ دی ۱۴۰۰ / ۱۳:۰۸
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1400100603970
  • خبرنگار : 71451