دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد

ضرورت تفکر فرا مرزی در روند تجاری‌سازی غذای طیب

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: باید در روند تجاری‌سازی غذای طیب به صورت فرا ‌مرزی فکر کنیم.

مصطفی قانعی امروز، ۱۸ آبان‌ ماه، در همایش بین‌المللی غذای طیب که در پارک علم و فناوری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: موضوع تجاری شدن غذای طیب باید با سرعت بیشتری صورت گیرد. موضوع حلیت، برکات، سلامت، اصالت و جذابیت باید در نشان طیب در اوج خود قرار گیرد. همواره زیست‌فناوری و بیوتکنولوژی مقوله‌هایی بوده که می‌تواند به روند جهانی شدن این موضوع کمک کند.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری بیان کرد: وقتی ما غذایی را تهیه می‌کنیم، ممکن است به این موضوع کاری نداشته باشیم که آیا با نیترات، خاک را از بین برده‌ایم یا خیر. غذایی که تهیه می‌شود، می‌تواند هم طیب و هم حلال باشد اما اگر بنا باشد که خاک را از بین برده و برای نسل آینده باقی نگذاریم، غذایی که اینگونه تولید می‌شود، آن غذا یک غذای طیب نیست زیرا  برای تولید آن خاک یک کشور از بین رفته است.

قانعی با بیان اینکه تولید غذای حلال روند خاصی دارد، بیان کرد: نمی‌شود غذایی تهیه کنیم و کاری به محیط زیست نداشته باشیم. همچنین نمی‌توانیم کاری به این نداشته باشیم که مواد اولیه یک محصول از کجا آمده است. در حقیقت ما در روند تهیه غذا تنها به محصول نهایی فکر می‌کنیم.

وی ادامه داد: از این‌ رو نشان طیب نشانی است که تحقیق و توسعه قوی از آن پشتیبانی می‌کند. این تحقیق و توسعه هم از جذابیت و سلامت بالاتر و از هم برکات بیشتری برخوردار است و از طرفی هم محیط زیست را پایش می‌کند.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: اگر از آب به روش غرق‌آبی و یا قطره‌ای برای تولید غذا استفاده شود، هر ۲ روش حلال و سالم است اما طیب نیست زیرا اسراف آب در یک کشور با اقلیم خشک جایز نیست.

قانعی اظهار کرد: در خلقت خداوند موضوعی به نام پسماند وجود ندارد. اگر انسان روی کره زمین نبود، چیزی به نام پسماند وجود نداشت. پس طیب یعنی بدون پسماند و بدون آسیب به محیط زیست. باید توجه داشت این مباحث به گونه‌ای است کمتر در نشان‌های دیگر به آن پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه فرایند طیب یعنی حداکثر استفاده از زمین افزود: از این‌ رو اگر طیب بتواند وعده غذایی را کم کند و تغذیه سلولی را بالا ببرد، ما نیاز به پر کردن شکم نخواهیم داشت چرا که فرایند طیب موید این نکته است که غذا باید به سلول برسد نه به شکم. بر همین اساس ما در این راستا از فناوری‌هایی استفاده می‌کنیم که بتواند جایگاه طیب را تغییر دهد.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: در تولید یک محصول اگر از آفت‌کش زیستی به جای سموم استفاده شود، فرایند طیب طی شده است. همچنین به دلیل آنکه فناوری مرز ندارد، پس طیب هم پایان ندارد. البته که ما دنبال اصالت و جذابیت هستیم. برای اینکه بخواهیم جذابیت محصول را افزایش دهیم، می‌توانیم از رنگ‌های طبیعی به جای رنگ‌های مصنوعی استفاده کنیم و از این طریق نیز می‌توان نشان طیب را پیش برد.

قانعی بیان کرد: باید توجه داشت آنچه موجب مرگ ما می‌شود، غذاست؛ بنابراین طیب یعنی بتواند به گونه‌ای عمل کند که انسان‌ها دچار مرگ نشوند.

وی افزود: در واقع مرگ عارضه‌ای است که به دلیل غذا رخ می‌دهد و دلیل این موضوع نیز این است که «کُلُوا مِنَ الطَّیِّبَاتِ» را فرا نگرفته‌ایم اما اینکه چگونه یک غذایی طیب می‌شود، در عالم هستی پایان ندارد و به نوعی باید مرزی را طی کند تا طیب شود.

قانعی تاکید کرد: واقعا باید طیب را از دست برخی از افرادی که کوتاه‌نظر هستند، نجات داد و این نشان را جهانی و صاحب ثروت و مدل جدید کرد. در یک محصول طیب جذابیت، ثروت، برکت، سلامت و رشد انسان‌ها با حداقل آسیب به محیط زیست، کسب ثروت، بهره‌وری و اشتغال همراه است.

انتهای پیام 

  • چهارشنبه/ ۱۸ آبان ۱۴۰۱ / ۱۵:۳۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401081812852
  • خبرنگار : 50549