تجمع تعدادی از دانشجویان ایرانی در اوکراین مقابل مجلس

تعدادی از دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در اوکراین مقابل مجلس تجمع کردند.

به گزارش ایسنا، تعدادی از دانشجویان رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی مشغول به تحصیل در اوکراین مقابل مجلس تجمع کردند.

تجمع کنندگان خواستار شدند که به دلیل شرایط جنگی در اوکراین امکان انتقالی و ادامه تحصیل آن ها به ایران فراهم شود.

****

اسفندماه سال 1400 سازمان امور دانشجویان وزارت علوم تعداد دانشجویان ایرانی در اوکراین را ۱۴۲۴ نفر اعلام کرد که با هماهنگی‌ها و پیگیری‌های انجام شده بین وزارت عتف و وزارت امور خارجه، اقدامات لازم برای تامین امنیت و نیز خروج آن‌ها انجام شد.

برای دانشجویانی که تمایل به بازگشت به کشور داشته‌اند سامانه ای در وزارت خارجه طراحی شد تا بتوانند از طریق ثبت نام، از مسیرهای امن مشخص شده به کشور بازگردند.

از این تعداد ۴۹۹ نفر از دانشجویان مربوط به رشته های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بقیه مربوط به دانشجویان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشند. 

بر اساس آن‌چه رییس این سازمان گفته است، طبق ضوابط و مقررات وزارت عتف، مدارک تحصیلی دانشجویان در حال تحصیل در کشور اوکراین در صورت داشتن دو شرط مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. تحصیل در دانشگاه های معتبر و اقامت حضوری دانشجویان متقاضی به میزان مدت زمان معین بر اساس مقطع تحصیلی از شرایط مورد نیاز جهت ارزیابی مدارک تحصیلی خواهد بود. 

لیست دانشگاه های معتبر و مقررات مربوط به طول مدت اقامت دانشجویی لازم برای تحصیلات حضوری نیز در وبگاه سازمان امور دانشجویان به طور سالیانه اعلام شد.

کلیه دانشجویانی که با ویزای دانشجویی در اوکراین مشغول تحصیل بوده‌اند، هنگام مراجعت به کشور، به مدت چهار ماه می توانند اقامت داشته باشند و در صورت تداوم شرایط فعلی، این مدت تا سه ماه نیز قابل تمدید است.

در موضوع نظام وظیفه دانشجویان ایرانی حاضر در اوکراین پس از بازگشت به ایران نیز گفته شده است که با هماهنگی های صورت گرفته با دستگاه های مربوطه، به تمام مشمولین شاغل به تحصیل در کشور اوکراین در شرایط خاص فعلی، اجازه ورود و خروج برای یکبار به مدت سه ماه داده شده است، بنابراین این دسته از دانشجویان  می توانند برای یک بار و به مدت سه ماه در کشور حضور داشته باشند. در صورتی که وضعیت فعلی بیش از این مدت تداوم داشته باشد، این مهلت تا سه ماه دیگر قابل تمدید خواهد بود.

از سوی دیگر در همان مقطع دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به شرایط جنگی کشور اوکراین و وضعیتی که برای دانشجویان پزشکی ایرانی حاضر در این کشور پیش آمد گفته بود که ما نمی‌توانیم آنها را در داخل دانشگاه‌های کشور و در رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی پذیرش کنیم، چرا که اغلب این دانشجویان در این سه رشته پزشکی تحصیل می‌کنند و ما ظرفیتی برای تحصیل آنها در کشور نداریم.

دانشگاه‌های اوکراین در رشته‌های علوم پزشکی مورد تایید وزارت بهداشت نیستند و این وزارتخانه مصوبه ای دارد که بر اساس آن از سال ۲۰۱۹ انتقال دانشجویان علوم پزشکی(پزشکی، داروسازی و دندانپزشک) به داخل کشور بطور کلی ممنوع است؛ بنابراین  انتقال دانشجویان ایرانی از دانشگاه‌های غیر معتبر و مراکزی که در لیست اعتبار وزارت بهداشت نباشند صورت نخواهد گرفت.

دانشجویان ایرانی که در اوکراین مشغول به تحصیل بوده اند تنها کاری که می‌توانند انجام بدهند این است که در دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت در کشورهای دیگر تحصیل کنند و بعد از تحصیل برای ارزشیابی مدارک خود در داخل کشور اقدام کنند و پس از آن می‌توانند از آن مدرک در کشور استفاده کنند.

اگر چنانچه دانشجویی در زمان اعزام در دانشگاه‌های اوکراین دانشگاهش مورد تایید وزارت بهداشت بوده باشد بر اساس همان قوانین تصمیم گرفته خواهد شد؛ بنابراین ممنوعیت انتقال دانشجویان شامل کسانی خواهد شد که از سال ۲۰۱۹ اعزام شده باشند اما کسانی که قبل از آن اعزام شده باشند اگر شرایط آئین نامه‌ما را داشته باشند می‌توانند درخواست تحصیل در داخل را بدهند اما در شرایط فعلی دانشگاه‌های اوکراین مورد تایید  وزارت بهداشت نیستند.

البته در توضیحات تکمیلی این اطلاعات معاون سازمان امور دانشجویان    خبر از امکان ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل درکشور اوکراین در داخل داد؛ دانشجویان(رشته های زیر مجموعه وزارت علوم) متقاضی تحصیل در دانشگاه‌های ایران می‌توانند از طریق سامانه "سجاد" تقاضای خود را ارسال کنند.

این سازمان در جهت کمک به دانشجویان بر اساس آیین نامه های موجود، آمادگی خود را برای پذیرش آن‌ها در دانشگاه های داخل اعلام کرد

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ / ۰۹:۰۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1401012312768
  • خبرنگار : 71234