یک نقاش افغانستانی:

نقاشی‌هایم مخاطب را به کشف جنبه‌های مرموز انسانی دعوت می‌کند

"ادیب آیین" یک نقاش افغانستانی، با بیان این نکته که سعی می‌کنم با آثار خود شیوه ادراک و درک از جهان را به چالش بکشم، گفت: سعی می‌کنم واقعیت آنچه مشاهده می‌کنیم و کلماتی که برای توصیف آن را به کار می‌بریم را زیر سوال ببرم به همین جهت نقاشی‌های بنده بینندگان را به کشف جنبه‌های مرموز و غیرمنتظره تجربه انسانی دعوت می‌کند.

فریدالله ادیب آیین  یک هنرمند تجسمی افغانستانی، در گفتگو با خبرنگار ایسنا، با ذکر این نکته که سعی دارم با خلق آثار متفکرانه و معمایی، درک مخاطب از واقعیت را به چالش بکشم، اظهار کرد: در سبک اکسپرسیونیسم سعی دارم از طریق باز کردن پتانسیل خلاق ضمیر ناخودآگاه، جنبه‌های غیرمنطقی و رویایی آگاهی انسان را بیان کنم.

وی با اشاره به ابعاد مخلف سبک فعالیت خود، تصریح کرد: با بهره‌گیری از سبک «همگام» و با استفاده از تکنیک‌های نقاشی دقیق و انتزاعی‌گرایانه همراه با عناصر رویایی و متناقض فعالیت می‌کنم و سعی خواهم کرد با بوم‌های بزرک و نت‌های موسیقی را به گونه‌ای نقاشی کنم که انتظارات مرسویم را به چالش بکشم و هسی از رمز و راز و ابهام ایجاد کنم.

این نقاش افغانستانی، یکی از مشهورترین آثار خود را «ملامحمد جان» دانست و عنوان کرد: این نقاشی دارای یک شعر و موسیقی فولکور است که درک بیننده از بازنمایی و زبان را به چالش می‌کشد.

آیین با ذکر این نکته که در طول زندگی حرفه ای خود به بررسی رابطه بین کلمات و تصاویر پرداخته‌ام، تشریح کرد: سعی می‌کنم اغلب از زبان در نقاشی های خود برای بازی با ادراک بیننده از تکنیک معرفی پارادوکس‌ها و به چالش کشیدن تداعی‌های رایج استفاده کنم.

وی با اشاره به تاثیر فعالیت خود بر دنیای هنرهای تجسمی به ویژه حوزه اکسپرسیونیست انتزاعی و ​​هنر مفهومی، گفت: رویکردنوآورانه به داستان‌سرایی بصری و درگیر کردن بینندگان در تحقیقات فلسفی و فکری همچنان الهام بخش برخی از هنرمندان است و من نیز به این موضوع توجه ویژه‌ای دارم.

این نقاش افغانستانی، با بیان این نکته که سعی می‌کنم با آثار خود شیوه ادراک و درک از جهان را به چالش بکشم، گفت: سعی می‌کنم واقعیت آنچه مشاهده می‌کنیم و کلماتی که برای توصیف آن را به کار می‌بریم را زیر سوال ببرم به همین جهت نقاشی‌های بنده بینندگان را به کشف جنبه‌های مرموز و غیرمنتظره تجربه انسانی دعوت می‌کند.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۴ آبان ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 1402080402967
  • خبرنگار : 50635