صادق ضیاییان در گفت و گو با ایسنا، درباره شرایط صدور هشدارهای هواشناسی و الزام صدور هشدارهای جداگانه توسط استانها برای پدیدههای جوی گفت: اگر هنگام صدور هشدار منطقه مورد نظر یک منطقه پهناور همچون استان کرمان باشد، نمیتوانیم در هشدار جزئیات تمام شهرستانهای آن را ذکر کنیم بنابراین درصورت نیاز به بیان جزئیات بیشتر، استان کرمان نیز باید بهصورت مجزا هشداری صادر کند ولی در صورتی که در هشدار سازمان هواشناسی تمام جزئیات مطرح شده باشد دیگری نیاز به صور هشدار توسط استان نیست چرا که تکراری میشود.
وی افزود: در هشدار سیل نیز نام استان فارس ذکر و ابعاد حادثه نیز مفصل تشریح شده بود و مطرح کرده بودیم که بارشها به سیلاب و طغیان رودخانهها منجر خواهد شد و این نیاز به هشدار مجزای استان نداشت اما بهطور مثال وقتی در استان هرمزگان وقوع پدیدهای پیشبینی و هشدار قرمز صادر میشود، نمیتوانیم تمام جزئیات را تعریف کنیم بنابراین استان هرمزگان با جزئیات هشدار را صادر میکند.
رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در پاسخ به این سوال ایسنا که هشدارهای هواشناسی برای چه نهادهایی ارسال میشوند؟ گفت: هشدارهای استانی مخاطبان خاص خود را در استان دارد و این هشدارها به نهادهای بسیار زیادی از جمله مدیریت بحران، وزارتخانههای مختلف مانند آموزش و پرورش، کمیسیون کشاورزی مجلس، سازمان راهداری، شهرداری و سازمان امداد و نجات ارایه میشود.
وی افزود: هرگونه هشداری اعم از هشدار قرمز، نارنجی و زرد دارای اهمیت است و همراه اطلاعاتی درباره میزان خسارت احتمالی، ابعاد مختلف و محل و نقطه خسارت برای مخاطبان و دستگاههای اجرایی متولی ارسال میشود.
ضیاییان درباره ماهیت هشدارهای هواشناسی اظهار کرد: هشدارهای گرد و خاک، هشدارهایی هستند که اصطلاح علمی یا سازمان جهانی هواشناسی به هشدارهای مبنی بر «اثر» معروف هستند که ما در برابر گرد و خاک به غیر از تعطیلی ادارات چه واکنشی میتوانیم نشان دهیم؟ هرچند که به اعتقاد من این کار اقدام پیشگیرانهای نیست.
وی در پاسخ به این سوال که آیا نحوه صدور هشدارهای هواشناسی قرمز و نارنجی نیاز به بازنگری دارد یا نه؟ گفت: باید توجه داشت که تفاوت هشدار نارنجی با قرمز چیست و نیروهای امدادی چه توصیه و چه واکنشی میتوانند در خصوص گرد و خاک داشته باشند؟ در حال حاضر در خصوص گرد و خاک اقدام ویژهای به جز تعطیلی ادارات نمیتوانیم داشته باشیم و نمیدانیم اگر هشدار قرمز صادر شود چه کار به خصوصی میتوان انجام داد که با هشدار نارنجی نمیتوان انجام داد؟
رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: در آیین نامه مربوط به آلودگی هوا در خصوص گرد و خاک، برای شاخص آلودگی بالای ۲۰۰ تمهیداتی وجود دارد که متاسفانه آییننامه اجرایی آن تدوین نشده است تا مشخص شود دستگاههای اجرایی مختلف چه وظیفهای دارند و هنگام وقوع گرد و خاک چه اقدامی باید انجام دهند؟ اگر این مورد اصلاح شود سازمان هواشناسی نیز میتواند در صدور هشدارها بازنگری انجام دهد.
ضیاییان در پایان درباره منشا گرد و خاکهای موجود در کشور طی چند روز اخیر گفت: این پدیده جوی در استانهای سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، اصفهان و سیستتان و بلوچستان، تهران و البرز منشا داخلی دارند ولی در ایلام، کرمانشاه،خوزستان و شمال بوشهر منشا خارجی دارند.
انتهای پیام