مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان هشدار داد

توجه جدی کشاورزان خراسان شمالی برای مبارزه با آفت زنگ زرد گندم

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: کشاورزان مبارزات خود را علیه آفت زنگ زرد گندم در مزارع شروع کنند.

محمد رضایی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به مشاهده این آفت مخرب در مزارع گندم و جوی استان اظهار کرد: با بررسی‌های صورت گرفته تاکنون این بیماری در سه منطقه استان مشاهده شده است.

وی افزود: امند در شهرستان سملقان، دشتک در شهرستان مانه و کلانتر در شهرستان بجنورد مناطقی هستند که آفت زنگ زرد گندم مشاهده شده است.

رضایی ادامه داد: متاسفانه این آفت مخرب بر روی عملکرد مزارع تاثیر می گذارد و سبب می شود تا میزان غذا سازی محصول گندم کاهش یابد.

وی بیان کرد: زنگ زرد گندم، بیماری قارچی بوده و نقش خود را بر روی سنبله و برگ گندم ایفا می کند و موجب می شود تا گیاه نتواند فتوسنتز کند که این امر سبب کاهش تولید غذا در دانه می شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: عملکرد زنگ زرد گندم همانند سفیدک انگور است که اسپورهای آن توسط جریانات هوایی منتقل می شود، و چرخه زندگی تصاعدی هندسی دارد و مدام در حال تکثیر و افزایش است.

وی تصریح کرد: وجود رطوبت و هوای گرم ۱۲ تا ۱۷ درجه سانتی گراد بهترین شرایط برای فعالیت آفت زنگ زرد گندم است که چنین شرایطی هم اکنون در استان فراهم بوده و به کشاورزان هشدارهای لازم برای انجام سمپاشی به منظور جلوگیری از افزایش فعالیت این آفت داده شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: سطح مبارزه انجام شده علیه این آفت تاکنون بیش از ۱۱۰ هکتار است.
انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۸
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403011104639
  • خبرنگار : 50046