ارزیابی مدیران دولتی در قزوین توسط جهاد دانشگاهی

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین گفت: با توجه به اهمیت و ضرورت شایسته سالاری در سازمان‌ها، به‌ویژه در دستگاه‌های اجرایی بخش عمومی و دولتی و همچنین اهمیت جایگاه مدیریتی، جهاد دانشگاهی اقدام به طراحی و اجرای کانون‌های ارزیابی و توسعه در سطح کشور و در دستگاه‌های مختلف اجرایی کرده است. 

فرشاد پیله‌چی درخصوص برگزاری آزمون ارزیابی مدیران در استان قزوین در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به اهمیت و ضرورت شایسته سالاری در سازمان‌ها، به‌ویژه در دستگاه‌های اجرایی بخش عمومی و دولتی و همچنین اهمیت جایگاه مدیریتی، مدیران سازمان‌ها می‌بایست دید جامع و کامل‌تری را نسبت به سمت‌های مدیریتی داشته باشند و با دقت نظر بیشتری مدیران آینده خود را انتخاب کنند. 

وی بیان کرد: جهاددانشگاهی با توجه به فعالیت‌های گسترده خود در حوزه‌های پژوهشی و آموزشی و با استفاده از متخصصان با تجربه، با اخذ مجوزهای لازم از سازمان اداری و استخدامی کشور، اقدام به طراحی و اجرای کانون‌های ارزیابی و توسعه در سطح کشور و در دستگاه‌های مختلف اجرایی کرده است. 

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین تصریح کرد: اجرای ارزیابی مدیران به سازمان‌ها کمک می‌کند تا شایستگی‌ها و مهارت‌های مدیران عملیاتی، پایه، میانی و ارشد خود را بررسی کرده و به نیازها و الزامات آموزشی شخصی و شغلی آن‌ها آگاه شود. 

وی خاطرنشان کرد: این دوره از ارزیابی با حضور ۳۷ نفر از اداره کل راه و شهرسازی، سازمان انتقال خون و اداره کل استاندارد ۲۹ دی و ۳۰ دی در ۲ روز در قزوین برگزار شد. 

اهمیت ارزیابی شایستگی نیروی انسانی 

دکتر سید رفیع موسوی، مدیر کانون‌های ارزیابی و توسعه مدیران جهاد دانشگاهی، نیز در این خصوص به ایسنا گفت: کانون ارزیابی و توسعه جهاد دانشگاهی یکی از مراکز ارزیابی شایستگی سرمایه انسانی سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور است که با حضور ارزیابان حرفه‌ای و صاحب صلاحیت جهاد دانشگاهی به ارزیابی مدیران استان اقدام کرده است. 

وی افزود: کانون ارزیابی و توسعه شایستگی مدیران از قابل‌اطمینان‌ترین ابزارها محسوب می‌شود که می‌تواند در این امر موثر واقع شود. 

این مسئول اظهار کرد: ارزیابی و سنجش میزان قابلیت‌های بالقوه و بالفعل داوطلبین تصدی یک شغل مدیریتی، پیش‌بینی عملکرد آتی داوطلبین در صورت تصدی شغل و یا پست مدیریتی، امکان ارائه پیشنهادهایی جهت توسعه مهارت‌ و آموزش‌های مورد نیاز داوطلبین، ارائه مشاوره حرفه‌ای به داوطلبین در خصوص حرفه و مسیر رشد شغلی و حرفه‌ای و اطمینان از شایستگی افرادی که در پست‌های کلیدی سازمان هستند از مهمترین اهداف کانون ارزیابی در سازمان‌ها است.

وی گفت: این کانون در نظر دارد با توجه به تحقیقات و بررسی‌های انجام شده در سال آینده با توسعه گستره ابزارهای ارزیابی خود و استفاده از ابزارهای غیرتمرینی نوین همچون انواع آزمون‌ها و پرسشنامه‌های روز دنیا خدمات ارزیابی و سنجش ارائه شده از سوی خود را به سازمان‌های دولتی و غیر دولتی گسترش داده و به عنوان مرجع اصلی در زمینه ارزیابی و توسعه مدیران، خود را به عنوان قطب این موضوع در کشور مطرح کند. 

مدیر کانون‌های ارزیابی و توسعه مدیران جهاد دانشگاهی بیان کرد: این فرآیند در بسیاری از کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار گرفته و در کشور ما نیز از اوایل دهه ۸۰ شمسی استفاده می‌شد که جهاد دانشگاهی در این خصوص پیشرو بوده است. 

وی خاطر نشان کرد: این نهاد مبتنی بر تجارب علمی و عملی و مطالعات ملی و بین‌المللی در سال ١٣٩٤ طرح پژوهشی را با عنوان طراحی و تدوین مدل شایستگی مدیران دستگاه‌های اجرایی به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری پیشنهاد داد و در اواخر سال ۱۳۹۵ آن را به اتمام رساند. 

موسوی ادامه داد: این طرح در سال ۱۳۹۸ به عنوان طرح برتر و برگزیده در حوزه علوم انسانی توسط وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری شناخته شد؛ طرحی که منجر به عملیاتی و اجرایی شدن در دستگاه‌های اجرایی شد. 

وی تصریح کرد: با همکاری و مشارکت متخصصین، سازمان اداری و استخدامی کشور بخشنامه‌ای را تهیه و تدوین و به همه دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری ابلاغ کرد. 

عضو کانون ارزیابی و توسعه شایستگی جهاد دانشگاهی کشور بیان کرد: بر اساس این بخشنامه معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی مجوزی را از سازمان اداری و استخدامی اخذ و با دستگاه‌های مختلف اجرایی در کشور در حوزه‌های مختلف اعم از پیاده سازی و استقرار کانون ارزیابی در دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی، ارزیابی مدیران پایه و میانی و ارشد در دستگاه‌ها بر اساس بخشنامه دولت و طراحی و تدوین مدل شایستگی اختصاصی در دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی همکاری کرده و می‌کند. 

موسوی در پایان گفت: در راستای انجام این طرح کانون ارزیابی و توسعه شایستگی جهاد دانشگاهی، از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا کنون بیش از ٧٠٠٠ نفر از مدیران دستگاه‌های دولتی و غیردولتی را مورد سنجش و ارزیابی قرار داده است. 

انتهای پیام

  • جمعه/ ۱ بهمن ۱۴۰۰ / ۰۱:۱۷
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1400110100020
  • خبرنگار : 50060