دردسر بزرگ آکادمی اسکار

نامزدی غیرمنتظره یک بازیگر زن سفیدپوست به بهای حذف دو بازیگر زن سیاه پوست در اسکار ۲۰۲۳، موجب افزایش انتقادها و احیای هشتگ #اسکار-خیلی-سفید در فضای مجازی شده است.

به گزارش ایسنا، آکادمی اسکار پس از نامزدی غیرمنتظره «آندره‌آ ریسبرو» در شاخه بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی در فیلم « به لزلی» که ظاهراً به قیمت حذف دو بازیگر مطرح سیاه پوست یعنی «ویولا دیویس» برای فیلم «زن پادشاه» و «دانیل ددوایلر» برای فیلم «تیل» بوده است، با حواشی فراوانی  همراه شده و پس از  ۲۰۱۶ ، هشتگ اسکار_خیلی_سفید همزمان با انتقاد از آکادمی بار دیگر در فضای مجازی پررنگ شده است.

پس از اعلام نامزدهای اسکار در هفته گذشته، «چینویی چوکو» کارگردان فیلم «تیل» ، صنعت سینما را به دلیل حمایت از سفیدی و تداوم زن ستیزی بی شرمانه نسبت به زنان سیاهپوست محکوم کرد و «رابرت دنیلز» منتقد فیلم هم در مطلبی در لس‌آنجلس تایمز نوشت: «اگرچه این آسان است که انگشت اتهام را به سوی آندره‌آ ریسبرو نشانه رویم که جای زنان سیاهپوست را گرفته اما سیستم‌های معیوب تا زمانی که ما عصبانیت خود را بر روی افراد متمرکز می‌کنیم ادامه می‌یابد».

در این زمینه بیشتر بخوانید:

ورود آکادمی اسکار به یک نامزدی مشکوک!

اتفاقات عجیب در پشت پرده اسکار ۲۰۲۳

رسانه‌های اجتماعی نیز شاهد احیای هشتگ #OscarsSoWhite (اسکار خیلی سفید) بوده‌اند که اولین بار در سال ۲۰۱۶ پس از اینکه هیچ بازیگر غیرسفیدپوستی در هیچ یک از شاخه‌های بازیگری نامزد نشد، شدند.

نامزدی اسکار «ریسبرو» تا حد زیادی غیر منتظره بود، زیرا او در اوایل فصل جوایز به ندرت حضور داشت. از سوی دیگر، «دیویس» و «ددوایلر» هر دو نامزد جوایز انجمن بازیگران سینما و «دیویس» در گلدن گلوب نیز نامزد شده بود. تنها نامزدی مهم «ریسبرو» مربوط به جوایز مستقل اسپریت است که برندگان آن در ماه مارس اعلام خواهد شد. با این حال، فیلم «به لزلی» با بازی «آندره‌آ ریسبرو» توسط یک کمپین هماهنگ شامل تعداد قابل توجهی از بازیگران طراز اول از جمله «ادوارد نورتون»، «شارلیز ترون»، «جنیفر آنیستون» و نامزد دیگر اسکار یعنی «کیت بلانشت» تبلیغ می‌شد. «بلانشت» میزبان نمایش خصوصی فیلم «به لزلی» بوده است و در دیگر جوایز سینمایی به نام این بازیگر اشاره کرده و در فضای مجازی برای تبلیغ فیلم «به لزلی» و بازیگری «ریسبرو» تبلیغ می‌کرد.

دنیله ددوایلر بازیگر فیلم «تیل»

کمپین تبلیغاتی فیلم «به لزلی» توسط دو شرکت روابط عمومی به نام‌های «»Narrative و «Shelter»کمک می‌شد و به نظر می‌رسد که از این طریق تأمین مالی می‌شود.

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی که  مراسم اسکار را برگزار می کند، اعلام کرده که برای بازبینی مقررات کمپین خود تشکیل جلسه خواهد داد و همچنین عنوان کرده که می‌خواهد اطمینان حاصل کند که هیچ دستورالعملی نقض نشده است و احتمال لزوم تغییراتی در دستورالعمل ها در عصر جدیدی از رسانه های اجتماعی و ارتباطات دیجیتال را مورد بررسی قرار دهد.

به نظر می رسد موفقیت کمپین فیلم «به لزلی» برای خود «ریسبرو» نتیجه معکوس داشته است، به طوری که نشریه ورایتی به نقل از یکی از اعضای ناشناس آکادمی می گوید: «مهم نیست چه اتفاقی می‌افتد، شهرت او در حال لکه دار شدن است، چه کمپین او کاری انجام داده باشد یا نه».

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۲:۳۷
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1401111108502
  • خبرنگار : 71454

برچسب‌ها