عکس ماه - آذر ۱۴۰۱

عکس، ثبت لحظه‌هاست. این جمله کلیشه‌ای، تعریفی بارها شنیده‌شده از عکس و عکاسی است، اما گاه در پس هر کدام از این لحظات، قصه‌ و روایتی نهفته است؛ روایتی که گاه ماجرای عکس را بازگو می‌کند و گاه تکنیک یا انگاره‌های پیدا و پنهان عکس را آشکار می‌سازد. عکاسان ایسنا در یک ماه اخیر، هفت عکس خود را به عنوان عکس‌های منتخب ماه انتخاب کرده‌اند و حالا در اینجا، تجربیات خود در زمان عکاسی را نقل می‌کنند.

دیدار تیم‌های برزیل - صربستان / روح‌اله وحدتی

گل تاریخی ریچالیسون به صربستان، شروع طوفانی خط حمله پر ستاره برزیل در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را نوید داد که از آن به عنوان بهترین گل جام هم یاد می‌شود. برزیل با دو گل ریچالیسون در این بازی خود را در قامت بیست و دومین قهرمان جام در طول تاریخ این تورنمنت بزرگ فوتبالی معرفی کرد ولی این اتفاق رقم نخورد تا سلسائو با وجود ستاره‌هایی چون نیمار، وینیسیوس، ریچالیسون، آنتونی، ژسوس، تیاگو سیلوا، آلیسون، کاسمیرو، دنی آلوز و .... یکی از بزرگترین ناکامان جام جهانی لقب بگیرد و حسرت قهرمانی حداقل ۴ سال دیگر ادامه پیدا کند.

**********

ادای احترام بر مزار علی عزت بگوویچ، رئیس جمهور فقید بوسنی و هرزگوین و یادمان شهدای بوسنی / هادی زند

وزیر خارجه ایران در سفر به بوسنی به همراه همتایش برای ادای احترام به مزار علی عزت بگوویچ و شهدای جنگ بوسنی به آرامگاهش رفتند. بعد از ادای احترام به یادمان «عزت بگوویچ»، امیرعبداللهیان و «بیسرا تورکوویچ»، برای در امان ماندن از باران با چتری که بالای سرشان بود، به سمت در خروجی آرامگاه راه افتادند. تلفیق ریتم قرار گیری افراد حاضر، چترها و یکدست بودن یادمان‌های نصب شده بر بالای قبور جلب توجه می‌کرد. در انتهای مسیر آرامگاه قرار گرفتم و منتظر شدم. چند فریم گرفتم که این عکس بهترین لحظه قرارگیری آنها را ثبت کرد.

**********

حاشیه جلسه هیات دولت - ۲۳ آذر / مرتضی زنگنه

به گمان برخی، عکاسی بعد از مدتی به تکرار می‌رسد و هیچ عکسی نیست که گرفته نشده باشد. شاید تا حدی هم این گزاره درست باشد. اما تکرار به جا و به موقع می‌تواند کارکرد مفیدی ارائه دهد. در حرفه ی عکاسی خبری آن هم در کشوری مثل ایران که عکاس درگیر برنامه های روتینی است که سال‌هاست تکرار می‌شود ثبت تصویری متفاوت کار سختی به نظر می‌رسد. حاشیه جلسه هیات دولت از جمله برنامه های پر تکراری است که هر هفته تکرار می‌شود. در این‌چنین فضاهایی توجه به عناصر موجود در محیط می‌تواند به ثبت متفاوت کمک کند.

**********

«پیروز» توله یوز هشت ماهه ایرانی در اسارت / علیرضا معصومی

قطعا برای من آخرین روز آذر به یادماندنی‌ترین روز از فصل پاییز محسوب می‌شود. روزی مملو از لحظه‌های دوست داشتنی و هیجان انگیز بود. از معدود روزهایی که با علاقه عکاسی می‌کردم. پیروز توله یوز هشت ماهه ایرانی که می‌توان گفت چشم و چراغ محیط زیست ایران است، بعد از کمی عکاسی وقتی بر روی چوب‌ها ایستاد چند فریم از او گرفتم و در نهایت با کمی جا به جایی زاویه این عکس را ثبت کردم.

**********

فن فست دیدار تیم‌های فرانسه و مراکش / سید حامد موسوی

هواداران فوتبال در جام جهانی قطر، که امکان حضور در ورزشگاه را ندارند در فن فست‌هایی که کشور قطر و فیفا  ایجاد کرده به صورت زنده بازی‌ها را تماشا می‌کردند. پس از شگفتی‌سازی تیم ملی مراکش در جام جهانی و صعود به نیمه نهایی هواداران زیادی برای تماشا و حمایت از این تیم، از مبدا مراکش و کشورهای عربی به قطر سفر کردند و امیدوار بودند نماینده آفریقا به فینال صعود کند. حس و حال تماشای این بازی متفاوت بود  که در نهایت با پیروزی تیم ملی فرانسه همراه شد.  یک هوادار تیم ملی مراکش در دقایق آخر، با حسرت در حال تماشای بازی تیم ملی کشورش با فرانسه است.

**********

جشنواره طعم کتاب با عشایر / امین نظری

پس از جشنواره طعم کتاب با عشایر، بچه‌ها کنار لوله‌های انتقال نفت جمع شدند و همگی به راه افتادند تا به خانه‌هایشان که چادرهایی در نقاط مختلف روستای توگاه بود بروند. آنها مسافتی را کنار هم طی کردند و سپس در جهت‌های مختلف پراکنده و در امتداد لوله های نفت کمرنگ شدند. هوا بارانی بود و از روستا صدای گله گوسفندان و سگ چوپان به گوش می‌رسید.

**********

جبیر زیباترین آهوی بومی ایران / امیرحسین خورگویی و مصطفی چشم براه

جبیرها به‌شدت انسان گریزند و می‌توانند با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت بدوند. دومین روزی بود که از جبیرها عکاسی می‌کردم. نتوانسته بودم از فاصله نزدیک از آن‌ها عکاسی کنم. باتری دوربینم داشت تمام می‌شد و اگه نمی‌توانستم عکس بگیرم باید یک روز دیگر می‌ماندم تا بتوانم باز هم از جبیرها عکاسی کنم. در جاده‌ای که به سمت درخت انجیر معابد در جزیره هنگام (یکی از نقاط دیدنی این جزیره) می‌رود، حرکت می‌کردم که به صورت اتفاقی دیدم یک جبیر را حوالی این درخت و در حال آب خوردن دیدم. موتور را عقب‌تر از جایی که جبیر بود نگه داشتم و خیلی آرام به سمتش رفتم. زمان آب خوردنش چند فریم گرفتم که ناگهان جبیر متوجه حضورم شد و فرار کرد؛ البته این حیوان آن‌قدر زیباست که می‌توان فرارش را به رقصیدن تشبیه کرد. به عکس گرفتن ادامه دادم. خیلی خوش شانس بودم که آن روز جبیر آمده بود آب بخورد.

  • یکشنبه/ ۱۱ دی ۱۴۰۱ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: فتوبلاگ
  • کد خبر: 1401101106085
  • خبرنگار :

برچسب‌ها