عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی:

«ایران امام رضا (ع)» راهبرد جامع برای هویت‌سازی ملی در سایه سیره رضوی است

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نامگذاری بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) به عنوان «ایران امام رضا (ع)»، آن را یک راهبرد جامع برای هویت‌سازی ملی و معرفی جایگاه ایران در گستره جهانی قلمداد کرد.

به گزارش ایسنا، علی‌اصغر نخعی‌راد با اشاره به انتخاب شعار «ایران امام رضا (ع)» برای بیست و دومین جشنواره بین المللی امام رضا علیه السلام اظهار کرد: این شعار، نوعی اشتراک هویتی است که شخصیت جهانی امام رضا (ع) را برای ما ایرانی‌ها برجسته و شاخص می‌سازد. این شعار به‌خوبی بازتاب‌دهنده زیست‌بوم فرهنگی و باورهای عمیق ماست و می‌تواند نقش وحدت‌بخشی مهمی در جغرافیای متنوع ایران ایفا کند.
وی با اشاره به ظرفیت این شعار در ارتقای شناخت جهانی از هویت ایرانی-اسلامی، تأکید کرد: هنر، زبان مشترک و ابزاری قدرتمند برای نهادینه‌سازی مفاهیم سیره رضوی و هویت ملی در اذهان عمومی، به‌ویژه در سطح بین‌المللی است. ازاین‌رو باید تمام ظرفیت‌های هنری کشور در این مسیر به‌کار گرفته شود. تأکید بر شخصیت والای امام رضا (ع) و ذکر نام مبارک ایشان، سبب می‌شود هم خودمان در سطح جهانی بهتر شناخته شویم و هم بتوانیم این امام بزرگوار را به جهانیان معرفی کنیم.


او با اشاره به ابعاد داخلی این شعار تصریح کرد: همان‌گونه که شعار «یا حسین (ع)» عامل وحدت میان اقشار مختلف مردم است، شعار «ایران امام رضا (ع)» نیز می‌تواند به‌خوبی همگرایی، وحدت و انسجام میان اقوام و اقشار مختلف ایران، شیعیان جهان و حتی همه مسلمانان را تقویت کند.


وی این شعار را انتخابی هوشمندانه دانست و تأکید کرد: باید از تمام ظرفیت‌های آشکار و پنهان این شعار برای تحقق اهداف فرهنگی و هویتی بهره‌گیری شود.

هنر؛ پلی میان سیره رضوی و هویت ملی با قلب‌ها و اذهان جهانی

در ادامه، نخعی‌راد به نقش حیاتی و بی‌بدیل هنر در تبیین و ترویج مفاهیم عمیق شعار «ایران امام رضا (ع)» پرداخت و گفت: هنر، ابزاری بی‌نظیر برای انتقال پیام است. بهترین ابزار برای انتقال مفاهیم موردنظر ما، هنر است؛ زیرا می‌تواند پیام‌ها را به شکلی زیبا و مؤثر به مخاطبان برساند.


وی با تأکید بر اینکه هنر محدود به شعر نیست و دنیایی از قالب‌های متنوع را در برمی‌گیرد، اظهار کرد: باید تمام قالب‌های هنری را مدنظر قرار داد و از توانمندی تمامی هنرمندان کشور بهره گرفت تا در مسیر ترویج سیره رضوی و اهداف فرهنگی، بهترین نتیجه حاصل شود.

تولید محتوای هنری با تمرکز بر دوگانه «هویت ملی» و «سیره رضوی»

وی در پاسخ به پرسشی درباره مؤلفه‌های محتوای هنری منطبق با شعار «ایران امام رضا (ع)» گفت: مهم‌ترین نکته این است که هنرمندان در تولید آثار خود، همواره دوگانه «هویت ملی» و «سیره رضوی» را در نظر داشته باشند. آثار هنری باید ضمن بازتاب غنای فرهنگی، تاریخی و تمدنی ایران – از جمله معماری، ادبیات و آداب و رسوم اقوام – به ابعاد شخصیتی امام رضا (ع) نیز بپردازند؛ از جمله اخلاق، علم، عدالت، مهربانی و وحدت‌آفرینی.


نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، همچنین بر ضرورت بهره‌گیری از تمامی شاخه‌های هنری همچون هنرهای تجسمی، نمایشی، موسیقایی، ادبی و دیجیتال تأکید کرد و گفت: باید آثاری تولید شوند که هم برای مخاطبان داخلی جذاب باشند و هم پیام فرهنگی ایران اسلامی و معارف رضوی را به گوش جهانیان برسانند.  با تلاش هنرمندان و حمایت مسئولان، شعار «ایران امام رضا (ع)» در سطوح ملی و بین‌المللی به ثمر نشسته و ان‌شاءالله این هدف بزرگ به‌خوبی محقق شود.

انتهای پیام 

  • سه‌شنبه/ ۱۴ مرداد ۱۴۰۴ / ۱۶:۵۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1404051408957
  • خبرنگار : 71461