ضرورت آشنایی پزشکان با علوم انسانی/

برگزاری کنگره اخلاق پزشکی در همدان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان بر ضرورت آشنایی پزشکان با علوم انسانی، به‌ویژه فلسفه و اخلاق تأکید کرد و گفت: پزشکی بدون اخلاق و فلسفه، صنعتی خشک و غیر قابل تحمل خواهد بود و امروز علوم انسانی به‌عنوان پیوست ضروری دانش پزشکی مطرح است.

دکتر بهروز کارخانه‌ای چهارشنبه ۷ خرداد در همایش علمی «از شفا تا قانون» که با حضور جمعی از اندیشمندان، اساتید و صاحب‌نظران حوزه فلسفه، اخلاق و پزشکی در مرکز همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد،با تقدیر از حضور مهمانان علمی و فرهنگی، از همدان به‌عنوان شهر ابن‌سینا، باباطاهر، سید جمال‌الدین اسدآبادی و دیگر مفاخر علمی و عرفانی یاد کرد و بر ادامه مسیر تلفیق علم و اخلاق تأکید کرد.

وی با اشاره به برگزاری رویدادهای مشابه در سال گذشته، از جمله همایش روز پزشک با حضور دکتر نمازی و نیز نشست تخصصی درباره اخلاق و هوش مصنوعی در پزشکی در همدان، از استقبال گسترده جامعه پزشکی و دانشگاهی نسبت به موضوعات بین‌رشته‌ای خبر داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به برگزاری بیستمین سالگرد بنیاد بوعلی سینا سال گذشته در تهران، از برنامه‌ریزی برای برگزاری یکی از نشست‌های این بنیاد در سال جاری در همدان خبر داد و خاطرنشان کرد: کنگره اخلاق پزشکی در شهریورماه آینده در همدان برگزار خواهد شد که امیدواریم این رویداد با حضور گسترده اساتید، پژوهشگران و اندیشمندان، گامی مؤثر در ترویج اخلاق در حوزه سلامت باشد.

 نجفقلی حبیبی، استاد گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تهران نیز در این همایش بر اهمیت کتاب سوم قانون تأکید کرد و آن را «مفصل‌ترین و دقیق‌ترین بخش این اثر پزشکی-فلسفی» خواند و افزود: این کتاب که در دو جلد منتشر می‌شود، به طور کاملاً جامع از تشریح بدن انسان، تحلیل بیماری‌ها و راه‌های درمان آن‌ها سخن گفته و هر قسمت از بدن به صورت تفصیلی بررسی شده است.

این استاد دانشگاه در توضیح ساختار کلی قانون، یادآور شد: کتاب اول شامل کلیات و مباحثی همچون تأثیر آب و هوا، مزاج‌ها و سلامت عمومی است که در مدارس سنتی نیز به عنوان کتاب پایه تدریس می‌شده است.

حبیبی با بیان اینکه کتاب دوم به بررسی داروهای گیاهی، حیوانی و معدنی اختصاص دارد، اظهار کرد: کتاب سوم به بررسی اجزای بدن و بیماری‌های آن می‌پردازد و جزئی‌ترین مباحث روانشناسی، بیماری‌های عصبی، و حتی مباحثی نظیر جنون و انواع آن را مطرح می‌کند.

این استاد گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تهران با بیان اینکه قدیمی‌ترین نسخه‌ای که تاکنون یافته‌ایم مربوط به اواخر قرن پنجم هجری بوده که از کشور آذربایجان تهیه شده است، افزود: این نسخه‌ها بسیار نفیس و دقیق هستند و بسیاری از آن‌ها هنوز به‌درستی بررسی یا تصحیح نشده‌اند.

وی تأکید کرد: نسخه‌های چاپ‌شده در کشورهای عربی از جمله در لبنان، با افزودن معادل‌های لاتین برای اصطلاحات پزشکی، به صورت مدرن و جذاب منتشر شده‌اند و هنوز هم سالانه چندین نوبت چاپ می‌شوند.

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه آنچه ابن‌سینا در کتاب سوم قانون مطرح کرده، نه‌تنها در طب سنتی بلکه در رویکردهای نوین نیز جای تأمل دارد، گفت: ابن‌سینا طب را نه صرفاً فن درمان بلکه دانشی مبتنی بر فلسفه وجودی انسان و ارکان چهارگانه عالم می‌دانست و هنوز هم درک درست از تقسیم‌بندی علل بیماری‌ها و جایگاه انسان در طبیعت، بدون رجوع به نگاه فلسفی ابن‌سینا ممکن نیست.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۷ خرداد ۱۴۰۴ / ۰۹:۳۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1404030704121
  • خبرنگار : 50034