یک کارگردان تئاتر:

نمایش «خلیفه»، داستان آدم‌هایی با عشق‌های پاک و احساسات خاموش است

کارگردان تئاتر «خلیفه» گفت: این اثر روایتی صمیمی از کودکی‌های سرکوب ‌شده در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ است، دورانی که در خانواده‌های پدرسالار احساسات و نیازهای فرزندان نادیده گرفته می‌شد.

علیرضا سیدکاظمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ایده‌ نمایش «خلیفه» پیش از برگزاری جشنواره تئاتر کوتاه دانشگاه فردوسی شکل گرفت. زمانی که برای حضور در جشنواره به دنبال ایده بودم، به شهر یزد سفر کردم و در آنجا با شیرینی‌فروشی معروف این شهر به نام «خلیفه» برخورد کردم و همان‌جا نام نمایش را انتخاب کردم.

وی اضافه کرد: ترجیح دادم لهجه بازیگران نمایش یزدی باشد و داستان نیز بر روی پشت‌بامی در یزد روایت شود. به دلیل تجربه‌ها و خاطرات شخصی‌ام در زندگی و کودکی، بخش‌هایی از زندگی خود را در لایه‌های زیرین داستان اصلی گنجاندم. در نهایت نمایش آماده شرکت در جشنواره شد و پس از دیده ‌شدن و استقبال مخاطبان، تصمیم گرفتیم آن را برای اجرای عموم نیز آماده کنیم.

وی افزود: نمایش خلیفه روایتگر کودکی بسیاری از افراد در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ است و کودکان از همان ابتدا با کار و واقعیت‌های جدی زندگی اجتماعی روبه‌رو می‌شدند. نتیجه این سرکوب، روبه‌رو شدن بزرگسالان با احساسات خاموش‌شده‌ای است که حتی آن‌ها را از بیان ساده‌ترین عواطف مانند ابراز علاقه به جنس مخالف باز می‌دارد.

این کارگردان تئاتر گفت: در زمان جشنواره به دلیل فرصت محدود، تمرکز اصلی بر لهجه یزدی و طراحی میزانسن‌های پویا بود؛ اما برای اجرای عموم تلاش شد نمایش از نظر متن و میزانسن گسترش یابد تا جذابیت بیشتری ایجاد شود.

وی در خصوص معیار انتخاب بازیگران برای این نمایش تصریح کرد: معیار اصلی در انتخاب عوامل، تعهد و اخلاق بود تا انرژی گروه در یک فرکانس قرار گرفته و تعاملات بر پایه احترام و رفاقت شکل بگیرد.

سیدکاظمی خاطرنشان کرد: مخاطبان نمایش، به دلیل همذات‌پنداری با داستان «خلیفه» و تجربه زیستی مشابه در کودکی، توانستند ارتباط عمیقی با اثر برقرار کنند و ترکیبی از بغض، خنده، غم و شادی را در سالن تجربه کنند.

این کارگردان تئاتر اضافه کرد: خلیفه روایت آدم‌هایی است با احساسات سرکوب‌شده، شکست‌های عاطفی، عشق‌های پاک، رسیدن‌ها و نرسیدن‌ها؛ انسان‌هایی با درونی شفاف که در نهایت به زندگی و ادامه‌ دادن امیدوار می‌مانند؛ پیامی که می‌تواند تاثیرات مثبت و ماندگاری بر مخاطب بگذارد.

وی تصریح کرد: این تئاتر یک اثر مونولوگ با متنی اصیل و فضاسازی ایرانی است. در شرایطی که در جامعه تئاتر، متون تألیفی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند و بسیاری از هنرمندان به سمت آثار خارجی یا اقتباسی می‌روند، خلیفه می‌تواند جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

سیدکاظمی با اشاره به کمبود نمایش‌های باکیفیت مونولوگ در تئاتر کشور گفت: نمایش خلیفه به‌ صورت کامل در قالب مونولوگ و تنها با یک بازیگر روایت می‌شود.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۸ مرداد ۱۴۰۴ / ۱۵:۲۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1404051810973
  • خبرنگار : 51051