یک عضو هیات علمی دانشگاه:

آموزش برابر و باکیفیت کلید توسعه پایدار یزد است

عضو هیات علمی دانشگاه یزد ضمن تحلیل چهار شاخص مهم آموزش در استان یزد، تاکید کرد: برای آینده‌ای بهتر، آموزش برابر و باکیفیت باید به عنوان کلید توسعه پایدار یزد مورد اهتمام قرار گیرد.

داوود عندلیب اردکانی در گفت‌وگو با ایسنا، در این خصوص اظهار کرد: ترکیب جنسیتی دانش‌آموزان پنج شهرستان اصلی یزد در سال تحصیلی ۱۴۰۲–۱۴۰۳، اختلاف تعداد پسران و دختران در شهرستان‌های مختلف یزد را اندک اما قابل‌توجه نشان می‌دهد.

وی در این رابطه افزود: بنا بر آمارهای رسمی، شهرستان یزد با بیش از ۹۰ هزار دانش‌آموز پسر و ۸۸ هزار دختر، بیشترین جمعیت دانش‌آموزی استان را دارد و به لحاظ الگویی شهرستان‌های میبد، اردکان، مهریز و بافق نیز در این مورد، الگوی مشابه البته با تفاوت‌های جزئی را دنبال می‌کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه با تحلیل روند ۱۸ ساله ترکیب جنسی دانش‌آموزان در کل استان، گفت: از سال ۱۳۸۵ تا ۱۴۰۳، استان یزد با رشد مداوم جمعیت دانش‌آموزی مواجه بوده به طوری که تعداد دانش‌آموزان پسر از حدود ۱۰۲ هزار به بیش از ۱۷۶ هزار نفر افزایش یافته و جمعیت دختران هم از ۹۹ هزار به ۱۶۸ هزار نفر رسیده است.

وی نکته مهم در این سالها را کاهش شکاف جنسیتی آموزشی ذکر کرد و افزود: طبق این آمارها، توازن بهتری نسبت به دهه قبل در اموزش استان دیده می‌شود.

عندلیب با اشاره به روند رشد مقاطع مختلف تحصیلی به تفکیک جنسیت، گفت: مقطع ابتدایی همچنان بیشترین جمعیت را دارد و شیب رشد آن قابل‌توجه است.

وی با بیان این که متوسطه اول و دوم نیز رشد باثبات دارند اما در مقایسه با ابتدایی، نرخ جذب پایین‌تری دارند، خاطرنشان کرد: حضور دختران در مقطع متوسطه دوم از نظر درصد به پسران نزدیک شده که نشانگر افزایش مشارکت تحصیلی دختران در دوره‌های بالاتر است.

عضو هیات علمی دانشگاه یزد با اشاره به این که سرانه معلم در مدارس استان نیز حکایت از تراکم کلاسی و کیفیت نسبی آموزش دارد، تصریح کرد: هرچه این نسبت کمتر باشد، کیفیت آموزش بالاتر خواهد بود، حائز اهمیت است.

وی در همین رابطه اعلام کرد: طبق آمارها، شهرستان یزد با نسبت ۴۰.۵ دانش‌آموز به ازای هر معلم، بیشترین تراکم کلاسی را دارد و مهریز با سرانه حدود ۲۴.۹ نفر وضعیت بهتری دارد ولی این عدد همچنان بالاتر از استاندارد آموزشی توصیه‌شده، است.

عندلیب در پایان با تاکید بر این که استان یزد در حال تجربه‌ی یک رشد پایدار ولی چالش‌برانگیز در آموزش است، اظهار کرد: تداوم این رشد پایدار نیازمند بهبود سرانه معلم از طریق استخدام و جذب نیرو، تمرکز بیشتری روی حفظ دانش‌آموز در مقاطع متوسطه و همچنین رصد و حمایت از توازن جنسیتی در این حوزه است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۴ مرداد ۱۴۰۴ / ۰۹:۲۴
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1404050401447
  • خبرنگار : 50214